Blade vs. ZX9

Försöka köpa en R1 istället se bara på swedie hans R1 håller ju fortfarande ihop :D
ZX9 är ju en stor blyklump.

Marals76 skrev:
Försöka köpa en R1 istället se bara på swedie hans R1 håller ju fortfarande ihop :D

Mmm... Den aer saekerligen 8-9 kilo tyngre aen en R1 och upp till 10hk svagare. En san harv gaar vael aenda inte stunta pa :rolleyes:

Rigge koer ju foer boevelen imponerande bakhjul med en 100-haestars klump med 30 kilos overvikt. ZX9an laer nog kaennas fjaederlaett vid jaemforelse!

Ska du leka med hojen samt köra bana, skaffa en gixxer 750 ;)
Vilken rolig hoj. Kör en själv, hade en ninja 9'a förr, kommer aldrig gå tillbaka :tummenupp :squid

hoj val

Marals76 skrev:

Gör som marals säger nu jag åker R1 dock fighter med diverse krash puckar och pegs men den håller i alla fall och karaktären hos en R1 är ju väldigt agressiv om man jämför med en zx9r -98
dock blir ju alla hojjar trötta efter en vecka men det är bara och dreva själv åkte jag med 58 drev ett tag toppa ju lite mer en motarderna men släng dig i väggen vilket jävla klipp det blev betedde sig som en väldigt vass cross så man blev ju besatt men så kom man ut på motorvägen hade 90 på sexan och ca6000 varv var lite tråkigt men gick och vrida upp den på hjulet på sexan :)
(Och grabbarna i usa åker ju drevat alla så då gör ju inte ursprungs effekten lika mycket då tar man ju något som känns bra bara och inte kostar skjortan)

Det är bakramen på R1 som jag inte gillar, det ska va bultat (för det är det på ZX9 och CBR va :confused: )

En GSXR 750 blir det INTE om det inte är en 00, dom går säkert bra men... :rolleyes:

Förresten så håller Swedies R1 INTE!

What da hell! Mina R1 är fortfarande i fint skick för vad den gått igenom :)

Om du ska ha en R1a, köp en 02 R1a. Den har utbytbar bakram. Ramen är iofs lite svag, men 12a inte hårt så är det lugnt.

Swedie skrev:
What da hell! Mina R1 är fortfarande i fint skick för vad den gått igenom :)

Om du ska ha en R1a, köp en 02 R1a. Den har utbytbar bakram. Ramen är iofs lite svag, men 12a inte hårt så är det lugnt.

Va det inte nån som hade spottat ut växellådan på vägen?? Tror ni jag är miljonär?? Ska ha ett slakt att fräsa runt på ju. Hålla ska den göra i all evighet... :rolleyes:

Provkör dom, köp den som känns bäst för dig. Sen är det bara att Träna träna träna träna ( Tror jag ) :crash

9an fraan 98/99 har svetsad bakram aer jag raedd. Vet inte hur det aer med senare modeller. (Med reservation foer att jag faktiskt kan ha fel...)

Rigge skrev:
Det är bakramen på R1 som jag inte gillar, det ska va bultat (för det är det på ZX9 och CBR va :confused: )

Bultat kom först på -00'orna. Köp den första blade eller zx9'a du snubblar på till rätt pris. Allt går att justera med en slägga och gaffa tills man är nöjd.

:D

Silwer skrev:
zx9 är väl inte riktigt en "sporthoj" utan mer en sporttourer vad jag förstår.
I alla tester man läser och de åker bana eller på annat sätt hårt så får den bakläxa medans om de åker landsväg så får den plus.
Kawa har helt enkelt inte presenterat sin hoj i 1l sportklassen ännu.

Jag har upptäckt att tidningarna är jävligt snabba att utnämna hojar till sporttourer. Så fort de är någotsånär bekväma och inte är hyperlätta är de touringhojar. Men om man skall vara på det viset så är egentligen alla sporthojar för gatbruk sporttourers eftersom de är mer eller mindre anpassade för vardagligt bruk och har praktiska lösningar som förvaringsfack, passagerarplats, sidostöd mm.

Det man kan säga i detta sammanhang är väl att ZX9R är en sporthoj, men inte lika vass (enligt testerna) som R1 mfl. Sedan får man ta i beaktande vad syftet med mcn var när den byggdes. Jämfört med de modernaste sporthojarna är ju alla som var värstingmodeller på sin tid touringhojar.

Sporttouring= VFR, Blackbird, ZZR 1100, GSX-F mfl
Sporthojar= YZF 1000, FZR 1000, CBR 900, ZX9R, GSXR mfl

Om du funderar på Bladen så skulle jag verkligen rekommendera dig att skrapa ihop lite extra stålar och köpa en 00a eller framåt (gäller i och för sig även för ZXR). Tidigare Fireblade är helt OK för pengarna, men 00an är ett enormt lyft från tidigare modeller (ja, det är ju en helt annan hoj ;-), bara insprutningen är värd extrapengarna! Du borde kunna få loss en 00:a för mellan 60 – 70K och eventuellt en redan klotad för mindre.

Jag gillar Honda, men handlar det enbart om typ ”rolig” körning, och det stå mellan en äldre CBR och ZXR så är min personliga åsikt att Kawasakin vinner.

Visst, Hondan känns mer trygg, men jag tror inte att det är trygghet som du söker :D Skall man ut i spenaten och köra så spelar nog valet av hoj inte så stor roll, bägge hojtyperna är bra byggda :smasha

Men söker du en äldre hoj att busa med så försök att hitta en ZXR750-RR runt 92-97, mycket race för pengarna :tummenupp

:squid

Thomas skrev:
Det man kan säga i detta sammanhang är väl att ZX9R är en sporthoj, men inte lika vass (enligt testerna) som R1 mfl. Sedan får man ta i beaktande vad syftet med mcn var när den byggdes. Jämfört med de modernaste sporthojarna är ju alla som var värstingmodeller på sin tid touringhojar.

Sporttouring= VFR, Blackbird, ZZR 1100, GSX-F mfl
Sporthojar= YZF 1000, FZR 1000, CBR 900, ZX9R, GSXR mfl [/B]

Det är lite kul att läsa testerna på 600-klassen, där slås det på stora trumman att ZX6'an har 37cc mer än dom andra, riktigt orättvist att testa dom mot varandra tycks det då.

Men att testa ZX-9'ans 899cc mot R1'ans 998cc (tror jag :3freak ) är inte det minsta konstigt eller missvisande... :confused:

haha, vilket gnäll, man köper väl det man vill ha bara.
jag vidhåller dock att kawas maskin i klassen inte kommit ännu, men alla har ju sett bilder av den så den är väl här förr eller senare.
det där med kubiken var ganska fånigt, det är väl upp till tillverkaren att lansera en modell med med det antal kubik som anses nödvändigt, ett tag var det 900cc men nu har ju de flesta smygit på 100cc till, Honda smyger ju upp med några nya kubik då och då.
Sen vad jag gör på sporthoj.com för att jag skrev att zx9 inte var det vassaste i det fcket förstår jag inte ens vad det har med saken att göra, får man bara vara här om man anser det ena men inte det andra?
Det är inget fel på zx9, det är dock ingen hoj jag skulle vilja ha, men det är ju en ren smaksak.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back