Blåsigt i högfart

Har testat en knixk kurs med SMC vilket var roligt och gav mer smak. Kör lite mer avslappnat och bryr mig faktiskt inte om vind längre förutom att jag oftast kör med en hjälm som har skärm som suger tag i högre farter (+130), funkar att köra i 170 också men ganska obekvämt längre sträckor men bra träning för nacken.

Tack för era råd!

Har testat en knixk kurs med SMC vilket var roligt och gav mer smak. Kör lite mer avslappnat och bryr mig faktiskt inte om vind längre förutom att jag oftast kör med en hjälm som har skärm som suger tag i högre farter (+130), funkar att köra i 170 också men ganska obekvämt längre sträckor men bra träning för nacken.

Tack för era råd!

Grattis, nu har du upptäckt ännu ett ekonomiskt svart hål med hojhobbyn. :banana :tummenupp
Men skönt att vind inte bekymrar dig så mycket längre.

Det där är i mångt och mycket en vanesak.
Som nybörjare så hänger man lite mer i styret och då kommer kastvinden från sidan att trycka dig åt sidan vilket gör att du drar lite i styret vilket gör att du förflyttar dig i sidled.
När du blir mer van så kommer du att i högre grad förankra dig i sadeln istället vilket gör att du drar mindre i styret och då blir förflyttningarna mindre. Dom försvinner inte helt men dom blir betydligt mindre när du slutar dra i styret. Det lilla som blir kvar lär man sig parera och hantera.

Kåpor eller kåplöst gör inte någon stor skillnad för det.

Rent generellt så kommer man inte ifrån att på en hoj så är man utsatt för det faktum att vind har en viss påverkan. Man kan bara lära sig sitta så att den får minimal påverkan.

Sitt med lätt böjda armar och håll bara löst i styret.
Vad har du för kläder på dig när du kör ? bylsiga kläder, huvtröja eller skinnställ? -det gör skillnad.

Som nämnt innan, liten blipp på gasen exakt när vinden träffar.

Sitt med lätt böjda armar och håll bara löst i styret.
Vad har du för kläder på dig när du kör ? bylsiga kläder, huvtröja eller skinnställ? -det gör skillnad.
Jeans, huvtröja och hjälm med skärm. Antar att det inte hjälper men som sagt det går bättre nu. Bränner motorväg varje måndag till Uppsala och ligger då i 150 och det är ganska lugnt.

Skaffa ett skinnställ, -det är grymt mycket skönare att åka i :banana
( och hjälm utan skärm)

Kör mer i blåsiga situationer så kommer du vänja dig. Nästa säsong kommer du älska byig sidvind, nyräfflad asfalt etc som gör körningen mindre monoton. Jag har kört en hel del i mycket kraftig vind i bl.a. i nordnorge men har aldrig upplevt att hojen förflyttat sig i sidled nämnvärt så jag antar att det är en vanesak. Däremot måste man ju luta hojen mot vinden när det blåser kraftigt. Det är en speciell känsla att ta kurvor utan att lägga ner hojen för att man håller emot vinden.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8