Blåst av bedragare

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Var det någon som såg programet "45 minuter" ikväll om en kvinnan som lät en man få tillgång till ett extrakort knutet till sitt American Express konto? Mannen spenderade sedan närmare 2 000 000 kr under en begränsad tid som hon nu krävs på av American Express. Har tyvärr inte tillgång till tv3 där jag är förnärvarande och är lite nyfiken på till vems fördel man vinklade programet. Det enda jag känner till om händelsen är det jag läste i Aftonbladet tidigare idag. Länk

Hon besökte honom flera gånger i veckan i fängelset och fattade ändå inte att man inte bör ge ut ett extrakort man är betalningsansvarig för till en som är dömd för ekonomisk brottslighet? :rolleyes:

Ledsen, men kan inte känna någon som helst sympati för dessa puckon. Han var väl lite mer spännande än hon tänkt sig...

Fördelar och fördelar.
Det visades väl iofs hur lätt det är att bli lurad.
Men att amex inte spärrade köpen trots att de fick räkningarna betala med falska checkar säger väl tyvärr en del om hur bra säkerheten är..
Att Scotts är en rejäl sol o vårare stod väl mer eller mindre helt klart.

hon har sig själv att skylla :kocko

Ludde-man skrev:
hon har sig själv att skylla :kocko

Ja för fanken, varför inte en liten våldtäkt på det hela... :kocko
Nog fanken är hon dum som ställde upp på alla de här sakerna. Men inte fan är det hennes fel?

oFFkeFF skrev:
Ja för fanken, varför inte en liten våldtäkt på det hela... :kocko
Nog fanken är hon dum som ställde upp på alla de här sakerna. Men inte fan är det hennes fel?
det e vad jag tycker ..ge någon tillgång till sitt kort som är dömd bedragare låter inte så vettigt ..men visst ska han ha en andra chans. o märkte hon inte den nya klockan den nya tv:n utan att kolla upp det tycker jag att hon har sig själv att skylla ...plus att det är en jävligt stor skillnad på att bli bedragen o våldtagen ..

Detta e min åsikt iaf

Ludde-man skrev:
det e vad jag tycker ..ge någon tillgång till sitt kort som är dömd bedragare låter inte så vettigt ..men visst ska han ha en andra chans. o märkte hon inte den nya klockan den nya tv:n utan att kolla upp det tycker jag att hon har sig själv att skylla ...plus att det är en jävligt stor skillnad på att bli bedragen o våldtagen ..

Detta e min åsikt iaf

Visst är det skillnad att bli våldtagen eller bedragen. Men att skuldbelägga offren på samma sätt är ju inte helt olikt.
Men det är ju solklart att du den dagen du träffar en manipulativ tjej som viftar med sina fina tuttar, att du är skitsmart och inte blir blåst...

Självklart har hon betalningsansvar på det kort hon själv utfärdade. Det är odiskutabelt såvida inte något tvång förekom. Att hon däremot, nu, är sur på "den berömda artisten", som hon aldrig hört talas om innan :rolleyes: , är ju också uppenbart men det är en separat sak.

oFFkeFF skrev:
Visst är det skillnad att bli våldtagen eller bedragen. Men att skuldbelägga offren på samma sätt är ju inte helt olikt.
Men det är ju solklart att du den dagen du träffar en manipulativ tjej som viftar med sina fina tuttar, att du är skitsmart och inte blir blåst...
har redan varit där och som jag sa man har sig själv att skylla

Ninjaboy skrev:
Självklart har hon betalningsansvar på det kort hon själv utfärdade. Det är odiskutabelt såvida inte något tvång förekom. Att hon däremot, nu, är sur på "den berömda artisten", som hon aldrig hört talas om innan :rolleyes: , är ju också uppenbart men det är en separat sak.

Jepp, det är klart att hon har betalningsansvar, frågan är dock hur mycket..
Amex ska nämligen flagga för om ett kort används på ett sätt det inte brukar, d.v.s stora inköp ska ringas in, man bör heller inte ta bort spärren efter det man upptäcker att betalningarna sker med falska checkar..
Så, det är tre parter som faktiskt gjort bort sig. Tjejen för att hon litade på bedragaren, Amex för att totalt tappa alla sina kontroller, och till sist "Pop-stjärnan" som är den riktiga boven i dramat..

Håller med, det är lite som när Telia försöker kräva någon stackare på 200' i teleräkning för samtal till ett land han inte ens kan stava till. Rätt uppenbart att något skumt har skett och Telia borde kanske ha lite bättre kontroller under kvartalet i stället för att behandla folk som skyldiga tills motsatsen bevisats.

Här var väl kvinnan dock med på det hela, eller? Såg inte hela programmet men det framställs ju som att de spenderade pengarna tillsammans och att det spärrades för att hon till slut inte kunde betala eller för att han lämnade henne eller något. Vad sades i programmet på den punkten, köpte han allt utan hennes vetskap?

När jag skrev till vems fördel tänkte jag snarare på American Express och kvinnan som part inte bedragaren i fråga. Han lär inte fått några som helst sympatier. Kvinnan lär inte få någon ersättning från mannen heller.

Även om det står i vilkoren att kvinnan är ekonomiskt ansvarig för eventuella extrakort utfärdade kan man fråga sig hur långt det ansvaret sträcker sig. I det här fallet har bedragaren spenderat närmare 2 000 000 kr på så kort tid som några veckor om jag förstått saken rätt. Nog borde American Express reagerat och spärrat extrakortet tills det är utrett om det finns betalningsförmåga bakom.

Det Faktum att hon kände till att mannen tidigare livnärt sig som bedragare och dessutom suttit inne för det inte hindrade henne från att ansöka om ett extrakort för mannens räkning är bortom mitt förstånd.

Last edited:
varför hade hon inte någon spärr på kortet typ ett tak på 10000:-
jag skulle inte ge någon ett kreditkort man kunde handla med för 2milj. då får man nog skylla sig själv. Dom som är dumma nog att utfärda ett sådant kreditkort är ironiskt nog ett amerikanskt företag.

Jag har ett MasterCard på jobbet och jag måste förvarna MC vid större transaktionen. Annars så kommer de inte att betala ut något innan de har kollat av transaktionen med mig.
Så borde det även fungera med AMEX

Vet inte riktigt hur det funkar med Amex egentligen, men det verkar inte vara några större spärrar.
Det största enskilda beloppet som jag har betalat med mitt kort är på ~64000, men då krävdes ingen förvarning utan det accepterades utan problem.

Jag har en spärr på mitt Visa också men som jag uppfattat det så är det min bank som satt den som säkerhet, inte Visa själva, för när man köper hoj t ex måste jag ringa banken och säga till att de lyfter spärren tillfälligt.

Hur normalt är det at ha 2 mille som kreditmöjlighet på sitt kort????

Var hittar man dessa tjejer? Sån borde man ju raggat upp o sen kan man fixa sig sin bil, nya mc, lägenhet o lite ball elektronik e aldrig fel....

Måste man sitta inne först för att hitta dessa tjejer????
Är detta ens på riktigt?

Mavve skrev:
Hur normalt är det at ha 2 mille som kreditmöjlighet på sitt kort????

Är detta ens på riktigt?

Fråga 1: Våra tjänstekort på min förra arb plats var no-limit kort..
Fråga 2: Svar JA. Mavve, du vet väl att tjejer tänder stenhårt på dom hårda grabbarna, har dom sen suttit inne "är det synd om dom" och det väcker moderskänslorna...
Fråga 3: Tyvärr ja...

Mavve skrev:
Är detta ens på riktigt?
Nu ser jag väldigt sällan på tv, men för några dagar sen zappade jag förbi ett tv-program i all hast under temat "kvinnor som väljer farliga män" eller något i den stilen. Verkar finnas en del kåkfarare med horder av kvinnor efter sig. Man undrar hur de tänker egentligen :va

jag tycker att det mest intressanta här är att man gör ett snyftreportage om en kvinna i dryga 40 års åldern som träffar en yngre "stilig" man och blir bedragen av honom trots enormt tydliga varningstecken!

Om man tänker att förhållandet vart det omnämda, dvs. att det var en man som vart bedragen av en yngre snygg kvinna. Då hade det fan inte blivit några snyftreportage! Utan då hade alla bara gått och småflinat bakom ryggen på honom och tyckt att han var en gubbsjuk klant som får skylla sig själv.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år