Blårök

tygfot

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Honda VTR1000F, 1980 Honda 900F
Tja,
Märkte under dagens sväng med hojen (CB 900F -80) att det kom olja från botten av 1;ans cylinder har iofs läkt lite olja innan men inte där.. strax därefter tyckte jag att motorn inte gick precis som den brukar dock var den inte tröttare. Tomgången ändrade sig också från 1k-2k tittade bak och såg att det kom blårök. det har varit lite kladdigt i ljuddämparn också även de tyder väl på olja i bensinen??
Jag är inte jättekunning och ganska ny på området men olja har väl letat sig in i cylindrarna är det pga. kassa kolvringar?? den har ju även tagit sig ut, är lite kladd på avgasböjarna också.. kassa packningar var kan problemet ligga??
Är aningen orolig.. Har en känsla av att detta kan bli dyrt..kan de vara så?? Tacksam för svar och tips

kanske oljefiltret som inte är tätt?

Kommer det blårök ur avgasröret så kan det vara dåliga kolvringar eller dåliga ventiltätningar.

Annars är det något som inte håller tätt, kanske ventilkåpan eller nåt sånt, leta läckor utanpå motorn och ha koll på oljenivån i motorn.

kan det komma in olja i cylindrarna via oljefiltret??

Nä det är inte möjligt.

Kolla om du har högt vevhustryck.=kolvringar. Ventiltätningarna brukar bli kraftig rök vid start. Vevhusvent slangen har jag för mig att den går rakt uppe på motorn. Ryck av och kolla om det inte står en rökkvast ur blocket.Då är det nog att byta ringar.

Last edited:
Topp packninge? en liten spricka i den som går i mellan cylinder o oljekanalen kanske lite långsökt?

funderat lite.. Tomgången gick ju upp. kan de vara så att något vaknat till liv igen?? Kanske varit igenkleggat stift eller dyligt det kan ju förklara röken om det varit surt i cylindern och den kommit igång igen hehe kanske är lite önsketänkande men vem vet... köpt nya stift iaf skall ut och kolla om ett tag..
tack för tipset om vent slangen skall kolla det med.

Ta bilder på dina gamla stift och lägg upp dem här, gärna i samma ordning som du tog av dem i.

1, 2, 3, 4 ja du fattar. :)

Fiiiiiiidback. Hur går detför dig?

Ah dags för lite feedback! Jo nu har jag kollat stiften inte så mkt att säga om dem mer än att dom verkar suttit där en bra stund. 3ans stift var dock "blötare" än resten. Bytte stiften och tog en repa kändes som dem hittade 10 kusar till den är bra mycket mer varvvillig nu. Ryker inte lika mkt heller. Dock så var de ju så som "3cl" sa att det kommer rök från vevhusventilationen, inte så mycket men det puffar lite, är det helt onormalt??? I myningen på ljuddämparen är det också lite fuktigt "kladd" vad tyder det på??

Puffar det ur vehus venten tyder det på att kompet läcker ner i vevhuset genom ringarna. Alltså slitna ringar.Lite skall det dock kunna komma efter som veven komprimerar lite själv. Det verkar som du skulle behöva plocka av cyllarna och hona loppen + byta ringar. Slipa även in ventilerna och byt tätningar itoppen så har du en fin motor nästa år. Lagom vinter meck.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti