Blåst motorn fireblade?

jujimbo

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
cbr900rr -97
Halloj

Känner att jag måste fråga detta,var ute och körde för nån dag sen och krämade på rejält blåste om en bil och han inte växla så jag låg på varvtalsstoppet ca 12" efter det så fortsatte jag att köra hårt på hemvägen så kändes det som inte motorbromsen tog som den brukade kan jag blåst motorn? eller kan kopplingen gett sig?tacksam för tips på vad jag skall kolla.

Ha det gött
Magnus

vad menar du med 12"? Sekunder eller tumm?
Klart den ska klara varvstopp ett litet tag men om jag inte missminner mig så hade min 97a varvstopp på ca 10,5KRPM,

Menade 12 000 rpm min hoj har en HRC box och är i övrigt helt ostrypt så den går att dra långt i på det röda.

Låg på det varvet ca 1-2 sek sen så skicka jag i nästa vxl.

vad menar du med 12"? Sekunder eller tumm?
Klart den ska klara varvstopp ett litet tag men om jag inte missminner mig så hade min 97a varvstopp på ca 10,5KRPM,

Om TS körde på varvstopp i tolv tum kan det inte ha varit särskilt lång tid. Hade din förresten varvstopp på 10,5 kronor per meter eller per minut? :tungan

Frågan var tydligen berättigad eftersom 12" tydligen betyder 1-2 sekunder

Minsann ja! Och om det tog mellan 1 och 2 sekunder för TS att köra 12 tum på varvstopp förstår jag verkligen att han är bekymrad! :D

(Undrar hur man - teoretiskt - skulle ha drevat då? :va )

1-2 sekunder ska inte spela någon som helst roll. Skulle något ha hänt var motorn defekt från början.

Så länge man ligger mot varvstoppet 2s när man varvar upp mot det är det ju sällan nån fara, det är värre om man ligger precis före varvstopp och växlar ner några växlar och släpper kopplingen...

Aha då känns det lungnare får se hur den funkar på nåsta tur,måste bra få bort bilen i garaget innan och den rasade jag bromsarna på i helgen.

Så länge man ligger mot varvstoppet 2s när man varvar upp mot det är det ju sällan nån fara, det är värre om man ligger precis före varvstopp och växlar ner några växlar och släpper kopplingen...

Been there, done that... Lyckligtvis var det en tvåtaktare (Kawa H2), så den tålde att varvräknarnålen slog i stoppinnen från fel sida :tummenupp

Nu vill nog TS bara höra "ingen fara köra bara!"
Men jag skulle nog ta ett komp prov om jag var nyfiken.

Kolvarna "jagar" avgasventilerna och om man övervarvar med mjuka fjädrar är det inte omöjligt att det kan ha tagit i o krökt en ventil lite lite grann.

Har du flyttat varvstoppet på en orginalmotor??? låter korkat XD

eller missa jag nåt?

Hojen är ostrypt med box och i insugsgummi, då varvar den upp i dom varven.

Då ska den klara att ligga på varvstopp :), varvstoppet sätter ju tillverkaren på ett säkert varvtal som motorn garanterat klarar (kanske inte superöverdrivet länge)

Har du flyttat varvstoppet på en orginalmotor??? låter korkat XD

eller missa jag nåt?

Det är en väldigt väl berättigad fråga då HRC kittbox endast skall kombineras med HRC ventilfjädrar för att undvika ventilsallad vilket tråkigt nog ändå var frekvent på dessa motorer då de flesta icke toppåkare inte bytte ventiler i tid utan de bytte rasade motorer istället....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT