Blårök...

dhertzberg

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha Fzr 1000
Hej! Hoppas få någon hjälp denna gång....sist fick jag inte ett enda svar :(
Jag har en fzr1000 90:a som börjat blåryka mycket precis när man startar den, alltså när den är kall. Är de normalt? Jag märkte de när jag satt dit ett hemma bygge till slipon häromdagen....men de kan väl inte ha med saken att göra...eller? De enda jag annars gjort är att jag bytt olja förra veckan, men kan de ha nån betydelse? Kan jag haft i förmycke olja? Men vart trycker den ur sig isåfall?

Hoppas och är tacksam för hjälp denna gång.

Mvh Daniel
 
Vad har du för olja?
En kille på forumet bytte till Motul 5100 tror jag det var och fick slut på rökandet.
Jag bytte till Quakerstate mineralolja för att få ner förbrukningen, men det hjälpte bara liiite och ryka började den visst göra med :D
Så jag kommer till nästa oljebyte prova motul, dvs om inte f*n far i mig i vinter och jag börjar renovera skrotet.
Dom är ju ganska kända för att dra olja dom här maskinerna, hur långt har din gått?
Hur mkt olja drar den? dom flesta FZR som är orenoverade verkar ta styva litern olja per 100mil.
Förmodligen har röken mer med ditt oljebyte att göra än ditt hembygge till blås.
Eventuellt så kanske det syns mer att det ryker om du hade orginalsystemet på innan :va men det är bara en tveksam spekulation.
//Tobbe
 
Jag tror att kolvringarna är dåliga, inte speciellt konstigt efter 14 år. Byt i vinter, när du ändå har motorn isär så ser du till att få ventilerna inslipade, ventiltätningarna bytta och loppen honade.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag tror att kolvringarna är dåliga, inte speciellt konstigt efter 14 år. Byt i vinter, när du ändå har motorn isär så ser du till att få ventilerna inslipade, ventiltätningarna bytta och loppen honade.
mm..så sant som det är sagt, men det gör sig inte gratis.
Får se om familjen har samma prio.

Men frågan är hur illa det är för dhertzberg.
Kan ju hjälpa att byta till en annan olja, men det löser ju iofs inte källan till problemet. Ska man göra det rätt och riktigt så är väl en renovering det bästa iofs, men frågan är hur panikartat det är.

OM nu renovering är beslutat så att säga ( förlåt om jag lånar tråden, men detta är ju intressant för din del med kanske? ).
Som sagt om man nu river isär rovan, byter det som ska bytas sedan slår ihop den igen.
Ngt som snurrar i skallen på mig är ventilspelet, det är väl shimsade ventilspel på FZRen.
Är det inte komplicerat och kostsamt att göra sånt själv?
Shims-satser är väl inte gratis precis?
//Tobbe
 
Men frågan är hur illa det är för dhertzberg.

Allt som föreslås här är gjort på min CB750, likt f-b så har jag blårök, endast vid kallstart :gnissla . Dock luktar det inte gott att ligga efter (beror inte på mig :arsele ) ingen rök bara taskig lukt.
Tänker prova mineralolja!! Har gått förr, bör gå nu! :confused:
Åke
 
okularsson skrev:
Allt som föreslås här är gjort på min CB750, likt f-b så har jag blårök, endast vid kallstart :gnissla . Dock luktar det inte gott att ligga efter (beror inte på mig :arsele ) ingen rök bara taskig lukt.
Tänker prova mineralolja!! Har gått förr, bör gå nu! :confused:
Åke

Då är ju frågan, honade du loppen? Och kollade du efter grövre repor? Och det var inte såpass slitet att man skulle behövt byta kolvar och borra en överdimension?
 
Kan tänka mig att det är Ventilstyrninga och / eller ventil tätningar som är slutt!

Då brukar fenomenet med blårök vis start komma!
Om det ryker vid motorbroms exempelvis så brukar problemet ligga vid kolvringarna!

Men min ryker i alla fall mest! :tummenupp
 
Menar du min hoj eller din tiger? :) Skämt å sido, jag har nyss köpt den och enligt säljaren är den honad, bytt kamkedjor, ventilerna slipade och nya kolvringar. Var varmkörd när jag provkörde och beslutade mig för att köpa den. Har gått ca 80 mil sen rep.
Ryker gör den ändå :gnissla
Åke
 
okularsson skrev:
Menar du min hoj eller din tiger? :) Skämt å sido, jag har nyss köpt den och enligt säljaren är den honad, bytt kamkedjor, ventilerna slipade och nya kolvringar. Var varmkörd när jag provkörde och beslutade mig för att köpa den. Har gått ca 80 mil sen rep.
Ryker gör den ändå :gnissla
Åke

Nya ventiltätningar?
En del sätter tillbaka dom gamla (som jag själv) för att nya kan vara så jävla dyra!
 
okularsson skrev:
Menar du min hoj eller din tiger? :) Skämt å sido, jag har nyss köpt den och enligt säljaren är den honad, bytt kamkedjor, ventilerna slipade och nya kolvringar. Var varmkörd när jag provkörde och beslutade mig för att köpa den. Har gått ca 80 mil sen rep.
Ryker gör den ändå :gnissla
Åke

ta med dig en kompis ut på en tur, om du lägger dig å låt oss säga 100km å motorbromsar ner till typ 70 å sen klipper du på igen, om den ryker som fan då är det dags för nya styrningar till ventilerna.


Till dhertzberg: har du bytt från mineral olja till syntetolja??
 
tobbeviking skrev:
Shims-satser är väl inte gratis precis?

Jag har funderat lite på detta, eftersom jag har tänkt kolla ventilspelet i vinter. Hur brukar man köpa shims? I kompletta satser, eller kan man köpa enstaka. Vad kan dessa små brickor tänkas kosta till en radfyra från sent 80-tal? :va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top