Blöt mobil, hur fixa?

tassen skrev:
Ja de kan dom, finns en liten tejp givare som de ser på, visar direkt att den varit blöt, = ingen garanti....fuck

Vänta en dag eller två, så ska du se att den funkar...ha lite tålamod..
Låt den ligga i rums temp bara.

spectre skrev:
Kör den i ugnen ett par timmar iallfall, sen kolla om den funkar. Funkar den inte då så kan du väll försöka få det på garantin.

Ok, ska ge det ett par dagar, annars byter jag lite diskret med sambon (vi har likadana telefoner) :hihi

Har man tappat sin mobiltelefon ska man slänga den i spritlösning direkt. Helst så ren sprit som möjligt. Sedan låta den torka.

Själv har jag aldrig lyckats få min mobil fuktskadad så jag vet inte exakt om den lösningen funkar.

Ditt serviceställe för mobilen kan direkt se om det är fuktskada och därmed är det kört med reparation och service.

Har du en gammal mobil så testa och köp en ny, har du en ny mobil tja prova köra den i spriten, du kan ju inte förstöra den mer om vi säger så.

Låt den ligga inne i ugnen flera timmar.

Annars är det bästa att låta den ligga kvar i vattnet och lämna in den. Det är när den torkar som alla skador uppstår.

Markus skrev:
Det här är en Volvo 240, till höger ser du kombin.
Nejnej, det där är ju GH-modeller. Det ska vara NH om det ska vara riktiga gamla traktorer.

Men vilken elak tråd. Nu blev jag ju tvungen att gå in i skrubben och klämma lite på relikerna. En NH99, en NH238, en B&O kopia av NH99, en Sanyo och sist men definitivt inte minst: Ericsson Hotline 450 Combi. :hihi

ericsson_hotline450combi.jpg

Steg ett är att få batteriet ur telefonen. Helst skall det vara i nästa stad redan innan telefonen hamnar i drickat, men så långt från inkopplat som möjligt så snart som möjligt efter badet är ett bra mål.

Sedan destvatten, för att lösa upp alla saltavlagringar och skit. Ren sprit borde vara bättre, den suger ju i sig vatten... men har man inte 96% hemma så tror jag på destvatten.

Och så torka. Länge.

En bekant hade fått fuktskador i sin mobil,
hon lämnade in den på service och det lagade dom ju såklart inte,
eftersom det sällan/aldrig går på garatin..
Men bara för att få tillbaka sin icke-fungerande mobil skulle hon få pynta 400:-
Men hon gjorde ju helt enkelt så att hon struntade i att pynta och sa "ni kan behålla mobilj**eln!" och gick ifrån butiken.
För vem vill betala 400:- för att få tillbaka en trasig mobil? Nee..

Det kommer att funka max en månad... jag tappade min gamla nokia i skurhinken en gång. Jag torkade den i torkskåpet flera timmar..
den funkade sedan en månad, sen va de gonatt... kretskortet oxiderar. och det är nog omöjligt att få ur varenda fuktdroppe tyvärr...
så det blir nog att köpa en ny är jag rädd... Men testa, den funkar väl kanske en månad .

kan man inte micra? har torkat tvätt i micron nåra ggr. det funkar iaf... typ strumpor och sånt..
elektronik kanske tar lite mer skador.. fast fyrverkeri kan ju vara kul om ändå är på g

psykomotard skrev:
kan man inte micra? har torkat tvätt i micron nåra ggr. det funkar iaf... typ strumpor och sånt..
elektronik kanske tar lite mer skador.. fast fyrverkeri kan ju vara kul om ändå är på g

Prova lägga in tjejens celin dion samling i micron, det är svinkul :p

kommer aldrig låta så bra som efter den behandligen

Edit: på CD alltså!

psykomotard skrev:
Jag gjorde ett experiment hur mycket det skulle krävas att ta död på min R310 för ett par år sedan. Lät den ligga ute i snön i 20 minusgrader ett par timmar, slängde ner den i badkaret i kokande vatten ytterliggare ett par timmar direkt efteråt och sedan ugnen ytterliggare ett par timmar. Till slut tröttnade jag och la den i micron. Där räckte det med 3 sekunder innan det sa pang. Lite surt dock att jag glömde ta ur SIM-kortet.

Ett bra sätt om man vill döda något, men knappast om man vill återuppliva.

Den går att rädda men frågan är om det inte redan är försent.

När en mobil blötläggs så ska batteriet ut med en gång. Sedan ska den ligga och torka i flera dygn. Det största problemet är att folk envisas med att prova om den funkar, innan den har torkat färdigt. Då gör man bara mer skada eftersom man skickar ut massa ström som kryper igenom det fuktiga och tro mig, det är känslig elektronik i dom där.

Jag har räddat några mobiler (b.la en som legat i en spya :3freak ) men då har jag tagit med dom till jobbet och plockat isär dom. Sedan "bakar" man kretskortet i mobilen i 24 timmar i en ugn avsed för att ta bort fukt ur elektronik. Nackdelen är då att man måste bryta garanti-försegligen så oftast är det inte värt det.

Nu hittar jag den inte längre. Tror att jag kan ha gett bort den till någon igår, fattas ca 2 timmar från min kväll igår :fyllisar

M.G.F skrev:
Har man tappat sin mobiltelefon ska man slänga den i spritlösning direkt. Helst så ren sprit som möjligt. Sedan låta den torka.

Själv har jag aldrig lyckats få min mobil fuktskadad så jag vet inte exakt om den lösningen funkar.

Ditt serviceställe för mobilen kan direkt se om det är fuktskada och därmed är det kört med reparation och service.

Har du en gammal mobil så testa och köp en ny, har du en ny mobil tja prova köra den i spriten, du kan ju inte förstöra den mer om vi säger så.
Det har jag osso hört... vet inte om det stämmer lr inte, men det låter ju ganska logiskt!

Tappade min gamla 3310 i havet förra sommaren. Den låg i fyra-fem delar på botten när jag plockade upp den. Den var igång när jag tappade men ganska så avstängde när jag plockade upp den. Efter att jag tagit hem den, spolat ur den med kranvatten (jag tror iofs jag sänkte ner den i ett vattenglas i nån timme också) och låtit den torka så funkade den hur fint som helst. Batteriet var lite sämre iofs och ringsignalen slutade fungera efter 7-8 månader men annars inga problem.

Skulle nog vilja påstå att 3310an är en het kandidat till 240-titeln. Folk har trampat på den, den har fyllts med sand på olika festivaler, som sagt tappats i saltvatten, tappat den på asfalt o annat hårt underlag fler ggr än jag kan räkna. Mobilen jag har nu skulle nog inte ens överlevt en enda av de händelserna.

Zandrah skrev:
Men bara för att få tillbaka sin icke-fungerande mobil skulle hon få pynta 400:-
Men hon gjorde ju helt enkelt så att hon struntade i att pynta och sa "ni kan behålla mobilj**eln!" och gick ifrån butiken.
För vem vill betala 400:- för att få tillbaka en trasig mobil? Nee..

När hon sen gick lagade dom hennes mobil, och lottade ut den bland personalen.

Jag fick min förra 6210 av min chef som hade tagit ett litet ofrivilligt havsbad med den (klassikern med ett ben på båten, ett på bryggan).
Han lämnade in den, gick inte att laga, han gav den till en kompis som lämmnade in den hos någon han kände, gick inte att laga, jag fick den och lämmnade in den till en kompis som lagar mobiltelefoner och det enda som behövdes var ett nytt batteri (för det hade försvunnit på vägen).
Batteriet togs förmodligen från din kompis telefon :hihi , så jag pröjsade en hundring för det.

Den funkade dom fyra år jag hade den, sen gav jag bort den.

Min nuvarande telefon däremot skulle nog inte överleva att bli tappad i snö ens...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back