Blästra tanken?

Hampe

Slan
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda XR600 -93
Hej!

Köpte nyligen en XR600. Någon tidigare ägare tyckte tydligen inte om vit/blå/rött. Därför lackade han hela hojen i rött!! :dummer

Jaja, nu har jag i alla fall fått hem orginalplastdelar, och lyset blir någon Acerbis-variant eller motsv. Vad som fortfarande är kvar är TANKEN!

Att hitta en begagnat vit tank verkar hopplöst då jag har haft annonser ute lite överallt. Så min tanke är om man ska ta den fula röda tanken (som färgflagor börjar lossa från i tankens "böjar", troligen pga bensinångor innifrån??) och få bort all färg, samt trolla så att den blir vit och fin igen.

Några tips från någon?

Bifogat

• xrtank.jpg
    xrtank.jpg
    29.1 KB · Visningar: 126
Last edited:
Det handlar väll bara om något lagom starkt lösningmedel, för plasten under är väll vit?!?

Testa först med "mesiga" grejer typ yes diskmedel ( :rolleyes: ), funkar inte det så går du på med t-sprit eller nåt... Löser väl delvis antar jag.
Sen finns det förtunningsmedel med olika styrka. Tänk bara på att dessa medel är FARLIGA att andas in (inte irriterande som många andra). Lacknafta är leksaker om man jämför med t. ex. Xylen.

Ta det bara lugnt när du tänker använda starka preparat så du inte förstör plasten, testa på nån liknande plast först.

Ok, tackar för tipsen!

Ska kika lite nogrannare på hur tanken ser ut under. Troligtvis är den väl inte alls vit utan någon äcklig gulvit plastfärg (tm). :huvet

Så man kanske blir tvungen att lacka den igen? Men vit den här gången...

Zwamp skrev:
Ok, tackar för tipsen!

Ska kika lite nogrannare på hur tanken ser ut under. Troligtvis är den väl inte alls vit utan någon äcklig gulvit plastfärg (tm). :huvet

Så man kanske blir tvungen att lacka den igen? Men vit den här gången...

Läste en artikel en gång om en snubbe som hade en Stingray(glasfiberkaross) som skulle renovera. Han blästrade den, han använde förbrukad blästersand(inte lika hård och stor, utan fin) och blästrade i en väldigt gles vinkel, då gick det. Men det kräver nog proffs för att få det bra! :fyllisar

- Glöm inte att använda mjukmedel i färgen om den ska lackas..
- Kan vara därför den flagnar för dej nu!..

CoSmoZ skrev:
- Glöm inte att använda mjukmedel i färgen om den ska lackas..
- Kan vara därför den flagnar för dej nu!..

Är det din bil på avataren?

Posta lite bilder i så fall!

Zwamp skrev:
Hej!

Köpte nyligen en XR600. Någon tidigare ägare tyckte tydligen inte om vit/blå/rött. Därför lackade han hela hojen i rött!! :dummer

Jaja, nu har jag i alla fall fått hem orginalplastdelar, och lyset blir någon Acerbis-variant eller motsv. Vad som fortfarande är kvar är TANKEN!

Att hitta en begagnat vit tank verkar hopplöst då jag har haft annonser ute lite överallt. Så min tanke är om man ska ta den fula röda tanken (som färgflagor börjar lossa från i tankens "böjar", troligen pga bensinångor innifrån??) och få bort all färg, samt trolla så att den blir vit och fin igen.

Några tips från någon?

Bromsvätska tar ju bort färg, men det kanske tar tid :va

Josafan skrev:
Är det din bil på avataren?

Posta lite bilder i så fall!

- klart det är en av mina projekt.. just nu ligger den i vila för hojjen tog
- alla besparingar.. killar & deras leksaker.. :rolleyes:

-:[cOz]:-

Om det är en plasttank och taskigt lackjobb kan du antagligen blåsa av färgen med högtryckspruta, prova vetjag ;)

varförinte hamra på skiten så lacken spricker sönder när du ändå är igång :)

Zwamp skrev:
Hej!

Några tips från någon?

Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att blästra plast. På mopedens framkåpa så blästra jag den, grunda och sedan lackade blanksvart. vart hur bra som helst:)

Men annars så är det bara att slipa ner tanken, först 180, 320 och sist 500 innan lack :tummenupp

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025