Blårök

Jag tror på vevhusventen. Det kan sitta någon typ av flamfälla eller liknande som oljan hamnar i, därför ryker den inte riktigt på en gång utan efter en stund.

Sluta spekulera i allt onödigt skit som tror kan vara felet....... det finns bara ett fel om den ryker mer när hojjen är varm och det är LÄS NOGA NU: VENTILTÄTNINGAR OCH EV SLITNA VENTILSTYRNINGAR, PUNGT.

Lycka till

Sluta spekulera i allt onödigt skit som tror kan vara felet....... det finns bara ett fel om den ryker mer när hojjen är varm och det är LÄS NOGA NU: VENTILTÄTNINGAR OCH EV SLITNA VENTILSTYRNINGAR, PUNGT.

Lycka till

Eftersom det började efter att hojen blivit påbackad skulle jag inte vara så tvärsäker. I min värld iallafall.

Rykte den innan verkstaden fick den efter påbackningen? Om inte så låter det som strul efter ventilspelsmeck. Rykte den direkt efter påbackningen så lär det bero på olja som kommit in i ventilhuset och kanske upp i luftburken. Oljemängden den drar nu är relevant. Det stod att den drar mer olja nu än innan. Har du kollat det eller bara konstaterat att det är dåligt med olja? Fyllt på och kört en sväng efter att du kollat för att sedan kolla igen?

Vem har servat den? Förhoppningsvis någon som vet att det är torrsump, annars kanske det bara är ett klantigt oljebyte med för mycket olja i maskin som resultat. Därav röken.

Som PW säger ovanför, hojen har torrsump.

appx skrev:
bågen drar MYCKET olja
Hur kollar du oljan ?
Ifall du startar upp den, kör den varm, med motorn igång (eller direkt efter att du stäng av den) kollar på oljeslangen/nivåslangen (antar att oljenivån på Millen kollas ungefär likadant som på min Tuono) så kommer det ju se ut som att hojen är tom på olja. Dvs. det syns ingen olja alls i nivåslangen.
Det är därför att det är torrsumpsmörjning på denna motor. Fyller du nu på olja så att oljenivån syns så blir det för mycket.

Är det för mycket olja i motorn så kommer den trycka in överflöd i luftburken och den sugs sedemera in i motorn.
Du tror därav att den drar mycket olja samt att det blir en massa blårök.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back