Bladmått två stycken

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Tjena ska kolla ventil spel och ska ha mellan 0.1mm och 0.14 på insugventilerna och mellan 0.2 mm och 0.24mm på avgas. Har endast bladmått som har samma mått som Biltemas. Men tänkte att istället för att leta efter specifika kanske man kan andvända två. Alltså ta 0.07 och 0.05 och lägga på varandra för att få 0.12 funkar det eller är det bara dumt? Har ni något annat tips på hur jag kan få rätt spel med dom vladmåtten jag hr?
 
Ta så att 0,10 går lätt o 0.15 inte går i om du har dom och samma på sista 0.20 går lätt 0.25 inte går i
Skruv eller shims?
 
Använd 0.10 och se till att det går ganska lätt, dubbelkolla med 0.20 så att det öht inte går in. Du kommer att känna hur det ska vara.
Enda farligheten är att du ställer för tight med brända ventiler som påföljd.
 
Använd 0.10 och se till att det går ganska lätt, dubbelkolla med 0.20 så att det öht inte går in. Du kommer att känna hur det ska vara.
Enda farligheten är att du ställer för tight med brända ventiler som påföljd.
okej för min motor tycker jag har et litet knackande ljus och läste mig till att det kan var just ventilspelet som är för stort. så om jag testar med 0.1mm och den går väldigt lätt in men 0.15 går inte in då är det bra?
 
Ta så att 0,10 går lätt o 0.15 inte går i om du har dom och samma på sista 0.20 går lätt 0.25 inte går i
Skruv eller shims?
skulle tro att det är skruv eller snarare mutter och en liten fyrkantig sdom man skrivar ingetign in eller ut och sen låser med en mutter
 
okej för min motor tycker jag har et litet knackande ljus och läste mig till att det kan var just ventilspelet som är för stort. så om jag testar med 0.1mm och den går väldigt lätt in men 0.15 går inte in då är det bra?
Helt rätt uppfattat :tummenupp
 
Helt rätt uppfattat :tummenupp
hör hört att för stora elle för små ventilspel kan leda till att man tappar effekt. Och har kännt på seanste att den gått fårna tt gå i 120 till typ 108 tänker att det kan vara ventilspelen som har förendrats med tanke på det knackande ljduet som också låter relativt högt
 
kör på det, kolla ventilspelet då har du lärt det med o vet om det är
det som sänker hastigheten
funkar det inte går du vidare med nästa grej. tändningen
 
kör på det, kolla ventilspelet då har du lärt det med o vet om det är
det som sänker hastigheten
funkar det inte går du vidare med nästa grej. tändningen
Den går ju fint så tror ikte det är tändningen i och för sig blåste d rätt rejält så aa hur som hälst dka ju byta cylinder till större då ska jag ju kolla ventilerna och kan ju i samband med detta sätta i ett nytt tändstift för det skadar ju aldrig med ett nytt
 
Och för att svara på din fråga.
Ja det går att bygga ihop mått med att summera flera blad när rätt tjocklek inte finns. (Vilket dock inte behövs i det här fallet)
 
ok men jag ger mej tusind på att det inte är ventilspelet
prov i medvind
får la ta o göra d, har inget körkort dock så det blir ju livat som fan men den får man ta. tänker att jag kollar det i sambandet men cylinderbtytet för tänkte dubbel kolla så att jag monterat kammen rätt genom att se att ventilspelen är detsamma i tdc och sånt där mysigt
 
Man kan även kombinera med bladmått i tum. Jag skaffade dessa till min VFR då den har tum mått som alternativ.
In 0.16 +- 0.03mm (0.006 +- 0.001 tum)
Ut 0.30 +- 0.03mm (0.012 +- 0.001 tum)
 

Bifogat

  • Capture26.PNG
    Capture26.PNG
    181.1 KB · Visningar: 16
Man kan även kombinera med bladmått i tum. Jag skaffade dessa till min VFR då den har tum mått som alternativ.
In 0.16 +- 0.03mm (0.006 +- 0.001 tum)
Ut 0.30 +- 0.03mm (0.012 +- 0.001 tum)
Hej

Vet du vart kan man köpa just denna?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top