Blåser hojen omkull i 20m/s?

Nä, det där med 15m/s fick min noja att tippa över. Bortrullad till cykelställ! Hoppas jag slipper p-bot.

Väl där kunde jag prova att dra lite i kära fina "skiten". Den är tung som sagt, 200kg.
Ställer man den på sidostödet och försöker välta den åt vänster, mot sidostödet, finns ingen chans. Stödet känns så kraftigt att jag tvivlar på att jag skulle lyckas om jag så tog i allt jag orkar.
Tippa den åt andra hållet är ju lättare såklart, men känslan var att det skulle behövas extremt satans kraftig vind för att lyckas med det.
Känns bättre att ha det så än på centralstödet.
Kan ju också tilläggas att vid cykelstället är det plant, medan på gatan sluttar det rätt mycket mot kanterna. Dessutom får man se nåt riktigt snyggt när man går ut och in ur porten nu. Det måste alla grannarna också tycka. Ju.
Mer vetenskapligt än så bidde det inte.
Men... när de liksom tänkt ut stöden, hur mycket utanför bågens viktpunkt etc etc måste de väl räknat en del på vilka krafter som ska klaras av? Mer google....

Tack för svaren!

Jag vill bara poängtera att alla svar grundade sig på vetenskapliga fakta, inte antagande :) Källor: wikipedia och flashback forum

Jag vill bara poängtera att alla svar grundade sig på vetenskapliga fakta, inte antagande :) Källor: wikipedia och flashback forum
Du glömde en källa, varifrån all klokskap, vetenskap och forskning egentligen kommer. Nobelpristagarsajten sporthoj.com!:hihi

Sorry för OT. Men ställ den mot väggen, eller mot vinden på ett sätt att den inte riskerar tippa över. Lägg i en växel, eller blockera på annat sätt så att de inte rullar. Och ta av kapellet, som någon annan skrev tidigare - det är ett jättebra segel! :) Och spola sedan av den efter blåsten, bor du nära havet så lär den vara "salt och go" efter all blåst.

Last edited:
Approximerar din mc till att vara 40 cm bred, med en höjd på 1,5 m och en längd på 2 m. Den väger 189 kg, sätter ett cd värde på 1.4 ( som en fallskärm).

Vid beräkningar kommer vinden ge ett moment på 812 Nm, mcn håller emot med 371Nm.

Kontentan: den välter.

Beräkning : F wind= (r x cd x A x v^2)/2
Sen vanlig mekanik. Vetenskap ; inte så svårt.

Approximerar din mc till att vara 40 cm bred, med en höjd på 1,5 m och en längd på 2 m. Den väger 189 kg, sätter ett cd värde på 1.4 ( som en fallskärm).

Vid beräkningar kommer vinden ge ett moment på 812 Nm, mcn håller emot med 371Nm.

Centralstöd eller sidostöd?

Kan du göra några olika beräkningar beroende på vinkel på sidostöd (mot och från vind), olika bredder på centralstöd osv.

Är man orolig för att den ska blåsa omkull så kan man ju lägga den ner (om man inte har en full tank med soppa då). Heller att man själv varsamt lägger hojen på sidan än att den kastas omkull av vinden.

Tackar!
Hojens spec är 73,5cm bred (inräkn styre, kåpor etc?), höjd 1, 23m, längd 2,11m, torrvikt 187kg, tjänstevikt 210kg.

Iaf, den fick stå utan kapell på sidostödet, vid cykelstället tittandes mot husväggen, inte längs med. Välte inte. Däremot stod min FS1:a bredvid, på centralstöd. Den välte i natt, rakt på Suzukin, som inte rörde sig en mm för det. Min slutsats är att vid såpass hårda vindar som i natt är det sidostödet som är da shit.

Dessa råd att vända cykeln mot vinden etc är naturligtvis bra, men inte alltid utan problem. Vägen där jag bor sluttar kraftigt mot trottoaren, vilket innebär att vinkeln man kan parkera en motorcykel i är i princip begränsad till helt vinkelrätt mot trottoaren. Allt annat med centr.st innebär att hojen skulle luta, med sidostöd för kraftig alt för svag vinkel. Inte bra vid väldigt hårda vindar.

Åkte förresten förbi Valhallavägen (Stlhm) idag och såg en omkullvält mc, kapell bredvid, centralstöd utfällt. Aj aj...
Nån här som känns vid en parkerad svart mc vid grillen ungefär vid tekn högsk?

Last edited:
................

Åkte förresten förbi Valhallavägen (Stlhm) idag och såg en omkullvält mc, kapell bredvid, centralstöd utfällt. Aj aj...

Ingen aning om vems det är men det var jag som sparkade omkull den. Så han skulle slippa oroa sig för att den skulle välta i nattens storm. Lärt mig på Sporhoj.com.

Har ni inga lyktstolpar eller dylikt på gården, leta reda på en KjEAttiNG och bänd fast skiten runt den så lär den stå.

20 m/s byig vind från sidan på en hoj som står på centralstöd med kapell välter hojen.
Har sett flera stycken som blåst om kull den här hösten, och då har det blåst mindre än 20....

Tackar!
Hojens spec är 73,5cm bred (inräkn styre, kåpor etc?), höjd 1, 23m, längd 2,11m, torrvikt 187kg, tjänstevikt 210kg.

Iaf, den fick stå utan kapell på sidostödet, vid cykelstället tittandes mot husväggen, inte längs med. Välte inte. Däremot stod min FS1:a bredvid, på centralstöd. Den välte i natt, rakt på Suzukin, som inte rörde sig en mm för det. Min slutsats är att vid såpass hårda vindar som i natt är det sidostödet som är da shit.

Dessa råd att vända cykeln mot vinden etc är naturligtvis bra, men inte alltid utan problem. Vägen där jag bor sluttar kraftigt mot trottoaren, vilket innebär att vinkeln man kan parkera en motorcykel i är i princip begränsad till helt vinkelrätt mot trottoaren. Allt annat med centr.st innebär att hojen skulle luta, med sidostöd för kraftig alt för svag vinkel. Inte bra vid väldigt hårda vindar.

Jag beräknade det som om det är en box med de mått jag nämnde, ty cd värde samt frontytans area blir för svåra att approximera. Men säg att den skulle ha ett cd värde på 0.3 istället ( som en aerodynamisk bil, det skulle den ALDRIG ha från sidan), då skulle momentet bli 174 Nm konstant med 20m/s, med en kraftig slagvind välter alltså fortfarande hojen.

Bredden approximerade jag för där själva karossen är som bredast. Hojen lär ju inte vara över 70 cm bred förutom vid styrändar och packboxar...

Centralstöd eller sidostöd?

Kan du göra några olika beräkningar beroende på vinkel på sidostöd (mot och från vind), olika bredder på centralstöd osv.

Med centralstöd, bredden påverkar beräkningarna väldigt mycket, bredare stöd -> mer motstånd från hojen. 40 cm brett -> 371 Nm, 60 cm brett -> 557 Nm.

Med sidostöd blir det svårare att välta hojen därför att den i beräkningarna blir "bredare".

Jag beräknade det som om det är en box med de mått jag nämnde, ty cd värde samt frontytans area blir för svåra att approximera. Men säg att den skulle ha ett cd värde på 0.3 istället ( som en aerodynamisk bil, det skulle den ALDRIG ha från sidan), då skulle momentet bli 174 Nm konstant med 20m/s, med en kraftig slagvind välter alltså fortfarande hojen.

Bredden approximerade jag för där själva karossen är som bredast. Hojen lär ju inte vara över 70 cm bred förutom vid styrändar och packboxar...

Med centralstöd, bredden påverkar beräkningarna väldigt mycket, bredare stöd -> mer motstånd från hojen. 40 cm brett -> 371 Nm, 60 cm brett -> 557 Nm.

Med sidostöd blir det svårare att välta hojen därför att den i beräkningarna blir "bredare".

Du som har miniräknaren tillhands.

Vindens momentet är ju jämnt fördelat över ytan, var det momentet du utgick ifrån som kunde välta den det oxå eller bara ren hävstång?

Du som har miniräknaren tillhands.

Vindens momentet är ju jämnt fördelat över ytan, var det momentet du utgick ifrån som kunde välta den det oxå eller bara ren hävstång?

Jag räknar med den jämnt fördelade kraften från vinden, den placerar jag i mitten på lådan. Det är den kraften man får från F=r x cd x A x v^2 / 2.

hahaha alla diskussioner är så roliga nu när alla har hojabstinens. Vissa försöker hitta roliga ämnen och diskuterar seriöst. Andra tar till bitterheten/ironin, andra teori/matte. Men rent allmänt så sjunker nivån på diskussionerna sådär härligt roligt. :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman