Blåst på Blocket

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Blåst på Blocket,Hjälp!

Har blivit blåst av en person på Blocket:huvet
Brukar ha bra magkänsla för personer/annonser,har handlat/sålt en hel del grejer med åren!

Det är inga jättesummor (2100kr) men det gör mig skitförbannad att nån kan vara så trevlig via mejl och sen blåsa en...
Har ett namn från Motala men alla nummer är "anslutningsfel" på,så det är väl fejk!
(Får väl skylla mig själv för att betalat in i förskott,men som sagt det kändes rätt)

Är det någon mer som har blivit blåst? hur har Ni gjort?
Jag har bankNr (Swedbank) & annonsen samt mejlkonversationen sparad
Förutom att polisanmäla,kan man kontakta Swedbank efter anmälningen och försöka få överföringen tillbaks?
Någon som har erfarenheter av sånt här? hjälp!!111!!

Last edited:
kan det vara så att blocket support är bekant med liknande saker :rolleyes:

prova fråga dom eller har dom ingen support?

Tror inte dom har nån support,sen så skriver dom ju att man inte ska betala i förväg... (Iám fucked!)

jag gjorde samma tabbe för några dagar sen.. samma summa 2100:- de råkade inte vara en systemkamera?
jag är helt övertygad om att du/jag aldrig kommer få se några pengar..
jag gjorde en polisanmälan i onsdags

Förövarna har dessutom stulit ett personnr, vars ägare inte mår helt bra, har pratat med både personens styvfar och bror.

2 papp kan jag leva utan bara man slipper få sin identitet stulen..

Edit. gör en polisanmälan och uppge sedan ärendenr till blocket så lägger dom till uppgifter till ärendet i form av ip.adresser osv.
direktlänk: http://www2.blocket.se/support/form/0?ca=2&id=4

en anons länk är bra att lägga till även fast annonsen är borttagen, försök hitta den på historik i din webbläsare

Last edited:
Jag har funderat lite på detta med att överföra pengar till folks konton.
Jag själv som är lite förvirrad skulle lätt kunna sätta in pengar på fel konto. Då måste man ju kunna få tillbaka dem de händer ju att företag av misstag skickar över ett par hundra tusen till privatpersoner då har jag för mig att de fanns någon lag som sa att man inte fick röra pengarna.

Om man nu råkat ut för en skojare kan man inte ta ett snack med banken och säga att man skicka pengarna till fel konto?:va:rolleyes:

Jag själv som är lite förvirrad skulle lätt kunna sätta in pengar på fel konto. Då måste man ju kunna få tillbaka dem de händer ju att företag av misstag skickar över ett par hundra tusen till privatpersoner då har jag för mig att de fanns någon lag som sa att man inte fick röra pengarna.

Om man nu råkat ut för en skojare kan man inte ta ett snack med banken och säga att man skicka pengarna till fel konto?:va:rolleyes:

Det är lite som i trafiken... Du har inga rättigheter, bara skyldigheter.

Jag fick felaktigt 30 000 insatt på mitt konto. Ringde banken flera gånger för att se vad som gäller och rätta upp felet. Summan av alla mina samtal blev: Har du felaktigt satt över pengar så kan du inte få tillbaka dom. Har du felaktigt fått pengar insatt så får du inte röra dom...

Pengarna på mitt konto försvann iaf efter 4 mån....

funkar inte på det viset, stöld på detta vis är ju planerad och troligtvis "kan" inte förövaren betala tillbaka pengarna om han/hon blir fälld.

Men dimper det in sexsiffriga belop på ens konto skulle man ju bli lite misstänksam, och betalar man inte tillbaka kommer man med största sammorlighet att polisanmälas, de lär de knappast vara värt om man inte redan lever ett kriminellt liv..

jag gjorde samma tabbe för några dagar sen.. samma summa 2100:- de råkade inte vara en systemkamera?
jag är helt övertygad om att du/jag aldrig kommer få se några pengar..
jag gjorde en polisanmälan i onsdags
Ska göra en anmälan,men som du säger så är pengarna borta...
Skulle ju vara bra om man fick tag på personens riktiga namn och adress.......(nån som jobbar på bank här på SH? hehe)

Jag delade upp betalningen i 2delar,så "vi" visste att det kom till rätt konto,så "iám fucked":huvet

Det är lite som i trafiken... Du har inga rättigheter, bara skyldigheter.

Jag fick felaktigt 30 000 insatt på mitt konto. Ringde banken flera gånger för att se vad som gäller och rätta upp felet. Summan av alla mina samtal blev: Har du felaktigt satt över pengar så kan du inte få tillbaka dom. Har du felaktigt fått pengar insatt så får du inte röra dom...

Pengarna på mitt konto försvann iaf efter 4 mån....

Men eftersom pengarna bara försvann av sig själva måste ju någon sitta på the golden key och kunna gå in där och flytta de till sin rätta ägare.
Fast de skulle säkert kränka tjuvens rättigheter om banken gick in och tog tillbaka pengarna.
funkar inte på det viset, stöld på detta vis är ju planerad och troligtvis "kan" inte förövaren betala tillbaka pengarna om han/hon blir fälld.

Men dimper det in sexsiffriga belop på ens konto skulle man ju bli lite misstänksam, och betalar man inte tillbaka kommer man med största sammorlighet att polisanmälas, de lär de knappast vara värt om man inte redan lever ett kriminellt liv..

Kan inte banken lämna ut uppgifter om ägaren till kontot till polisen om man gör en anmälan?
Inte för att man lär få tillbaka några pengar men alltid skönt att tjyven får sitt straff!
Förlåt glömde vi bodde i landet där tjuvar inte straffas:D

Jag vart också blåst för ett par månader sedan. Det gällde då också en systemkamera. Killen försvann spårlöst efter att pengarna hade flyttats...

Tyvärr är chansen att du får se pengarna igen minimal. Banken (swedbank) totalvägrade hjälpa till och tyckte "det var ju synd för dig, det är ditt problem och vi tänker inte hjälpa dig det minsta". Även fast jag pratat med dem via supporten dagen innan och de då berättat att de kan starta en egen utredning bara man tar med en kopia av polisanmälan..

Polisen kan inte heller göra något. Personen jag vart lurad av har lurat 30-40st till när jag pratade med polisen senast och de kan/vill inte göra något alls. Så det är bara att tacka och ta emot...

Pma gärna över namnet på killen ifall du har det, kanske råkar vara samma person...

Jag vart också blåst för ett par månader sedan. Det gällde då också en systemkamera. Killen försvann spårlöst efter att pengarna hade flyttats...

Tyvärr är chansen att du får se pengarna igen minimal. Banken (swedbank) totalvägrade hjälpa till och tyckte "det var ju synd för dig, det är ditt problem och vi tänker inte hjälpa dig det minsta". Även fast jag pratat med dem via supporten dagen innan och de då berättat att de kan starta en egen utredning bara man tar med en kopia av polisanmälan..

Polisen kan inte heller göra något. Personen jag vart lurad av har lurat 30-40st till när jag pratade med polisen senast och de kan/vill inte göra något alls. Så det är bara att tacka och ta emot...

Pma gärna över namnet på killen ifall du har det, kanske råkar vara samma person...
Banken kan nog hjälpa om kunden är stor nog

Banken kan nog hjälpa om kunden är stor nog

Samt ifall man hamnar hos rätt person.

Den jag träffade på Swedbank-kontoret visste absolut ingenting om mig, hon hade ingen aning om hur stor eller liten kund jag var. Hon sa bara blankt "Nej" från första frågan till jag gick ut. Aldrig träffat en så otrevlig och oförstående människa tidigare... Inte konstigt att det går som det gör för Swedbank när de har sån personal.

Personen jag pratade med över telefonen var trevlig och tillmötesgående medans den jag träffade på deras kontor var så otrevlig och sur det bara gick att vara. Ifall jag hade behövt hjälp med att föra över 500.000:- till mitt konto hos dem så hade de garanterat hjälp till lika "mycket"...

Hej,

För att få tillbaka dina pengar är det två saker du behöver göra.
1. Polisanmäl
2. Kontakta Blockets kundtjänst här http://www2.blocket.se/support/form/0?ca=11&id=4

Eftersom att du vet vilket bankkonto du har fört över pengarna till går det även att spåra personen. Men för det behöver du polisens hjälp. Blocket samarbetar med polisen i i den här typen av ärenden.

Mvh, Johanna Wilkens
Pressansvarig Blocket

Orsaken varför man ej kan dra tillbaka pengarna är för att inte kunna blåsa folk, tänk betala en bil och göra ägarbyte sen efter ett par dagar ringa till banken och dra tillbaka pengarna!

Namn får man inte ut för att det är sekretessbelagt!

Pengarna ser du/ni aldrig mer och någon åtal även om dom får tag på personen blir det förmodligen inte!

Ingen sitter på the golden key utan om man är ärlig och inte rör pengarna så efter utredningen returneras pengar men i det här fallet så försvinner dom ganska snabbt från kontot dom blir överförda till!

Hej,

1. Polisanmäl
2. Kontakta Blockets kundtjänst här http://www2.blocket.se/support/form/0?ca=11&id=4

Eftersom att du vet vilket bankkonto du har fört över pengarna till går det även att spåra personen. Men för det behöver du polisens hjälp. Blocket samarbetar med polisen i i den här typen av ärenden.

Mvh, Johanna Wilkens
Pressansvarig Blocket

Tackar för det!!! Imponerande när ni agerar på detta vis.

Hej,

1. Polisanmäl

Mvh, Johanna Wilkens
Pressansvarig Blocket

Tackar för det!!! Imponerande när ni agerar på detta vis.

Coolt reggade hon sig på SH bara för att ge oss info om detta.
De måste bli dagens ros! Riktigt bra jobbat:tummenupp

Hej,

1. Polisanmäl

Mvh, Johanna Wilkens
Pressansvarig Blocket

Hej Johanna,
Tack för hjälpen! snällt av dig att regga dig och ge denna info:tummenupp
Har polisanmält & kontaktat Blocket via din länk nu.
Har inte allt för höga förhoppningar om några pengar tillbaks,men kan jag hjälpa någon annan att inte bli blåst av samma kille,så är ju det ett plus!
Mvh
//Gumpa

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP