Blästring och Pulverlack i Norrköping.

Dirtyjove

Firefighter
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
Firefighterblade 919RR -97
Just som rubriken lyder så är jag på jakt efter företag som blästrar och företag som pulverlackar, ska ta tag i fälgarna nu tänkte jag, företagen för helst ligga i eller i krokarna runt Norrköping. nån som vet nåt bra?

Tacksam för svar, även i andra städer, men helst Norrköpingstrakten.

MVH/ Linus :)

Med anledning av de många frågorna ang. pulverlack så har jag snott
detta från Classic Suzuki.

Saxat:
Jag har erfarenhet av pulverlackering, har varit operatör på pulversprutningsanläggning i flertalet år.

Den erfarenheten som jag fått av de blandningar som finns att få tag i pulverform är att oavsett om det varierar i polyester och epoxi-blandning, så håller ytskiktet dåligt i det solljus som vi har i de här breddgraderna, det vill gärna spricka (uttorkning) och falla av. Sedan hänger det mycket på temperaturkurvan i materialet när det går igenom härdugnen.

Fördelarna med pulverlack är att den ger mycket bra täckning, ytan blir hård och ger mjuka former och övergångar i skarvar. Och bara materialet är helt fritt från gammal färg, fett, damm osv så blir det kanonbra!

Det man kan göra för att minska korrisionsrisken är att grunda ytan med kallgalv på sprayburk, sedan köra materialet igenom ugnen utan att pulverlacka, detta för att allt lösningsmedel skall dunsta ur sprayfärgen och inte orsaka att pulverlacken blir knottrig och porig. Sedan kan man köra pulverlacken över kallgalven.

sök efter pulverlackerare eller industrilack på www.eniro.se
så hittar du nog ett och annat företag nära dig
i beskrivningen på företagen ser du om dom även blästrar, samt med vilka metoder dom blästrar, sedan e det bara att ringa runt

priset borde hamna runt 200-300:- per fälg

det gjorde jag, när jag letade efter pulverlackerare

Finns ett företag här i E-tuna som tar 200 kr per fälg inkl.moms :)
Fråga swedie, han vet vad det heter.

Min fälg släppte en färgbit idag. vet inte varför, men jag tror jag slog i kanten o "ultravibbar" i metallen lossade väl på färgen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT