Blåsa under tån(kanske inte en jättebra tråd för äckelmagade)

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Efter träningen idag(Taekwondo) så har jag fått en ficka med blod under skinnet 1x1,5 cm stor. Vi har en tillställning i helgen tillsammans med andra klubbar så jag måste kunna använda tån inom två dygn.

Bör jag punktera den och pressa ut allt eller försvinner den tillräckligt snabbt av sig själv?

FreddaGädda skrev:
2066039 Efter träningen idag(Taekwondo) så har jag fått en ficka med blod under skinnet 1x1,5 cm stor. Vi har en tillställning i helgen tillsammans med andra klubbar så jag måste kunna använda tån inom två dygn.

Bör jag punktera den och pressa ut allt eller försvinner den tillräckligt snabbt av sig själv?

Jag hade stuckit hål på den.

FreddaGädda skrev:
2066039 Efter träningen idag(Taekwondo) så har jag fått en ficka med blod under skinnet 1x1,5 cm stor. Vi har en tillställning i helgen tillsammans med andra klubbar så jag måste kunna använda tån inom två dygn.

Dom blodblåsor jag har haft har inte försvunnit på två dygn, däremot dom jag har punkterat har bara varit ömma efter två dygn.

Punktera blåsan nu, låt det vara öppet/luftigt och tejpa strax innan du ska ut och sparkas igen...

(Obs, jag har absolut ingen medicinsk utbildning så jag borde hålla keften, men det har funkat för mig IAF)

jag gör också alltid detsamma, stick ett litet hål och få ut det så att skinnet kan lägga sig då borde det även läka snabbare

Det var min tanke, det ni säger. Och nu är den punkterad. Skinnet sitter ju så att säga inte fast i det hudlagret som är under, men det stelnar ju och eventuellt fäster sig igen misstänker jag. Förra gången vid en vanlig vattenblåsa drog jag bort huden, och det fick jag ju sota för rätt rejält varje gång man satte tån mot marken. Så det blir nog bra det här :tummenupp

FreddaGädda skrev:
2066124 Det var min tanke, det ni säger. Och nu är den punkterad. Skinnet sitter ju så att säga inte fast i det hudlagret som är under, men det stelnar ju och eventuellt fäster sig igen misstänker jag. Förra gången vid en vanlig vattenblåsa drog jag bort huden, och det fick jag ju sota för rätt rejält varje gång man satte tån mot marken. Så det blir nog bra det här :tummenupp

Jag blev hungrig nu...

FreddaGädda skrev:

Stick hål på den, plåstra och take the pain sen...

FreddaGädda skrev:
2066124 Det var min tanke, det ni säger. Och nu är den punkterad. Skinnet sitter ju så att säga inte fast i det hudlagret som är under, men det stelnar ju och eventuellt fäster sig igen misstänker jag. Förra gången vid en vanlig vattenblåsa drog jag bort huden, och det fick jag ju sota för rätt rejält varje gång man satte tån mot marken. Så det blir nog bra det här :tummenupp
Smacka på stöd tejp runt tån till träningen.. men skinnet lär lossna när du drar bort den..

Compeed eller liknande "hudersättningsplåster" gör susen, men kan du vänta med att sätta på det och låta blåsan torka/läka först, så gör det.

Håller med Hasse...låt torka in innan du täcker över den...och ha den bara täckt under Taekwando grejen..ta av plåstret eller tejpen efteråt och låt lufta.

Äh, låt den vara. Sedan när du kickar snubben i fejset spricker blåsan och han får blod på dig. Ser mkt skrämmande ut på motståndaren!

Jag har jättebra erfarenheter av Duodermplattor (har gått långt och burit tungt i alla terrängtyper under halva mitt liv :kryckor ) om man måste belasta skadan tillfälligt. Hjälper även till att läka. Töm ut blåsan först bara.

Finns på Apoteket...

Kommer med en "follow up"

Idag känns det kanoners. Skinnet har satt sig igen, stelnat lite och det känns nästan ingenting alls. Ser ut som vanligt ungefär.

Angående plåster av alla olika slag så sitter det kvar ungefär 30 sekunder in i träningen, trots att det är runt hela tån så man tror att det ska sitta

FreddaGädda skrev:
2067397 Kommer med en "follow up"

Idag känns det kanoners. Skinnet har satt sig igen, stelnat lite och det känns nästan ingenting alls. Ser ut som vanligt ungefär.

Angående plåster av alla olika slag så sitter det kvar ungefär 30 sekunder in i träningen, trots att det är runt hela tån så man tror att det ska sitta

Det var skönt att höra, som jag har oroat mig över den där blåsan. :pannkyss

:hihi

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back