Blåbär behöver hjälp!

mawe9901

Rooooooookie
Gick med
17 Feb 2005
Hoj
Sparkcykel än så länge...
Hej på er alla!
Jag är ett blåbär inom mc-åkning som går i köpartankar. Skulle vilja ha lite åsikter ang. cykel, utrustning osv. Har funderat på en bushoj typ motard av något slag. Just nu är det väl en Duke II:a som är hetast. Hur är den cykeln som nybörjarhoj (åkmässigt, service osv)? Budgeten ligger väl runt ca 50000kr.

Ska även införskaffa mig mitt första ställ, hjälm o stövlar. Gore-tex eller skinn? Vill ha ett ställ som även funkar om jag byter till någon mer fartmässig hoj. Halvarssons safetyjacket och pants, är det så bra som det verkar?

Hjälmen jag funderar på är Roof Daytona. Har ju inte provat den än o fattar att den måste passa min skalle om jag ska köpa den. Gillar designen och undrar hur den är kvalitetsmässigt i jämförelse med andra hjälmar...den kostar ju en del...

Tacksam för all hjälp!! :)

Sök i forumet så hittar du garanterat långa svar på alla dina frågor :)

Men lite kort...

Har ej provkört duken, men jag tycker alla enstånkor e enormt lättkörda, jag kommer sätta mina övningskörningselever (dvs privat) på enstånkor till å börja med. Servicen låter som om den e rätt schysst. Tror det nog skulle funka bra för dig.

Skinställ. Helställ helst. Detta gäller så länge du ska hålla dig någe på asfalt. Dom som åker grus osv brukar föredra gortex.

Köp inte en plasthjälm. Prova hjälmen. Bättre ful å säker än snygg å hål i huvudet. Den ska sitta rätt, gå in å be någon hjälpa dig på en MC-butik. Oftast vet dom vad dom snackar om.

Jag röstar på skinnställ då du kanske har planer på att byta till plastraket eller annat stressfordon. Skinnet kan du även ha på vinter om det inte är för jäkla kallt. Fördelen med goretex är dess smidighet, men du behöver ändå skydd under.

Vad gäller hjälm, ta den som sitter bäst.

Angående Duken så kan jag säga att den är sjysst & faktiskt ganska race-vänlig & smidig i chassit för att vara gat-motard. Har provat den på bana. Nackdelen är dess dyra kåpor. Skulle jag välja en gat-motard idag så skulle det stå mellan Husqvarnas nya 610 & en Duke.

/Mange

Tack!

Tackar för svaren!! :)
Har spanat runt i forumet och hittat en hel del idéer och olika åsikter... Får nog helt enkelt ta och prova mig fram.

För 50.000:-, får du en fin gatmotard men bra serviceintervaller, tex Duke/640/625SC... & 660 som är lite dyrare, om du snöat in på KTM alltså ... som sagts tidigare, skinnställ ger bäst skydd både på bana & gata...

MVH

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...