Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
kan du inte torka den? El och fukt är ju sällan en bra kombo.
okej.
Nä jag har tyvärr rätt dålig koll. Vad är det för generator?
Det ärv inga kol i den dynamon eftersom lindningen är stationär på axeln och magneterna sitter i navhylsan som snurrar.
En äldre genaration av navdynamos hade dåliga tätningar och släppte in fukt, när det sedan frös första natten på vintern och folk tvångsrullade igång hjulet på morgonen slet dom av dom tunna koppartrådarna i navet.
Bara byte av navinsats, eller åka på bilbutteriks och köpa nytt hjul om det är så.
Men vanligaste felet är dock att lampan är trasig, din lokale cykelhandlare har en testplugg med en lysdiod som han kollar funktionen på navet med, men det kan man göra med en glödlampa lika gärna.
Ska du mäta med multimeter så är det växelström ut.

Jag är ju inte så himla kunnig på dehär men jag har haft isär grejjerna precis o såvitt jag förstår av det hela så är det kol som sitter där.
Men jag kan ju vara helt vilsen i vad kol faktiskt är i dessa termer
Jag fattar nada med andra ord, hilfe![]()
Har du haft isär grejorna så är det med största sannorlikhet kört i varje fall, då SAMTLIGA amatörer jag har sett har plockat isär det fel och pajjat trådarna.
Det som sitter i hylsan är permanentmagneter, på axeln sitter en korg som innehåller koppartråd, tråden går ut i ett spår på axeln till ett kontaktstycke.
Inga släpringar, inga kol.
Är det en Shimano navdynamo är det inga Kol i den, Suntour och sturmey Archer har också navdynamos som ser likadana ut, jag förutsätter att dom är likadana, men jag har aldrig skruvat med dom.
Okey, då är jag med.
Jag blev jävligt svart om fingrarna när jag tog på det iaf
Men jag vet ju egentligen inte alls va fan kol i en generator är för nåt.
Men dehär med fukt då, kan de inverka att det är blött där i o därför inte funka eller funka dåligt?
Näe, jag har hällt vatten ur fungerande navdynamos, det är inte förän det fryser och man rullar hjulet så att isen sliter av trådarna det slutar att fungera, och då slutar det för gott.
Norman: Smit iväg och köp exakt likadana grejer fast som funkar. Sen säger du att du fixat det. TAAADAAA!
Har du haft isär grejorna så är det med största sannorlikhet kört i varje fall, då SAMTLIGA amatörer jag har sett har plockat isär det fel och pajjat trådarna.
Det som sitter i hylsan är permanentmagneter, på axeln sitter en korg som innehåller koppartråd, tråden går ut i ett spår på axeln till ett kontaktstycke.
Inga släpringar, inga kol.
Är det en Shimano navdynamo är det inga Kol i den, Suntour och sturmey Archer har också navdynamos som ser likadana ut, jag förutsätter att dom är likadana, men jag har aldrig skruvat med dom.

|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |