Blåa bromsskivor...?

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Hej, jag och en polare var ute och körde hoj för några dagar sen och kom på att vi måste testa vems hoj som accar bäst, så vi körde 2 race.
Efter andra "racet" så tog bromsarna knappt nånting alls, så vi stannade för att kolla och märker då att mina skivor är blåa. Bromshandtaget kändes även ovanligt svampig.

Var aldrig över 180 och bromsade inte speciellt hårt på slutet heller *(Polarens bromsar var i alla fall så pass svala att man kunde hålla i dom utan att bränna sig..)
Har en skev skiva om det spelar någon roll, bra skick på belägg och skivorna är inte slitna konstigt eller skadade på annat sätt än att en av dem är skev.§

Har ni några tips på vad det kan vara som är knas ? känns orimligt att bromsarna ska bli blåa efter 2st inte speciellt hårda inbromsningar... Hojen är en zx6r 96a..

Tacksam för svar!!

Va ute å gasa på ett flygfält här i sthlm förra helgen och de blev endel hårda inbromsningar för att hinna stanna innan banan tog slut, efter ett tag gick handtaget nästan emot styret. Men efter att bågen stått ett tag så var det som vanligt igen

Överhettning.

Har du mätt skivornas tjocklek? Blir skivorna för tunna så blir de fortare upphettade. Den DT125R jag flängde omkring på för tio år sedan som ung ligist med färskt A1-kort fick blå bromsskiva fram av att man bromsade den fullt från 90kmh till stillastående, och den hade en skiva som passerat tjockleksgränsen och lite till.

Va skivan skev innan? Eller blev den det?

Kärvande kolvar i ok, eller så kan det vara så att skivan inte flyter...

Den var det sen tidigare. Det sitter flytande skivor på den..

Har ingen aning om hur tunna skivorna är. Är det normalt att det blir såhär alltså, eller ska jag leta nya bromsar till den ? lite läskigt att tappa all bromsverkan när man bromsar från lite högre hastigheter...

Den var det sen tidigare. Det sitter flytande skivor på den..

Har ingen aning om hur tunna skivorna är. Är det normalt att det blir såhär alltså, eller ska jag leta nya bromsar till den ? lite läskigt att tappa all bromsverkan när man bromsar från lite högre hastigheter...

En skev skiva "trycker" tillbaka kolvarna i oket för att få plats- när man sen försöker bromsa, får man pumpa ut kolvarna igen, innan det börjar ta. Det är den ena saken. Att de är blåa är även det nåt som gör att i alla fall jag skulle se över allt, ok, bromspump, slangar skivor och belägg.

Man bör nog hushålla med körandet om man har opålitliga bromsar :gnissla

Hej

Det är lika bra att du byter den skeva skivan och fräschar upp bromsarna. Du hade kört ett tag innan ni började racet?
Om bromsen ligger på så blir det jävligt varmt och bromsvätskan blir kokvarm och sen har man ingen bromsverkan längre.

Lycka till.

Hej

Det är lika bra att du byter den skeva skivan och fräschar upp bromsarna. Du hade kört ett tag innan ni började racet?
Om bromsen ligger på så blir det jävligt varmt och bromsvätskan blir kokvarm och sen har man ingen bromsverkan längre.

Lycka till.

Hejsan..

Japp, vi hade kört ungefär 7-10 mil innan vi började raca..
Har tänkt byta till stålomspunna slangar och byta olja.. men inte blivit av än eftersom jag nyligen tagit körkort.

Ska även kolla om någon kolv kärvar och går trögt eller om jag hittar nått annat knas..
Tack för hjälpen :)

Sätter du dit stålomspunna slangar så kommer ditt bromshandtag att pulsera oerhört mycket om du har slagna skivor.

Mät skivorna, är de utanför gränserna så byt, sen kan du byta slangar och vätskan.

Edit: byt även skivorna om de är slagna, livsfarligt.

Tack, dom var snygga som fan också :)
Då är saken bara den att jag aldrig handlat från eBay och har ingen aning om hur det funkar eller något..
Får fråga någon här på forumet som handlar därifrån ofta och kolla om någon har lust att hjälpa lite :)

Kollat lite på hojen när allt fortfarande sitter på plats.. och på högra skivan ser det ut som att hela skivan lutar, altså att en eller flera kolvar från ena sidan trycker på såpass att den inte blir rak.. (från ringarna som håller skivan flytande..) Ska skruva isär och kolla innan nästa tur i alla fall..
kände även att skivan blivit ganska smal med åren.. så nya skadar absolut inte, blir till att fixa till dom, nya skivor, stål slangar och kolla igenom oken.. :)

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back