Blöddrandes cx500 -83

stallman

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Hoj
cx 500 -83
Hej, jag körde min Honda cx 500 -83 på Nynäsvägen ca 90 km/h. Fick bensinstopp, (denna gång la den av rätt fort i jämförelse med andra gånger då den börjar hacka lite först) iaf svängde in på vägren la i reserven i farten och körde vidare. Men väl ute på vägen började den bluddra och gick inte på låga varv (under ca 1500-2500).
Hackade mig fram till statoil ca 3 km. Kollade tändstift, inget fel på dem (100 mil gamla)
Startade igen och körde vidare blöddrandes och seg. Om jag körde ett tag på ca 3000 varv fick den enorma avgassmällar eller i förgasaren. Kom iaf till slut hem, skrämde väl skiten ur några stycken :)
Väl hemma tog jag bort förgasarna rengjorde dom 2x35cv mm och rengjorde tanken. Startade upp den igen, den gick lite segt 1 minut (var som innan) men kom sen igång och funkade perfekt (bättre). Nu stack vi ut till Flaten, tjejen solade medan jag tog bort bakhjul och fixade gnisslande bromsar. Åkte hem igen och när jag tog av från Tyresövägen till Nynäsvägen började den blöddra igen. Nu var det bara några hundra meter till samma Statoilmack som jag var på två dagar innan. Men det hände när jag svängde kraftigt höger samma som jag gjorde två dgr innan. Om det nu har någon betydelse, tror ej det. Andra gången det hände puffade den inte och ibland gick den som den skulle på vägen hem till södermalm.
cx500 har brytarlöst och CDI box.
Ps, jag har ej bensinfilter, ska iväg o köpa det nu.
Jag står rådlös nu, någon som har förslag?!
Stefan

Topplockspackningen!

Nu kom jag 5 km sen började hojen bli seg och blöddra igen. Hankade mig fram till Norsborg och Biltema. Sen kunde jag köra därifrån mot stan som vanligt 3 km senare samma sak. Nu körde jag lite rullade, körde och rullade hem, då gick den relativt bra.
Kollade stiften och det vänstra var sotigt. Såg också att det fattades lite vatten, ca en deciliter i expansionskärlet.
Kan det helt enkelt var en topplockspackning som gått!?
Finns det något finurligt sett att kolla det?
Jag har använt en tryckmetare med en nanometer till bil för 20 år sen, men en sån har jag inte. Är mellan två jobb just nu och är kort med pengar.

Nu kom jag 5 km sen började hojen bli seg och blöddra igen. Hankade mig fram till Norsborg och Biltema. Sen kunde jag köra därifrån mot stan som vanligt 3 km senare samma sak. Nu körde jag lite rullade, körde och rullade hem, då gick den relativt bra.
Kollade stiften och det vänstra var sotigt. Såg också att det fattades lite vatten, ca en deciliter i expansionskärlet.
Kan det helt enkelt var en topplockspackning som gått!?
Finns det något finurligt sett att kolla det?
Jag har använt en tryckmetare med en nanometer till bil för 20 år sen, men en sån har jag inte. Är mellan två jobb just nu och är kort med pengar.

Töm bensintanken...rengör...rengör bränslekran...montera filtret.
Kondensvatten och "rost" i tanken ger liknande tendenser, helt klart bränslerelaterat. En flaska sk. insprutningsrengöring är inte fel att ladda i på hösten före avställnnig för vintern.

Öppna locket till expantionskärlet med motorn igång, om det "bubblar" och lutar avgaser har du problem med topppckningen, men jag satsar på att du skit i tanken.

/KentW

Last edited:
Nu fungerar den perfekt. Gjorde ren tanken & förgasarna, satte dit ett bränsle filter och nu spinner hon som ett katt :)
Passade på och byta kylarvatten, kollade expansionskärlet och det bubblade inte. Nu läcker det inte vatten heller för den delen, ibland löser felen! av sig själv...
Tack för tipset Kent W

Nu fungerar den perfekt. Gjorde ren tanken & förgasarna, satte dit ett bränsle filter och nu spinner hon som ett katt :)
Passade på och byta kylarvatten, kollade expansionskärlet och det bubblade inte. Nu läcker det inte vatten heller för den delen, ibland löser felen! av sig själv...
Tack för tipset Kent W

Farsan har en sån där CX500 o den började gå hackigt som om bensinen va slut ibland, då visade det sig att Statorlindningen var trasig, var rätt mycket jobb att byta den, bort med motor och dela den.. Sen läckte vattenpumpen också, tätning från en nissan micra -88 passade.. 800 riksdaler eller nåt för en ny till hondan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT