Blade VS ZX9R

Känns spontant som att man helst vill ha en 929 Blade från -00, 16" framhjul känns så där. 9:an är fortfarande en bra hoj, känns inte lika gammal som en 90-tals Blade.

Jag valde kawan för den har mer pulver och är enligt mig snyggare! Än har jag inte ångrat mig. Men jag tror att även bladen är en helt ok hoj!

Araikaj skrev:
Fireblade -96 eller Kawasaki ZX9R- 98, vilken väljer Ni och varför?
Ska du köra aktivt och inga långresor tror jag på bladen.
Vill du bra mos i motorn och gillar o köra långt = kwan.
Inte för att bladen är direkt slö men kawan gå bättre (rakt fram)
köp en blade 00,a 929,a så blir du nöjd, lite dyrare än dom andra men det
är det värt.

Har kört båda!!
Tycker Kawan är stor och tung medans Blade känns mkt mindre och mer lättmanövererad. Alltså roligare på kurvigare vägar och på bana.

Men skall du köra mkt touring så är ju kawan att föredra....

Tänk efter hur du skall använda hojen.

DEtta är min åsikt, det finns nog de som tycker tvärtom.

Håller med de flesta i denna tråd, bladen är lättare och smidigare, bättre och roligare att använda på banan eller när det svänger, kawan lite bekvämare och bättre för touring (fast är man intresserad av touring finns det nog bättre alternativ)

En bra kompromiss tycker jag (partisk har en själv) är att köpa en blade av årsmodellerna 96, 97 då dessa har den mest bekväma körställningen pga upplyttade styrhantag (10 mm) i jämförelse med 92-95 och 00 -> framåt (kommer ej ihåg hur det var med 98,99).

Samtidigt får du en mc med bergfast chassi (sviker dig aldrig) och bra bromsar som du kan åka relativt långt med och som har ett jättestort utrymme under passagerar sadeln, mycket praktiskt för lite längre färder.

Håller med att man skall vara medveten om 16-tums framhjul men det finns bra däck som Pirelli Diablo eller M-1 för bladens framhjul som passar även för "medel" bankörningar (dock för "riktig" bankörning blir det problem, men då är inte heller kawan ett alternativ)

YZFCBR skrev:
Håller med de flesta i denna tråd, bladen är lättare och smidigare, bättre och roligare att använda på banan eller när det svänger, kawan lite bekvämare och bättre för touring (fast är man intresserad av touring finns det nog bättre alternativ)

En bra kompromiss tycker jag (partisk har en själv) är att köpa en blade av årsmodellerna 96, 97 då dessa har den mest bekväma körställningen pga upplyttade styrhantag (10 mm) i jämförelse med 92-95 och 00 -> framåt (kommer ej ihåg hur det var med 98,99).

Samtidigt får du en mc med bergfast chassi (sviker dig aldrig) och bra bromsar som du kan åka relativt långt med och som har ett jättestort utrymme under passagerar sadeln, mycket praktiskt för lite längre färder.

Håller med att man skall vara medveten om 16-tums framhjul men det finns bra däck som Pirelli Diablo eller M-1 för bladens framhjul som passar även för "medel" bankörningar (dock för "riktig" bankörning blir det problem, men då är inte heller kawan ett alternativ)

Åh faan där ser man. Jag visste att bladen fick lite större motor från -96 men jag hade ingen aaaaaaaaaning om att styrethantagen höjdes då. Tack för infon!

köper du en blade 96-97 fixar du bara en fälg från en cbr 600 95-98(17 tum)
Passar rakt på bladen samma skivor också. Så e problemet med däck borta,
dessutom blir det bättre köregenskaper :tummenupp
blejdar från 98-99 passar det inte på, större skivor och bredare styrkronor.

Den gamla hederlga fina frasen -->
Testkör båda och välj den som käns bäst / ser snyggast ut (ZX9R'an)

Har bara kört nyare blejd men ägt en zx9 -99 (samma som -98)
Var grymt nöjd och är ledsen jag sålde den!
Blir nog en kwak igen när jag kört och lekt av mig med denna som jag äger nu!

(var en "yamaha" person innan jag testade kawan)

Råden brukar ju gå precis tvärtemot de som ges i denna tråden.
Kawan brukar framställas som bättre på i princip allt efter 1998, undrar vad det är som gjort att åsikterna svängt såpass :confused:

CBR vinner fram till -98 efter det så är det ZX9 som gäller, efter 00 är det omvänt igen. Det är väl det man kommit fram till i de tidigare trådarna och jag är bunden att hålla med.

ZX9R är från -98 en generation nyare med allt vad det innebär.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret