Blått neonljus??

freddexwing skrev:
Hur ser blått neonljus ut? Mig veteligen är neon ett grundämne och brukar avge ett mer orange/rött ljus...?

Men upplys mig gärna... ;)

/fredde

Jag tror man ger neonet olika färger genom att skicka strömen igenom med olika hastigheter och styrkor... Detta skulle ge ljuset en annan energi?

Källa: En kompis på naturvetenskapliga programmet!

Neon är en gråzon i lagen!!

Du kan försöka, kanske klarar du dig, kanske inte...

Det var nån som trodde att han skulle klara sig (Vilket han kanske gör) eftersom man inte ser ljuskällan utan bara en reflektion osv... En gråzon som sagt var...

Tonic skrev:
Jag tror man ger neonet olika färger genom att skicka strömen igenom med olika hastigheter och styrkor... Detta skulle ge ljuset en annan energi?

Själv tror jag att man tar en sketen lampa och doppar den i blå färg och kallar den "neonblå"...
/fredde

Ops, jag antar att jag är ett zatzyfjun som har neon under bilen då :näsblod :3freak

Bifogat

• P1010003.jpg
    P1010003.jpg
    135 KB · Visningar: 142
Tonic skrev:

Olika gas i rören ger olika färg. Kommer inte ihåg vilken som ger vad...
Har för mig att det var e- som byter skal runt atomerna (ex. från K skalet till L) detta ger på nått sätt ljus.

UrbanTiger skrev:
Tänkte köpa en sånn där böjbar neonslang på danmobility och sätta runt visiröppningen på hjälmen innanför visiret :hjälm
Vilken färg ska jag välja :banana
Var köper man snabbkontakter för kabeln som man kan borra in i glasfibret på hjälmen. Är det 12 eller 13,7 volt man ska köpa :va

Jag tycker du skall ha gult, för det simulerar solljus och får dig att tro att det är dag även fast det är natt.. Värsta feta ju..

O kabeln skall vara 13.7 volts kabel, eftersom 12 voltskabel är för klen.. Så glöm inte att fråga efter just 13.7 volts kabeln.. 14 volts kabel är alldeles för stor, så 13.7 borde funka perfa!

EDIT: Du kan ju skruva fast det på utsidan av hjälmen istället.. det är ju inte så att kompositlagren som hjälmen är byggd i kommer att ta skada av lite borrhål, och dessutom så kan man ju ha plasthjälm.. De är lättare att borra i också..

:rolleyes:

Allvarligt.. Borra i en hjälm.. Inte smart.
Sätta lampor som bländar dig själv.. Inte heller smart.
Volt.. Testa utspänning på ditt batteri med spänningsprovare. Jag skulle gissa på 13.7 volts grejer.

Last edited:
amullo skrev:
Jag tycker du skall ha gult, för det simulerar solljus och får dig att tro att det är dag även fast det är natt.. Värsta feta ju..

O kabeln skall vara 13.7 volts kabel, eftersom 12 voltskabel är för klen.. Så glöm inte att fråga efter just 13.7 volts kabeln.. 14 volts kabel är alldeles för stor, så 13.7 borde funka perfa!

EDIT: Du kan ju skruva fast det på utsidan av hjälmen istället.. det är ju inte så att kompositlagren som hjälmen är byggd i kommer att ta skada av lite borrhål, och dessutom så kan man ju ha plasthjälm.. De är lättare att borra i också..

:rolleyes

Allvarligt.. Borra i en hjälm.. Inte smart.
Sätta lampor som bländar dig själv.. Inte heller smart.
Volt.. Testa utspänning på ditt batteri med spänningsprovare. Jag skulle gissa på 13.7 volts grejer.

hahahahahhaa, han kan ju alltid ta 220v kablage för att va på den säkra sidan,,eller hur var det nu , var det amp man gick efter ,, :va :lol annars en sån där 33 kvmm^2 som man har till slusteg i bilen borde ju åxå funka!! :hihi :banana

Besserwisser skrev:
När man ser den här tråden så kan man ju tro att man hamnat på ett GW, moppe eller Skoda forum :va
Varför skulle man frivilligt skruva på extravikt på en sporthoj :kocko

Jo av anledningen att det är snyggt och coolt, alla delar inte samma åsikter så ja förstår om du slåt bakut nu men så är min åsikt, tycker det är jävligt snyggt faktiskt :yoparty

ola_sandin skrev:
Olika gas i rören ger olika färg. Kommer inte ihåg vilken som ger vad...
Har för mig att det var e- som byter skal runt atomerna (ex. från K skalet till L) detta ger på nått sätt ljus.
Nästan rätt, elektronerna blir upphetsade och hoppar ut ett eller flera skal, så långt är allt rätt, men ljuset emitteras först när elektronerna faller tillbaka till sitt ursprungliga skal(energin som elektronen ska ge ifrån sig för att komma tillbaka måste ju iväg på något sätt), och det är enligt min fysikbok bara när elektronerna faller tillbaka till L-skalet som det emitteras synligt ljus. Neon ger ett knallrött ljus f.ö.

EDIT -> :mattias

Last edited:
Bengan skrev:
Nästan rätt, elektronerna blir upphetsade och hoppar ut ett skal, så långt är allt rätt, men ljuset emitteras först när elektronerna faller tillbaka till sitt ursprungliga skal(energin som elektronen ska ge ifrån sig för att komma tillbaka måste ju iväg på något sätt), och det är enligt min fysikbok bara när elektronerna faller tillbaka till L-skalet som det emitteras synligt ljus. Neon ger ett knallrött ljus f.ö.

Du glömde en ---> :mattias

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...