Blästra och Pulverlackera fälgar

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Har ett par frågor ang. lackering av fälgar..?

Hur mycket behöver man "strippa" ner fälgarna? (hjullager osv.)

Tips på ställe i sthlm som gör detta?

// Linus
 
Pulverlacken bränns ju fast i ugn så du måste ur med alla lager. :tummenupp

I sthlm vette fanken vart du kan få det fixat dock. :)
 
Har ett par frågor ang. lackering av fälgar..?

Hur mycket behöver man "strippa" ner fälgarna? (hjullager osv.)

Tips på ställe i sthlm som gör detta?

// Linus

Ungnen som ska bränna fast "färgen" har en temperatur på ungefär 200 grader, så du bör strippa fälgen helt!
 
misstänkte det... men måste ju ändå fråga...

hjullager tar inte stryk av 200 grader, men fettet brinner upp så när du sen kör i 200 så tar det inte lång stund innan lagrena skär ihop :)

Jag har lackat både fälgar och ram med pulverlack.
Blästring finns lite över allt, slå på Eniro.se i närheten där du bor. lämnar du fälgarna "strippade" så gör dom det för en påse bullar oftast. Eller en hundring till kaffekassan.

Pulverlackering finns väl en del. Har själv bara lämnat delar till en pulverlackare i Upplands Väsby som gjorde ett bra jobb.
Lämnade ram m.m. blästrat, han pluggade alla hål med särskilda silikon-plugg dom använder. billig var han också.

/Nitrous

Edit:
Här är förresten firman jag anlitade för pulverlackering av ram.

http://www.vasbyytforadling.se
 
Last edited:
Har jobbat på pulverlackering.
Är inte så värst imponerad...
Finns antagligen företag som gör snygga jobb, men min erfarenhet är att det är överreklamerat.
Apelsinskal, missfärgningar och dåligt fäste.
Missfärgningarna kommer sig av att motorcykeldelar och liknande inte är skapta för pulverlack, varför det svettas ut fukt eller olja när man värmer.
Skall det blir bra så skall du tvätta NOGA själv i alla skrymslen.
Nästa steg är att värma och torka delen i härdungnen.
Sedan lägger ni på pulver och härdar detta.
Lyckas man så blir det bra!
Men jag tycker det blir lika bra (oftast bättre) att lacka som vanligt, med primer, färg och ett par lager klarlack för att sedan efterhärda lacken ordentligt.
Lite fler färger att välja på med vanlig spruta också.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top