Black Sabbath-Framtiden?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ryktet går att Tony Iommi är hjärtligt trött på att åka runt med originaluppsättningen av Black Sabbath och leka patetiskt coverband på sig själva. Istället vill han sätta ihop "Cross Purposes"-bandet med Tony Martin på sång, Neil Murray på bas, Geoff Nicholls på klaviatur och Bobby Rondinelli på trummor.

Dock cirkulerar ett annat rykte där äckelhäxan Sharon Osbourne på något rävspelsaktigt sätt fått Iommi att lova att inget under namnet Black Sabbath får släppas utan Ozzy Osbourne.

Nån som vet något mer? Skulle så vara fallet är det ju bara att släppa skivan under namnet "Tony Iommi-Sabbath" eller något liknande....

Jag skulle ge mycket för att se spiken i kistan på det gamla liket och se Iommi med ett gäng riktiga musiker och sångare igen....

Kan hända att dom nu för tiden är en parodi på sig själva. Ozzy är ju onekligen ganska skamlig nu. Men jag tycker dom skulle ha bytt namn direkt Ozzy fick sparken. Är inte ens i närheten samma sak utan honom. Må hända att dom säkert är mer musikaliska, men all stämning försvann. Jag tycker dom var mycket mörkare på hans tid. Black Sabbath var bäst fram t.o.m Sabotage.

Ozzy har mer att göra i Sabbath än vad Iommi har. Visst är han en grym musiker mm men han har personifierar inte Sabbath som Ozzy.
Och givetvis ska inget göras under det namnet utan Ozzy heller.

Vet inte det jag, jag tycker inte ett band bör vara bundna av bandnamnet. Jag vet att det finns folk som säger att ett band har vissa givna ramar att hålla sig inom, gör de inte det bör de byta namn.

Men Black Sabbath har ju redan släppt fler skivor utan Ozzy än med Ozzy så det torde ju inte betyda så mycket i sammanhanget. Vad som däremot betyder nåt är att Tony Iommi lirat på ALLA och skrivit i princip alla låtar själv, dvs han ÄR Black Sabbath.

Jag tillhör ju iofs dem som tycker att Black Sabbath var som bäst utan Ozzy. "Heaven and Hell" är möjligen det bästa som någonsin gjorts, alla kategorier.

Mycket för att en jämförelse mellan Ronnie James Dio och Ozzy Osbourne på sång är som Pavarotti vs Per Gessle.

Chris Ash skrev:
Vet inte det jag, jag tycker inte ett band bör vara bundna av bandnamnet. Jag vet att det finns folk som säger att ett band har vissa givna ramar att hålla sig inom, gör de inte det bör de byta namn.

Men Black Sabbath har ju redan släppt fler skivor utan Ozzy än med Ozzy så det torde ju inte betyda så mycket i sammanhanget. Vad som däremot betyder nåt är att Tony Iommi lirat på ALLA och skrivit i princip alla låtar själv, dvs han ÄR Black Sabbath.

Jag tillhör ju iofs dem som tycker att Black Sabbath var som bäst utan Ozzy. "Heaven and Hell" är möjligen det bästa som någonsin gjorts, alla kategorier.

Mycket för att en jämförelse mellan Ronnie James Dio och Ozzy Osbourne på sång är som Pavarotti vs Per Gessle.

Bara för att han är bög och har grym sångröst så betyder det knappast att han är bättre för det. Det är ju i betraktarens öron som du säger, finns nog dårar som tycker att Gessle är bättre än Pavarotti.
I mina ögon så är det Ozzy som är Sabbath oavsett sångröst eller ej. Det är bara för att jag är fanatisk i deras tidiga alster och deras skräp med Dio är inget för mina öron.
Sen börjar du vara välidgt tröttsam i dina amatör-pyskologstunder med vilka rockband som har släppt flest album som börjar på bokstaven Z, vilken trummis som slår av flest trumpinnar mm. Lär dig slappna av och skriv en tråd som tex går så här: "Fyfan, jag lyssnade på Danzigs nya album och fan va bra det är!"
Men iofs, kan man räkna upp 107 vapen och deras mekanismer utantill så kanske det är svårt att slappna av?

Dee_cati skrev:
Sen börjar du vara välidgt tröttsam i dina amatör-pyskologstunder med vilka rockband som har släppt flest album som börjar på bokstaven Z, vilken trummis som slår av flest trumpinnar mm.

Jaha, jag tror du överskattar din betydelse i mitt liv om du tror att jag bryr mig.

Chris Ash skrev:
Jaha, jag tror du överskattar din betydelse i mitt liv om du tror att jag bryr mig.

Hehe, nej då. Jag tog för givet att det skulle rinna av som vatten på en gås. Jag tycker bara att det är så tragiskt och ibland får jag en känsla av att jag vill hjälpa någon och då kan jag ibland kläcka ur mig sådana grejjer. Direkt efter så ångrar jag mig för någon gång kanske personen skulle lyssna och få det bättre tack vare mig.
Jag vet att du sitter där med lika gott samvete som mig ändå när vi skrattar åt varandra och det får man bjuda på. Men ändå, det måste finnas viktigare saker här i livet än att dividera om vem som kan mest om gamla avdankade pudelrockare mm? Nej förresten, vi struntar i den frågan.

Lev väl!

Dee_cati skrev:
Hehe, nej då. Jag tog för givet att det skulle rinna av som vatten på en gås. Jag tycker bara att det är så tragiskt och ibland får jag en känsla av att jag vill hjälpa någon och då kan jag ibland kläcka ur mig sådana grejjer. Direkt efter så ångrar jag mig för någon gång kanske personen skulle lyssna och få det bättre tack vare mig.
Jag vet att du sitter där med lika gott samvete som mig ändå när vi skrattar åt varandra och det får man bjuda på. Men ändå, det måste finnas viktigare saker här i livet än att dividera om vem som kan mest om gamla avdankade pudelrockare mm? Nej förresten, vi struntar i den frågan.

Lev väl!

:hihi

flugan skrev:
Ian Gillan och Black Sabbath rockade tyngst, synd att Gillan inte tyckte det var lika roligt som jag.

"Borm again" är bra, synd bara att ljudet är så horribelt dåligt på den plattan.

Och visst är "Paradise City" med Guns n roses plankad rakt av från "Zero the hero"?

Chris Ash skrev:
"Borm again" är bra, synd bara att ljudet är så horribelt dåligt på den plattan.
Undrar om det inte är med avsikt som det är så distat, läste ngn intervju där Iommi sa att han skräddarsytt musiken till Gillans röst. Iommi har väl rykte om sig att vara petig när det gäller produktion?

Chris Ash skrev:
Och visst är "Paradise City" med Guns n roses plankad rakt av från "Zero the hero"?
Ja, det låter så åtminstone.

flugan skrev:
Undrar om det inte är med avsikt som det är så distat, läste ngn intervju där Iommi sa att han skräddarsytt musiken till Gillans röst. Iommi har väl rykte om sig att vara petig när det gäller produktion?

Tony Iommi och Ian Gillan har båda sagt att produktionen inte är samma som när de lämnade ifrån sig mastertejperna. Låter som en dålig ursäkt i mina öron, men Gillan ska ha råmixarna hemma och det skulle helt klart vara kul att höra skivan i en ny mixning, som det är nu är det näst intill olyssningsbart på hög volym, diskanten skär ju genom trumhinnorna....

Vilka är era favoritskivor med Black Sabbath förresten?

Som solklar etta sätter jag "Heaven and Hell". Men sen blir det tuffare. Jag är verkligen barnsligt förtjust i debuten. Men de fyra första med Ozzy är dödligt bra allihop. Sen är "Cross Purposes" och "Headless Cross" med Tony Martin på sång med och krigar i den absoluta toppen också.

Ett försök till rangordning....

1. Heaven and hell
2. Black Sabbath
3. Headless Cross
4. Master of reality
5. Cross Purposes
6. Paranoid
7. Mob Rules
8. Vol.4

Här någonstans tar den riktigt höga klassen slut enligt mig och resten av skivorna är alltfrån bra till skit (Forbidden).

9. Tyr
10. Sabbath bloody sabbath
11. Born Again
12. Sabotage
13. Eternal Idol
14. Technical Ecstasy
15. Never Say Die
16. Seventh Star
17. Forbidden

Chris Ash skrev:
Tony Iommi och Ian Gillan har båda sagt att produktionen inte är samma som när de lämnade ifrån sig mastertejperna. Låter som en dålig ursäkt i mina öron, men Gillan ska ha råmixarna hemma och det skulle helt klart vara kul att höra skivan i en ny mixning, som det är nu är det näst intill olyssningsbart på hög volym, diskanten skär ju genom trumhinnorna....

Har Tony Iommi verkligen låtit Ian Gillan ta hand om råmixarna?

Det jag tänker på är att Tony verkar vara en person som vill ha kontroll på allt och alla, det var ju en av anledningar att Tony och Ozzy inte gick ihop.

Jag kom och tänka på en sak jag hörde/läste i min ungdom, det var att Ian Gillan lämnade Sabbath för att återförenas med Deep Purple innan Born Again var färdig och därför är ljudet kasst(dom var inte färdiga). Om det stämmer vet jag inte men det skulle ju förklara ljudet, för om det var bara att produktionen inte var som den skulle så hade man nog remixat den för länge sen.

Man kan ju hoppas att om råmixarna finns att dom kommer fram så att man kan remixa Born Again för jag skulle villja höra den plattan med normalt ljud.

Jag hoppas att dom inte lägger av än utan spelar in nya skivor, jag tror att dom "gubbarna" kan fortfarande visa världen hur en "slipsten" ska dras. Det var ju någon känd hårdrockare som sa att alla moderna rockriff är bara varianter av Sabbath´s riff.

Ps. Dom får inte lägga av innan jag har sett orginal sättningen :yoparty

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...