Blåbärsfrågor

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Highsider o lowsider, vad innebär det? :va
Att det är vurpor fattar jag men hur går de till?

Kurvteknik:
Anta att jag kommer i ca 100 km/h på väg mot en vänsterkurva. Då gör jag följande(vill bara veta om jag är rätt ute): växlar ner till 3:an o möter med gas(jeffla motorbroms i denna hoj), bromsar lite om det behövs, tar ut hojen till höger, fäster blicken i halva kurvan där jag vill hamna med hojen, lägger ner med en lätt motstyrning, gasar för att inte få för mycket nerlägg(lagom nerlägg är bekvämast början), flytar blicken till punkten där jag vill gå ur kurvan, gasar så mycket jag vågar, växlar upp i samband med att jag tar upp hojen.

Är det rätt ordning på grejorna här nu? Missat nåt som man bör tänka på?

Ovanstående gäller förstås när man inte möter tex RoLLER eller nån av de andra fartfantomerna mitt i kurvan, då ingår en kalsongtömning nånstans mitt i beskrivningen :hihi

Det där låter teoretiskt rätt ja :tummenupp

Lowsider= går in i en kurva för fort(inte nödvändigtvis, kan va dåliga däck oxå) lägger ner så mycket att däcket/en(oftast fram) tappar fästet vilket resulterar i att hojen kanar på sidan således en lowsider.

Highsider= På väg ur en kurva när man ger för mycket gas så att bakdäcket spinner och börjar kana i sidled med nedlägg så klart, får panik slår av för fort/hårt bakdäcket får grepp och rätar upp sig fort igenom att wobbla till hårt...man kan flyga av och hojen börjar eventuellt att studsa runt=DYRT

Det här är i väldigt grova lag va som sker...så bespara mig kommentarer om dålig beskrivning...Aiight :rolleyes:

Man tackar!
Lär väl dröja innan man ev råkar ut för nåt sånt men kul att veta vad folk pratar om.
Vad gäller kurvtekniken så får du gärna ge en lektion sen när jag blivit varm i kläderna, ser att vi bor på samma ställe.

Just i kurvor handlar det om att ha gjort allt klart innan som du beskriver dvs broms växla osv.

Kliv sedan på gasen MJUKT och balansera hojen genom kurvan,Balansera i detta fallet betyder att sakta ökar så du har en liten viktförskjutning på bakdäcket (därav gasen).Detta förutsätter iofs att du har ett bra spår så du kan hålla en jämn ökning igenom kurvan ett sk idealspår.

Skulle något ske så du måste byta spår eller dylikt,SLÅ inte av utn bara mjukt stanna upp i det långsama pådraget.

Ordet MJUKT är viktigt.

behöver highsidandet innefatta panik, vobbel etc? räcker det inte med att däcket släpper för att sedan få grepp igen i hög fart?

bagerah skrev:
behöver highsidandet innefatta panik, vobbel etc? räcker det inte med att däcket släpper för att sedan få grepp igen i hög fart?
Inte nödvändigtvis panik...Nej.
Det är ju inte för inte vissa kan köra med "powerslide" genom hela kurvan utan problem. Bibehåller man gas alt. små ökar hela vägen så är det teoretiskt sätt ingen fara men däremot om man slår av lite för mycket så bakdäcket får fäste så resulterar det i woobel á la mucho pga. dom enorma gyrokrafter som är i rörelse, dom vill ju räta upp hojen.

Har läst om vissa som har lyckts få highsiders i typ 30 km/h oxå...

bagerah skrev:

Just själva släppet är det som gör det till en high side.

Däcket tappar fäste ----> får fäste igen och fjädringen komprimeras hårt och "slår" tillbaka och skickar dig uppåt.

Långa farbron skrev:
Just i kurvor handlar det om att ha gjort allt klart innan som du beskriver dvs broms växla osv.

Kliv sedan på gasen MJUKT och balansera hojen genom kurvan,Balansera i detta fallet betyder att sakta ökar så du har en liten viktförskjutning på bakdäcket (därav gasen).Detta förutsätter iofs att du har ett bra spår så du kan hålla en jämn ökning igenom kurvan ett sk idealspår.

Skulle något ske så du måste byta spår eller dylikt,SLÅ inte av utn bara mjukt stanna upp i det långsama pådraget.

Ordet MJUKT är viktigt.

Jag strävar efter att väva ihop alla momenten till ett enda härligt flyt genom kurvan och då tror jag också ordet MJUKT är skitviktigt. Framför allt just det du beskriver, hojen har en rätt stark motorbroms så när man slår av tvärt i en kurva så får man lite oönskad balansändring i hojen. Å andra sidan är den stark som f-n redan från botten så jag upplever den som väldigt lättkörd.

Kapten Blåskägg skrev:
Kanoners :tummenupp
Kurviga vägar har vi ju gott om på Södertörn :hihi
Vart bor du då?
Vi har ju alltid den beryktade Slingerbulten att köra :hihi
Fast det finns bättre ställen att öva på.

Det du beskriver ovan är helt korrekt...en kurvtagning ska vara väl förberedd innan man går in i kurvan, rätt hastighet, rätt växel och rätt gasläge för att sedan bara kunna svepa med i böjen...WEEEEE :)

TwinSucker skrev:
Vart bor du då?
Vi har ju alltid den beryktade Slingerbulten att köra :hihi
Fast det finns bättre ställen att öva på.

Det du beskriver ovan är helt korrekt...en kurvtagning ska vara väl förberedd innan man går in i kurvan, rätt hastighet, rätt växel och rätt gasläge för att sedan bara kunna svepa med i böjen...WEEEEE :)

10 år på Spelvägen(pizzahuset), nu Sjöängen sedan -99.
Vankas uppkörning i mitten av Juli och av mina ca 80 mil privat övningskörning så tror jag bulten stulit minst 40 av dem :lol
Ja det finns väl ställen där risken är något mindre att möta någon i ohyggligt tempo på mittlinjen.

Kapten Blåskägg skrev:
10 år på Spelvägen(pizzahuset), nu Sjöängen sedan -99.
Vankas uppkörning i mitten av Juli och av mina ca 80 mil privat övningskörning så tror jag bulten stulit minst 40 av dem :lol
Ja det finns väl ställen där risken är något mindre att möta någon i ohyggligt tempo på mittlinjen.
:rofl Jag Bor på Spelvägen :rofl
Bulten är rolig men jag ska ta mé dig till betydligt roligare vägar norr om stan :yoparty

TwinSucker skrev:
:rofl Jag Bor på Spelvägen :rofl
Bulten är rolig men jag ska ta mé dig till betydligt roligare vägar norr om stan :yoparty

:rofl Världen är liten....eller iaf Trånkan.
Undrar hur mycket smärtare man varit om man inte bott ovanpå Pizzan i 10 år?

Låter kanon :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...