Blå silicon = ej bensin?!

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hepp!

Har använt blå silicon som enligt uppgift skall vara petroleumbeständig på två ställen på hojen - dels för att ersätta cylinderfotspackningen, dels för att täta min bensinkran. Idag tog jag premiärturen. Inga problem med läckor vid motorn, men bensinkranen läckte. Tog dän den när jag kom hem och upptäckte att siliconet nästan var upplöst!

Kan det vara så att blå silicon inte hanterar bensin så bra, men att med olja går det? Snälla säg att det är så så att jag inte behöver täta om cylinderfoten (vilket vore ett helvete tycker jag personligen, för nu vill jag inte mecka mer - jag vill köra!

/Freppa
 
har använt blå-silicon på KMX:en o RD'n jag hade och som sagt det kan lösas upp......Men har kört med den oranga nu och den löses inte upp av bensin vad jag har märkt......Om det nu är samma silicon vi pratar om...Minss inte riktigt vad det är för märke.....Har för mig att loctite har blue-silicone och att hermantite har den oranga och blåa.....
 
Jag kör Loctites blåa. Någon som vet mer exakt? Vore trist om det började skvala om motorn.....
 
På min gamla hoj så använde jag blå vid cylindern & det funkade kanon men det löses upp av bensin. Använd orange vid bensinställen så funkar det bättre. Gjorde det för mig iallafall
 
sladdandebarnet skrev:
På min gamla hoj så använde jag blå vid cylindern & det funkade kanon men det löses upp av bensin. Använd orange vid bensinställen så funkar det bättre. Gjorde det för mig iallafall

Kanon - tack för svaret! Känns tryggt! :tummenupp
 
Silicon tål inte bensin alls. Möjligt att de blandar i nåt som tål det ett tag, eller att det är något helt annat än silicon och bara kallar det för silicon. (Precis som att allt cellplast inte är frigolit.)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top