Blåst vid affär, vad gäller för dolda fel?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta är en bra anledning att kopa en 2T cross det hade kostat en bråkdel av vad kostnaden blir för en sönder körd 4T.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Fick stopp i ett surhål på GGN 2005 med min sx 450, hojen surade till så det tog länge innan jag fick igång hojen igen, körde ett halvt varv sen började hojen knacka rejält. Väl hemma rev jag ner motorn o hittade massor med gegga i motorn. Kolv, Cylinder, vevstake och ramlager fick bytas:gråta. Allt kickande i surhålet måste på något vis sugit in skit via vevhusventilationen. Kanske något liknande som hänt här?
 

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Ort
Örebro
Hoj
2009 Triumph daytona 675
Det är köplagen och inget annat som gäller vid köp av privatperson, dock är den inte bindande och kan lätt frånskrivas. Bara att säljaren skriver typ köpt i befintligt skick som är godkänt av köparen. http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/koplagen/
Du är alltid mer skyddad genom att köpa av ett företag de går under en annan lag. Konsumentsköpslagen. Om du även bevisar att säljaren visste om problemet så är chansen mycket liten att du får rätt i sak efter en civilrättsligprocess som även kan bli mycket kostsam. Så tyvärr är det bara att betala de 6-8k för att laga Hojjen :(
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Det är en hårt trimmad enstånka du köpt, som att köpa en tickande bomb med okänt detonationsdatum. Har jag lärt mig den hårda vägen, min första enduro jag hade gick hur fint som helst vid provkörning. Generalras första helgen i min ägo.. :lol

Bara slanta upp och se nöjd ut tyvärr.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Alla vet väl på ett ungefär vad som gäller (eller snarare inte gäller) garantier kring crosshojar.

Det jag tror ts vill ha fram är vad som gäller om en säljare medvetet eller omedvetet klåplagat/fixat/modifierat hojen på ett så skadligt sätt att fel inte hade uppstått annars.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Man kan ju undra varför han blev förbannad, om han nu visste att det inte va nå fel på crossen........
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Jag blir totalt skogstokig när köpare ringer i efterhand och anklagar mig om att saker minsann pajat och kräver att jag ska ersätta det, de kan fara åt helvete. Hade det hänt under provkörning (provkör gärna, och gasa på hårt så du vet att det fungerar) så är det ju mitt problem. Hur "döljer/fördröjer" man ett motor-ras?

Jag säljer alltid mina saker helt ärligt och med det även "runt hörnet-garanti", av cirka 35 affärer har jag haft problem 2 gånger, och då har det varit för saker som uppkommit i efterhand som jag omöjligt kunnat känna till, och då blir jag riktigt förbannad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Håller med sheriffen här. Ett sånt här fel döljer man inte så lätt.

Crosshojar är ju tävlingsmaskiner som kräver service ständigt och dessutom används extremt. Dessa har ju i princip ingen garanti ens nya och som säljare har man ju ingen aning om hur kunden servat och kört den senaste månaden ifall han kommer en månad senare och klagar.

Bytesintervallet på en kolv är väl kring 50h och den som kör flitigt kan ju hinna avverka de timmarna under en sommarmånad. Inte för att jag tror den motionären existerar som kör så intensivt... Sen bör luftfiltret rengöras varje timme och som säljare har jag ju ingen aning om hur köparen skött det. Detsamma med motorolja och oljefilter, kanske var femte timme.
En månad är alltså en evighet om man som säljare ska spekulera i hur kunden skött hojen.

Det är väl endast några fåtal gånger som crosshojar har fått fel åtgärdade via tillverkaren, senast jag minns var väl YZF250 2006 som hade problem med ventilerna vilket jag tror åtgärdades på alla svenska hojar.

Tidigare har jag nåt minne av Kawa som gett ut nya kopplingskorgar.

Inte ens 2004 RMZ/KXF 250 som ständigt överhettades åtgärdades av generalagenterna.

Men om vi backar tillbaka till kolven som har begränsad livslängd och säljaren kanske vet mycket väl att han kört 119 timmar och hans kompisar med samma hojar har fått kolvhaveri kring 120-150h. Han säljer alltså hojen vid 119h, ska han då ha dåligt samvete för att kolven havererar efter ytterligare någon timme körtid? Nej, bara om han ljugit om när kolven senast är bytt.

Jag skulle inte köra med en beg crosshoj utan att plocka isär och kolla kamkedja och kolv oavsett vad säljaren sagt om timmar och byten. De ljugs friskt om timmar och service på crosshojar så jag vill se sakerna med egna ögon.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En firma som har öppnat motorn säger alltså att den har havererat för att det har kommit in "en massa skit i motorn"...? Då är ju fallet solklart och "skulden" faller helt och hållet på den nya ägaren på grund av bristande tillsyn före körning. Om man har ett fräscht luftfilter som sitter korrekt monterat så kommer det definitivt inte in "en massa skit i motorn".

Som andra har påpekat så är detta ett tävlingsfordon och på sådana fordon dubbelkollas till exempel luftfiltret före man ens kickar igång den. Både då man åker och tittar på den hos säljaren och då man väl köpt den och släpat hem den.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja men det är ju toppen, en lätt begagnad crosshoj lär ju inte vara värd många kronor med tanke på hur övertrimmade o rackliga de verkar vara plus alla potentionella fel de kan ha.
Får man inte plocka ner den i molekyler innan köpet så borde ägaren vara glad att man tar eländet ur händerna på denne :D

Men jag kan hålla med, jag kan meka och skulle nog inte köra en nyinköpt beggad cross utan att kolla igenom den först.
Kanske inte för att e.v häva köpet men för att undvik onödiga följdfel om det är något man inte kan se eller höra utifrån.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det här skenade iväg (som vanligt på SH). Jag frågade om lite råd men det kommer givetvis lite andra svar.

Jag hade möjlighet att rulla runt på en parkering och den rök inte då. Efter ett pass med nyoljat luftfilter så rök den. Antingen så är jag helt inkompetent eller så visste förra ägaren om något som jag upptäckte senare. I teorin kan givetvis förra ägaren också vara omedveten men då måste en magisk tredje person gjort ren luftburken. Internet får gärna sia vidare om detta, ni är ju redan igång. Cykeln är nyservad och fixad, några har gett bra svar här och livet går vidare.

För övrigt underbart att se hur många som uppenbarligen aldrig ägt en cross men ändå är proffs på både livslängd och trimningsgrad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I teorin så kan det ju vara TS som inte monterat filtret korrekt så att hojen dragit in sand.

I teorin så är det ju inte sannolikt att någon som tävlat endast kört 37h när större delen av säsongen passerat.

Men jag har ju uppenbarligen aldrig ägt en cross i mitt liv...
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Tillverkaren kan ju iofs inte friskriva sig från garanti pga. fel som fanns när hojen
levererades eller fel som uppkommer pga. fabrikationsfel men motorfel finns det
ju "normalslitage" som inte går under garanti vilket på en crosshoj blir typ direkt.

Garanti är frivilligt att ge, så det är helt fritt fram för företagen att inte ge någon garanti alls på crossar. Däremot finns fortfarande reklamationsrätten enligt konsumentköpslagen, om det uppstår fel som inte borde göra det.
Stor skillnad mellan garanti och reklamationsrätt, även om vissa företag säger att dom ger garantier - som i princip matchar köplägens krav för reklamationsrätten... jaja, garanti låter ju bättre än att man bara följer lagen för att man är tvingad till det. :näsblod

Angående crossen detta handlar om så är det naturligtvis surt att börja laga på grejer man nyligen köpt, men om felet fanns och gick upptäcka före köpet verkar köparen inte ha undersökt hojen bra nog för att upptäcka det. Köplagen kräver ganska mycket av köparens undersökning av varan före köp, nöjer man sig med att puttra runt på en parkering så bör man veta att man inte har undersökt hojen så noga - den hinner väl knappt ens bli genomvarm av det.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Crossar räknas som tävlingsmaskiner och då gäller speciella regler. Man har inte alls samma rättigheter som vid köp av "vanliga" mc och bilar.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Efter att ha sammanfattat kommentarerna här så inser jag att sälja fusklagade bilar till SH-kollektivet är inget problem, är man blåst så är man.

Som tur är så är förra ägaren en betydligt vettigare person och vi har kommit fram till en gemensam lösning vi båda är nöjda med. Slutet gott för alla inblandade.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Efter att ha sammanfattat kommentarerna här så inser jag att sälja fusklagade bilar till SH-kollektivet är inget problem, är man blåst så är man.

Som tur är så är förra ägaren en betydligt vettigare person och vi har kommit fram till en gemensam lösning vi båda är nöjda med. Slutet gott för alla inblandade.

En bil och en Cross är inte jämförbart så länge vi inte talar om en banbil avsedd för racing :)

Kul att ni kunde komma överens och lösa något iaf :tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top