blåst av insplanet

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
Skulle försäkra bilen gick in på insplanet och hittade vad jag ville ha, då ringer en säljare och prackar på mej en annan försäkring + deras egen som jag tackade ja till. Eftersom att jag inte hade tid att fundera och att man har ÅNGERRÄTT på 14 dagar. Nu har jag läst igenom villkoren och vill hellre ha den jag ursprungligen kollade på. Så i dag ringde en säljare och ville att jag skulle köpa en inkomstförsäkring vilket jag inte vill men däremot ville jag säga upp bilförsäkringen och ta den andra i stället, då frågar han om jag vill göra det själv eller via dom. Jag säger att jag fixar det själv bara dom säger upp den jag har nu och då får jag svaret, visst men då åker du på böter från trafikskadeföreningen för varje dag som gått sen du tecknade försäkringen eftersom att ångerrätten gör att du aldrig haft nån försäkring. Stämmer detta? Tycker jag borde betala försäkringen från det datum jag tecknade tills jag sa upp den, i och med det borde jag slippa böter.

Det kan jag inte tänka mig. Jag fick inget från trafikskadeföreningen efter att IF lurade mig och jag bad dom dra åt helvete. Det hade gått ca. en vecka med IF.

Nejdå! då är det juh ingen idé med ångerrätt. jag skaffade först trygghansa för att bilsport & mc inte hade öppet på helgen. sedan tog jag ångerrätten och ringde bilsport & mc i mitten av veckan. gick hur bra som helst och inte behövde jag betala några pengar till trafikskadeföreningen. känns som de försöker blåsa dig.

vad skönt, när ni tecknade eran nya försäkring gjorde ni det från datumet ni ringde eller från datumet då ni tecknade ursprungsförsäkringen?

viktigt att se till när den annuleras

Hej,
Jag jobbar på ett försäkringsbolag och har därmed lite extra insyn i branchen.

Om du tecknar en försäkring och väljer att ångra dig, så finns det egentligen 2 alternativ för dig som gör att du slipper o betala något till TFF om mc´n varit påställd.

1. Försäkringsbolaget där du tecknat försäkringen och nu ångrar sätter annulationsdatum samma dag som du ångrar dig, vilket gör att du kan teckna annat bolag från det datumet och därmed ej får något "glapp" där du står utan försäkring. Du får då betala för de få dagarna som du haft försäkring hos dem. (ibland ingenting alls beroende på hur snälla de är och vad de har för regler vad gäller minsta möjliga kostnad på räkningar)

2. Om försäkringsbolaget där du ångrar dig tar bort/annulerar försäkringen från startdatumet så måste det nya bolaget teckna försäkringen från det datumet (vilket är väldigt ovanligt att de accepterar, då de står en risk att någonting har hänt under de dagarna fram tills nu då du egentligen inte varit försäkrad hos dem)

Hoppas att det klarnade lite grann.

//Daniel

Det gick bra, bolaget kunde se om jag tecknat ny försäkring och väntade med att annullera försäkringen tills den nya gått igenom.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park