Blödande asfalt!

notrightrider

Braptistpastor
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Eftersom Trafikverket inte själva går ut och varnar så gör jag det:

Med några dagars ihållande värme i bagaget, och ovanligt milda nätter dessutom - så börjar Trafikverkets skitvägar lösa upp sig.
Det är främst fusklagningarma som ger sig först, kallasfalt man fyllt potthål med, och snabellagningar med otillräckligt bindgrus.
Dessutom på de sträckor där man nyligen "asfalterat" genom att spruta ut tjära över hela
vägbredden, för att sedan tippa ut grus och låta trafikanterna trycka till det själva, bäst dom gitter...

I dessa fallen är det i södersluttningar det börjar först, vid utfarter, i kurvor - överallt där det är lite extra belastning på vägen. Överallt där denna "reparationsmetoden" inte är lämplig...

Trafikverkets nödåtgärd är att sanda hela vägbanan, och det såg jag på flera ställen i helgen - till och med spridarbilar som var ute akut under helgen och körde.
Men, inga varningar någonstans - varken för det ena eller andra.
Som vanligt.

Så, kom ihåg var ni läste det först.
Det är aldrig Trafikverket som går ut och varnar för sina egna vägar.
Dom sitter och hoppas att sommaren skall gå över fort i år.

Jag börjar förstå varför det ska skyltas ner överallt och varför fokus ligger på att man ska överleva en smäll istället för att den inte ska uppkomma alls.

Och det kunde väl vara ok ifall syskonmyndigheter inte vore så förbannat svårflirtade att tillåta trafik på våra befintliga banor eller bevilja tillstånd för att anlägga nya.

I avdelningen bisarra lagningar. Ställde mig igår på en MC-parkering på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Är ganska noga när jag parkar så att hojen står stadig. Döm om min "förvåning" när jag kom tebaks 1 timme senare och såg att stödet hade borrat sig ner i asfalten och hojen fått en störra lutning. Undrar vad som hänt om jag stått mer än en timme? Vält hoj. Slukhål som ätit upp den.

Det där är rätt vanligt när asfalten blir varm.

Därför har man en sån här. Tar i lite vid djupa nedlägg men det är ju bara tufft.

85f8a24d03f771dde2ffb24bae6d42a6.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

I avdelningen bisarra lagningar. Ställde mig igår på en MC-parkering på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Är ganska noga när jag parkar så att hojen står stadig. Döm om min "förvåning" när jag kom tebaks 1 timme senare och såg att stödet hade borrat sig ner i asfalten och hojen fått en störra lutning. Undrar vad som hänt om jag stått mer än en timme? Vält hoj. Slukhål som ätit upp den.

Normalt om det är varmt.. antingen ha större"ankfot" sidostöd. Eller bara ha en liten platta av trä, plast, whatever "under foten/stödet" I sadel utrymmet. Ifall du ofts parkerar på samma ställe"utanför jobbet/hemma. Eller ha det liggandes på plats. Kan vara extra viktigt ifall du parkerar där det sluttar på den sidan du har stödet.

Ja dessa jävla pisslagningar!!! Blir vansinnig! De senaste åren har de grusade när varenda väg där jag bott, och nu när jag flyttat, ja då grusa de ner här också :huvet:huvet

- - - Updated - - -

Så fort de sopat upp gruset från vinterväghållningen så sprider de ut skiten igen:död

Ja dessa jävla pisslagningar!!! Blir vansinnig! De senaste åren har de grusade när varenda väg där jag bott, och nu när jag flyttat, ja då grusa de ner här också :huvet:huvet

Så fort de sopat upp gruset från vinterväghållningen så sprider de ut skiten igen:död

Fast, de gör det ju värre. Vintergruset brukar ju ha en beigebrun färg och syns väldigt bra. Lagningsgruset har ju samma färg som asfalten allt som oftast och syns inte alls.

Ett pappersark...? :va
Räcker verkligen det när asfalten blir mjuk? :crash
:glömdet
Jodå, det hjälper ganska bra. Det jobbiga är ju bara att lägga ut dem på vägen där man skall köra. Tar ungefär 1 dag per kilometer att täcka det området där man kör motorcykeln sen. Så man måste verkligen planera körningen i förväg. :D

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien