Blackbird, hur få lös kopplingscentrum/kopplingskorg

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Håller på att gå igenom min cbr 1100 blackbird från 98. Om man ska ta lös kopplingscentrum behöver man en special hylsa och ett verktyg som håller fast centrum. Nån som veta var man kan köpa? Eller någon som har att låna ut?

Undrar även över kopplingskorgen, det är spår efter lamellerna i den, inte djupa men dom syns och känns. Bara att byta ut den eller?

Dom 3 - 4 innersta skivorna som sitter mellan lameller är missfärgade blå.

Mvh Patrik

Om nu kopplingskorgen har lite märken så går det fila till dvs om det inte är för djupa hack..Sen byter du stålplattor och lameller så funkar det troligen ganska bra...mvh

du behöver oftast bara en mutterknack med passande hylsa. Annars finns det verktyg som är gjorda just för att hålla fast kopplingskorgen så att du kan lossa på muttern. Är annars lätt att bygga ett själv med lite fantasi:tummenupp

Ska ta kort på slitaget på kopplingskorgen och lägga upp, min tanke är att om man filar så nöts det fortare då varje gap blir lite större. Nån som har bild på ett hemmabygge till verktyg för att hålla fast centrumet?

Lamellerna är inom servicegränsen som är 3,5mm, mina är ca 3,9mm. Bör jag ändå byta dom samtidigt som dom blåa skivorna?

Gärna tips på var jag kan få tag på vertyget.

Ska ta kort på slitaget på kopplingskorgen och lägga upp, min tanke är att om man filar så nöts det fortare då varje gap blir lite större. Nån som har bild på ett hemmabygge till verktyg för att hålla fast centrumet?

Lamellerna är inom servicegränsen som är 3,5mm, mina är ca 3,9mm. Bör jag ändå byta dom samtidigt som dom blåa skivorna?

Gärna tips på var jag kan få tag på vertyget.

Kolla med Blackbirdklubben, finns säkert flera där som vet
http://superblackbird.se/phpBB3/start.php

Centrumet får du loss med en muttermaskin och att hålla i centrum med handen.
Använd en handske om du har låg smärttröskel.
Att dra loss det med spärrskaft och mothåll är lite jobbigare.
Håll inte i något av fjädertornen där bultarna till tryckplattan sitter.
Dom går av blixtfort.
Ett däckjärn som är rätt kantigt i ändan kan användas som mothåll men ha gärna en kompis till hands så det blir lite mera stumt.
Muttern är en 12 kant 32 mm (om jag inte minns fel) så en 6 kantig hylsa funkar inte.
Glöm inte att knacka ur stukningen mot axeln så det går lite lättare att lossa.

Muttermaskin funka nog att ta lös med, men sen när jag ska dra fast den igen med 127nm så behöver jag ju absolut nån typ av verktyg som håller fast. Men har nu fått 2 tips om superblackbird.se så ska regga mig där och testa min lycka

Appropå http://superblackbird.se/phpBB3/start.php

"Ditt konto är för närvarande inaktiverat, administratören måste aktiveradet innan du kan logga in. Det kommer att sändas ett nytt e-postmeddelandenär detta har skett."

Hur länge kan man vänta sig att det tar tills nån gör en aktiv?

Last edited:
Du drar med muttermaskin och ser till att få stukningen på muttern i samma läge som den satt från början.
Då har du uppnått "rätt" moment.
Ska du dra med momentnyckel måste du spärra innekorgen mot ytter korgen och låsa växelådsaxeln mot vevaxeln...
Och lät inte det lite väl krångligt jämfört med att dra den till det läget där den satt?

Nu kommer alla förståsigpåare att klaga om att så kan man inte göra men jo då det går och det funkar för jag har gjort det måååånga gånger och nej det har inte ramlat isär eller gått sönder på något sätt, och jag kommer inte laga motorn på garanti om den rasar för att han gjorde som han sa för rasasade för rasade den så gjorde han inte som jag sa...
Och det är valfritt för TS att dra på detta sätt eller krångla till det med momentnyckel, jag tvingar honom inte att dra med muttermaskin utan tipsar om ett alternativt sätt för att spara tid.

Har som bevis på att det funkar att göra på detta vis då jag gjort precis så på min 1195cc fullracemotor av Blackbirdmodell.
Och det blev inte fel på kopplingen trots mycket och långvarig hård körning med denna motor.

Ursäkta det långa försvarstalet men är rätt less på alla påhoppare som inte har annat att göra än att sitta på SH och gnälla så fort man försöker hjälpa till.

Du drar med muttermaskin och ser till att få stukningen på muttern i samma läge som den satt från början.
Då har du uppnått "rätt" moment.
Ska du dra med momentnyckel måste du spärra innekorgen mot ytter korgen och låsa växelådsaxeln mot vevaxeln...
Och lät inte det lite väl krångligt jämfört med att dra den till det läget där den satt?

Nu kommer alla förståsigpåare att klaga om att så kan man inte göra men jo då det går och det funkar för jag har gjort det måååånga gånger och nej det har inte ramlat isär eller gått sönder på något sätt, och jag kommer inte laga motorn på garanti om den rasar för att han gjorde som han sa för rasasade för rasade den så gjorde han inte som jag sa...
Och det är valfritt för TS att dra på detta sätt eller krångla till det med momentnyckel, jag tvingar honom inte att dra med muttermaskin utan tipsar om ett alternativt sätt för att spara tid.

Har som bevis på att det funkar att göra på detta vis då jag gjort precis så på min 1195cc fullracemotor av Blackbirdmodell.
Och det blev inte fel på kopplingen trots mycket och långvarig hård körning med denna motor.

Ursäkta det långa försvarstalet men är rätt less på alla påhoppare som inte har annat att göra än att sitta på SH och gnälla så fort man försöker hjälpa till.

Jag drar också med mutterpicka. Inga problem:tummenupp

Edit: Det är nog fler som brutit sönder kopplingskorgen när man ska försöka hålla emot och hand-dra än vad det har lossnat korgar för att folk dragit med muttermaskin:rolleyes:

Last edited:
Så här ser kopplingskorgen ut. Gick kanon att ta lös med muttermaskin förutom att stoppen på muttern gick sönder, gick inte att benda upp den hel. Så blir en ny och då måste ja få tag på nått att hålla med :(

Axeln som allt sitter på har ett litet glapp upp och ner, nått som går leva med? Cykeln har för övrigt gått just över 4K mil.

IMAG0011.jpg

IMAG0014.jpg

Syns inte på bilden men man känner groparna tydligt. Men du menar att du sett värre och att det bara är att sätta ihop? Skulle va kanon, för inte billag att byta.

Men axeln som har ett litet glapp upp och ner?
Skivorna som är blå, byta ut bara dom eller alla skivor? Lameller? ( lameller är runt 3,8mm, service gräns är 3,5mm)?

Mvh Patrik

Är det mjuka grunda gropar så som jag tycker det ser ut att vara så är det inga problem.
Slamrar gör dom i ett tidigt skede och är inget att bry sig i mer än att det är ett irriterande ljud.
Men får du en kant i den nedslitna gropen som kopplingslameller eller skivorna kan haka fast i så börjar det bli stökigt.
Då kan kopplingen kärva och bli trög.

De blåa skivorna kan du lägga på en plan skiva och kolla så dom är raka.
Är dom det så putsar du av dem med slippapper lite lätt.
Är dom krokiga så byter du.
Lamellerna verkar ju ok.

Ang glappet så vill jag minnas att det är så och när du drar muttern i centrum så stabiliseras det upp.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard