Blåskärm

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
På lilltjejens dator så får vi blå-skärm varje gång vi startar den. Det hinner gå så långt att windowsxp-loggan dyker upp och sedan kommer blåskärmen... Jag misstänker att hårddisken har krashat.... Felsäkert läge fungerar inte... Jag har hämtat hem ultimate bootdisk, men förstår inte riktigt vilka delar på den jag ska köra för att få fram felet.... Är datavan, men inget vidare på felsökning och hårdvara....

Några förslag?

Gallianoman skrev:
2136139 På lilltjejens dator så får vi blå-skärm varje gång vi startar den. Det hinner gå så långt att windowsxp-loggan dyker upp och sedan kommer blåskärmen... Jag misstänker att hårddisken har krashat.... Felsäkert läge fungerar inte... Jag har hämtat hem ultimate bootdisk, men förstår inte riktigt vilka delar på den jag ska köra för att få fram felet.... Är datavan, men inget vidare på felsökning och hårdvara....

Några förslag?
Skriv gärna in vad det står för felmeddelande på blåskärmen så kan vi nog hjälpa till.

ominstallation kan hjälpa.. men skriv vad de står så blir de lättare :)

Det är förmodligen något hårdvarufel. Någon ny hårdvara som nyligen installerats?

Kan även vara drivrutiner till grafikkortet som ställer till det. Men då brukar felsäkert läge fungera.. :va

HW fel..

Troligaste felkällorna är grafik/ljudkort eller minnena.

Har du bytt ut något?

Ominstallation kan fungera.

Biturbo skrev:
2138119 HW fel..
Troligaste felkällorna är grafik/ljudkort eller minnena.
Har du bytt ut något?
Ominstallation kan fungera.

Neh, jag har inte bytt något på sistonne... Borde inte felsäkert läge fungera om det var ljudkort eller grafikkort som är krashade? Trodde att den bara startade med de absolut nödvändiga "attiraljerna"...

Ska kolla vad som står på blåskärmen... återkommer med det såsmåningom...

Gallianoman skrev:
2138248 Neh, jag har inte bytt något på sistonne... Borde inte felsäkert läge fungera om det var ljudkort eller grafikkort som är krashade? Trodde att den bara startade med de absolut nödvändiga "attiraljerna"...

Ska kolla vad som står på blåskärmen... återkommer med det såsmåningom...

Nollställ cmos med byglar på moderkortet...starta om

morlock skrev:
2144845 Brukar räcka att plocka bort batteriet en stund för att nollställa...
eller så letar man lite på moderkortet om man hittar en bygel med 3 piggar som de står "clr_cmos" eller liknande vid.. förslagsvis i närheten av batteriet

heimdal skrev:
2145609 eller så letar man lite på moderkortet om man hittar en bygel med 3 piggar som de står "clr_cmos" eller liknande vid.. förslagsvis i närheten av batteriet

Hmmm, jag har hittat en bygel och ett batteri... inte alls nära varandra... och ingen text med "clr_cmos" eller liknande... Kan det ändå vara den bygeln eller finns det flera?! Finns det bara ett batteri?! Jag hittar bara ett... Jag är lost på hårdvaran....

Gallianoman skrev:
2145792 Hmmm, jag har hittat en bygel och ett batteri... inte alls nära varandra... och ingen text med "clr_cmos" eller liknande... Kan det ändå vara den bygeln eller finns det flera?! Finns det bara ett batteri?! Jag hittar bara ett... Jag är lost på hårdvaran....
Finns bara ett batteri, ett CR2032 eller något i den stilen. Peta loss, vänta en stund och lägg tillbaka.

Gallianoman skrev:
2145792 Hmmm, jag har hittat en bygel och ett batteri... inte alls nära varandra... och ingen text med "clr_cmos" eller liknande... Kan det ändå vara den bygeln eller finns det flera?! Finns det bara ett batteri?! Jag hittar bara ett... Jag är lost på hårdvaran....
de finns tonvis med byglar på ett moderkort :)

Grabben nämner att han är dålig på hårdvara och ni föreslår att han ska bygla om moderkortet?? Gawd! hehe... Skriv ner felmeddelandet på blue screenen och bifoga här..

MDM skrev:
2146390 Grabben nämner att han är dålig på hårdvara och ni föreslår att han ska bygla om moderkortet?? Gawd! hehe... Skriv ner felmeddelandet på blue screenen och bifoga här..

Man lär sig inte om man inte provar själv.... :tummenupp

MDM skrev:
2146390 Grabben nämner att han är dålig på hårdvara och ni föreslår att han ska bygla om moderkortet?? Gawd! hehe... Skriv ner felmeddelandet på blue screenen och bifoga här..

Nu har jag inte skrivit ner felmeddelandet... Lat är man också... (och dessutom sitter jag på jobbet nu...) Men det står något om [...] unmountable boot [...] Låter för mig som att hårddisken krashat... Eller? Tänkte flytta över hårddisken i min burk och se om den hittar den...

Provade igår att ta ur batteriet jag hittade, men det hjälpte inte...

Gallianoman skrev:
2146834 Nu har jag inte skrivit ner felmeddelandet... Lat är man också... (och dessutom sitter jag på jobbet nu...) Men det står något om [...] unmountable boot [...] Låter för mig som att hårddisken krashat... Eller? Tänkte flytta över hårddisken i min burk och se om den hittar den...

Provade igår att ta ur batteriet jag hittade, men det hjälpte inte...
tja hd crash låter troligt.

Bootsektorn har rasat på hårddisken.
Installera om och se om det funkar, funkar det ej då får du köpa ny hårddisk.
eller så.... -> :argpådato och köp ny! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...