blåst toppackning

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Har precis blåst toppackningen på min cbr900 -98. Stängde av motorn direkt när det hände.

Någon som vet om man behöver plana om toppen eller är det bara till att smäcka dit en ny packning från mc-xpress och gasa på?

Finns det något jag kan göra för att förebygga att det händer igen?

Kör med ett mc-xpress kit och laddar c:a 1,4bar, så det var väl inte helt oväntat, men kul så länge det varade :rolleyes:
 
kamikaze skrev:
2284458 Har precis blåst toppackningen på min cbr900 -98. Stängde av motorn direkt när det hände.

Någon som vet om man behöver plana om toppen eller är det bara till att smäcka dit en ny packning från mc-xpress och gasa på?

Finns det något jag kan göra för att förebygga att det händer igen?

Kör med ett mc-xpress kit och laddar c:a 1,4bar, så det var väl inte helt oväntat, men kul så länge det varade :rolleyes:

Du behöver inte hymla med det. :7peta Det är bara att säga som det är. :7peta
Du piskade den så jävligt att den spydde ut sina inälvor och tillhörande vätskor bara för att få överleva 100mil till.
Men det blev ett rätt spektakulärt moln efter dej. :yoparty

P.s frågar Berra o Thomas vad farbror blå tyckte om deras ljudnivå på hojarna. :D
 
kamikaze skrev:
2284458 Har precis blåst toppackningen på min cbr900 -98. Stängde av motorn direkt när det hände.

Någon som vet om man behöver plana om toppen eller är det bara till att smäcka dit en ny packning från mc-xpress och gasa på?

Finns det något jag kan göra för att förebygga att det händer igen?

Kör med ett mc-xpress kit och laddar c:a 1,4bar, så det var väl inte helt oväntat, men kul så länge det varade :rolleyes:

Kostar väl inte många kr o plana toppen, surt o byta packning bara om toppen är lite skev.
Lika bra o göra det riktigt på en gång.
 
Ismannen skrev:
2284596 Kostar väl inte många kr o plana toppen, surt o byta packning bara om toppen är lite skev.
Lika bra o göra det riktigt på en gång.

Nej, det är sant. Mest undrar jag om det finns något jag kan ordna till för att slippa framtida haverier, nu när jag ändå ska riva motorn.
 
kamikaze skrev:
2284773 Nej, det är sant. Mest undrar jag om det finns något jag kan ordna till för att slippa framtida haverier, nu när jag ändå ska riva motorn.
Sänk laddtrycket, men det vill du väl inte höra :hihi
 
kamikaze skrev:
2284819 nepp, inte om det finns något alternativ... :)
Se till att toppen är plan och sätt dit en packning av bra kvalitet, finns det inte förstärkta packningar för er turboåkare?
 
Det är inte packningen som är problemet utan dragstängerna som blir klena när man börjar plåga motorn. Tag kontakt med en bultspecialist och beställ pinnbultar/mutter eller bultar hållfasthet 12.9 (i nödfall 10.9). Det kostar multum men är enda sättet att få toppen att ligga still. Dra åt med 150% av originalmomentet för förbandet, dvs om det var 50 Nm innan - dra nu till 75 Nm. Originabultar kan INTE dras till 150%, de sträcks och går av.
 
Toppakning

På min Honda X-11 med Blackbird motor lavede jeg selv en af kobber i 2,8 mm og spændte den med 120 % ca 80 nm og kørte med 1 -1,2 bar og det holdte fint nu har jeg i stedet købt JE pistons og kører med standart pakning igen

Så mit råd er hvis ikke du har sænket komp. at lave en selv i 2-3 mm kobber og udglød den
Det er nemmest hvis du limer eller skruer den fast på en træplade og skære ud med en stiksav og boremaskine og så ellers file resten

Ca 2 timers arbejde

Per Emborg
Honda X-11 Turbo

Uden Tryk ingen Ryk
 
Jag hittade inga pinnbultar till min Blackbird så kanske finns det ingen sats till din heller. Men jag mailade måtten till ARP och de hittade pinnbultar från nån bil som höll samma mått. Gick på en dryg tusing med tolvkantsmuttrar och härdade brickor, då tog jag dem ändå genom Dalhems. Men det hjälpte, kunde i alla fall åka styvt kilot utan att ha sönder packningen. Innan höll den bara nån månad i stöten...
 
andersbrink skrev:
2285000 Det är inte packningen som är problemet utan dragstängerna som blir klena när man börjar plåga motorn. Tag kontakt med en bultspecialist och beställ pinnbultar/mutter eller bultar hållfasthet 12.9 (i nödfall 10.9). Det kostar multum men är enda sättet att få toppen att ligga still. Dra åt med 150% av originalmomentet för förbandet, dvs om det var 50 Nm innan - dra nu till 75 Nm. Originabultar kan INTE dras till 150%, de sträcks och går av.

Tack! Handlar en del fästelement genom jobbet av ett företag som har lite av det mesta...kan nog tigga till mej några 12.9:or, dock obehandlade men det bör nog inte vara något problem?
Annars får jag väl dra igång mitt hemma mekade elektolysbad (som bla. byggdes av en tuppeware plastskål blev jätte bra tyckte jag...min fru var av annan åsikt :lol )
 
Nu är alla delar beställda hos mcxpress..det som återstår att skaffa är bultarna till toppen. Hittade bultar som kallades "Holo-crome" hos Mattssons, kan det vara något?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top