Blåflagg?

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Hoj
R1, Crf å CB 750
Ska den användas under ett ERF?

Det enda jag lyckades hitta i reglementet var att ledaren på sista varvet kunde få "hjälp" vid varvning för att underlätta vid målgång.

Anledningen till att jag frågar är att jag fick blåflagg vid två eller tre tillfällen under ERF:et på Knutstorp. Men det var bara vid posteringen efter start och målrakan det skedde. Så frågan är alltså skall den användas under loppet eller var det bara en funktionär som hade taskig koll på reglerna?

/Henke #16

Ja, blåflagg kan användas under ERF, precis som i vilket annat rejs som helst. Kör fortare så slipper du se den:D

Nr:18 skrev:
2369360 Ja, blåflagg kan användas under ERF, precis som i vilket annat rejs som helst. Kör fortare så slipper du se den:D

Ja men när skall den användas? När mina kompisar är funktionärer och vill gynna mig för att jag inte kör en anabola matad suzuki med el-fel.:D

Eller finns det något skrivet reglemente om när den ska användas?

Såg den bara användas efter start/mål rakan när det var förare på väg ut efter depåstopp.

Flatslide skrev:
2369373 Ja men när skall den användas? När mina kompisar är funktionärer och vill gynna mig för att jag inte kör en anabola matad suzuki med el-fel.:D

Eller finns det något skrivet reglemente om när den ska användas?
Den ska användas när långsamma förare riskerar att hamna i vägen för ledarna i racet. Instruktioner finns i allmäna RR-reglementet som man får på licenskursen.

Nr:18 skrev:
2369381 Den ska användas när långsamma förare riskerar att hamna i vägen för ledarna i racet. Instruktioner finns i allmäna RR-reglementet som man får på licenskursen.

Ok tänkte om det fanns särkilda regler om blåflagg för långlopp eftersom det togs upp under en särkild punkt i ERF reglementet att den bara skulle användas på sista varvet. Se nedan saxat från ERF:s hemsida

"1.15.2 Race över tid

Om ej klocka finns vid huvudpostering som räknar ner Racetiden skall de sista 10 minuterna räknas ner med tavla.

Målflaggning sker när ledaren fullbordat tiden. När målflaggan visas stängs bandepån med röd flagga eller rött ljus. Det är inte längre tillåtet för förare att lämna bandepån och köra ut på banan. Om ledare ligger nära en varvning av medtävlare skall blåflagg visas i samband med målflaggning."

*Superlight* skrev:
2369380 Såg den bara användas efter start/mål rakan när det var förare på väg ut efter depåstopp.

Och här var nog svaret på min fråga.

Och ja jag ska bli snabbare..............:mad:

Om du slutar titta på min bakkuts (för det ÄR väl den du tittar på??) så kommer du att se den blåa flaggan innan kurvan... :pannkyss hehe.

Jag MÅSTE ju passa på medans jag kan, du ökar ju varje gång du är på banan så snart är det min tur att studera ryggen på dig.:tummenupp

Kom å kör på LMS på tisdag, så pressar vi lite tider.
Ska själv dit & slå personbästa med en sekund blankt:va
(utlovat 55.5 under :öl en hård träning i helgen)

//
Benny

Flatslide skrev:
2369411
Och ja jag ska bli snabbare..............:mad:

Bifogat

• MabeKolboda.JPG
    MabeKolboda.JPG
    90.7 KB · Visningar: 66
Här menar du alltså att nummer #17 skulle få blåflagga då man tydligt ser att #16 är på väg förbi.

/Urban (duckar för kommentaren från den glade stockholmaren)

Bifogat

• MabeKolboda.JPG
    MabeKolboda.JPG
    90.7 KB · Visningar: 47
*Superlight* skrev:
2369380 Såg den bara användas efter start/mål rakan när det var förare på väg ut efter depåstopp.
Ja detta tillämpades där för att visa att det kommer trafik bakifrån.

:rofl
sir Urban skrev:
2370424 Här menar du alltså att nummer #17 skulle få blåflagga då man tydligt ser att #16 är på väg förbi.

:rofl :rofl :rofl :rofl :arsele :notme

DET VAR DET FRÄCKASTE!!!

Kalla mig för stockholmare!!!:mad:

MEN som redan kommenterats..... de va ju inte jag som körde...:tuttar
(Lätt å va med i ett snabbt team när man hyr in kulsnabba A-förare!!)

Tog dock ett tag att fatta vad du menade... jag har ju 16 i SM/SO hehe.

Planerar att dopa hela kolbodagänget med fulöl & Wisky kvällen innan nästa tävling, det borde öka våra chanser att komma imål före er.:öl
//
Benny

sir Urban skrev:
2370424 Här menar du alltså att nummer #17 skulle få blåflagga då man tydligt ser att #16 är på väg förbi.

Vi ser fram emot att bli snorfulla på din bekostnad :pannkyss
Desto mer öl och whiskey som går åt kvällen innan desto fortare går det på tävlingen dagen efter :D
RR:Benny skrev:
2373347 DET VAR DET FRÄCKASTE!!!

Kalla mig för stockholmare!!!:mad:

MEN som redan kommenterats..... de va ju inte jag som körde...:tuttar
(Lätt å va med i ett snabbt team när man hyr in kulsnabba A-förare!!)

Tog dock ett tag att fatta vad du menade... jag har ju 16 i SM/SO hehe.

Planerar att dopa hela kolbodagänget med fulöl & Wisky kvällen innan nästa tävling, det borde öka våra chanser att komma imål före er.:öl
//
Benny

RR:Benny skrev:
2373347 DET VAR DET FRÄCKASTE!!!

//
Benny

Kunde inte missa straffsparken =)

Frågan är om du har råd att fylla hela teamet då detta är något vi tränar kontinueligt på.

Däremot är du hemskt välkommen på ett par bira!

/Urban

Flatslide skrev:
2369411 Ok tänkte om det fanns särkilda regler om blåflagg för långlopp eftersom det togs upp under en särkild punkt i ERF reglementet att den bara skulle användas på sista varvet. Se nedan saxat från ERF:s hemsida

"1.15.2 Race över tid

Om ej klocka finns vid huvudpostering som räknar ner Racetiden skall de sista 10 minuterna räknas ner med tavla.

Målflaggning sker när ledaren fullbordat tiden. När målflaggan visas stängs bandepån med röd flagga eller rött ljus. Det är inte längre tillåtet för förare att lämna bandepån och köra ut på banan. Om ledare ligger nära en varvning av medtävlare skall blåflagg visas i samband med målflaggning."

Det är väl endast en förtydling av normalt reglemente, den förare som får både blåflagg och målflagg får själv hålla koll på om denne ska fullborda varvet eller om personen ansåg sig själv bli varvad. Men det går ju att tappa 1 varv i resultatet om man gör fel.

Flatslide skrev:
2369411
"1.15.2 Race över tid

Hmmm, missades inte detta vid både Falken och Gälleråsen? Osäker på Falkenberg men på Åsen kollade jag febrilt efter nedräkningstavla. RRR kan säkert svara på om det fans nån vid Falkenberg. :rolleyes:

Back