Blästra motor??

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Hej.
Håller på att ställa iordning en GSX motor & ska lacka om den.
Min fråga är, kan jag blästra kåpor & block?. Har tillgång till bläster på jobbet men vet inte om det är sand eller glas. Troligtvis sand då det är industri.
Blir kåporna"knottriga" efter blästring?.

//Patrik
 
det blir definitivt inte blankt med sandbläster. Glasbläster däremot blir fint. :tummenupp
 
Fürstenhoff skrev:
Tjena.

Använd INTE sand bläster då du kommer att förstöra det mesta då ytorna kommer att bli mycket grova!!

Sen är blästring av motorn INTE att rekomendera så till vida du inte demonterat den då du annars kommer att få in sand/glas precis överallt!!

Lycka till!! :tummenupp

/Fürstenhoff.
Den ska demonteras i molekyler så det är ingen fara att det blir blästringsämne kvar.
 
Puttra skrev:
Den ska demonteras i molekyler så det är ingen fara att det blir blästringsämne kvar.


Har en Kawa H1 motor som är Tri tvättad, glasbästrad , nötskalsblästrad, tvättad igen och rengjord efter konstens alla regler.

Är skitfin. :tummenupp

Men Ebbe på EBOS blev inte så impad över detta tilltag. :(
Han kunde ändå påvisa att det fanns rester kvar även fast jag blåst med tryckluft tvättatt i diskamskin osv...
 
Kamikaze kid skrev:
Har en Kawa H1 motor som är Tri tvättad, glasbästrad , nötskalsblästrad, tvättad igen och rengjord efter konstens alla regler.

Är skitfin. :tummenupp

Men Ebbe på EBOS blev inte så impad över detta tilltag. :(
Han kunde ändå påvisa att det fanns rester kvar även fast jag blåst med tryckluft tvättatt i diskamskin osv...

Då får jag vara flitig med diskborsten då :)
 
Puttra skrev:
Då får jag vara flitig med diskborsten då :)

Mycket...

Men som du såg så glasblästrade jag först och sen med nötskal....
Blev kalas.
Om man tar i motorn med oljiga fingrar så är det bara att torka av.
Hur jämt och fint som helst...
 
Kom ihåg att plugga ALLA gängor bara

De gjorde inte jag
fick stå å rensgänga vartenda hål

Dock gjorde jag träpluggar till alla lagerläges hål mm

Tvättade sen i 3 dagar hehe

Natureloxerade sedan blocken det blir kalasbra ser ut som bromsoken i färg
"gråsvart" blir det eftersom det är gjutgods


Lycka till
 
Kan inte NOG poängteras det herr Andersson säger här före mig. Kompisen har glasblästrat en topp, och har fått TVÅ fina ras utav det.
Blästermediat packas så hårt inne i håligheter och hörn så att det inte ens lossnar med tryckluft.
Senare luckras det upp av motorolja kyla hetta om vartannat och sitter det då, som i hans fall i en oljekanal till kammen, ja då skär kammen osnyggt och dyrt...
Gång två var det vevens tur att ta semester. Ett vevstakslager hade svetsat fast sig på tappen.
Denna gång blev ÄNNU dyrare.

Så plugga plugga och plugga alla hål, rensgänga med bottentapp och kolla över ALLT tusen gånger.
 
Dr.Bike skrev:
Kan inte NOG poängteras det herr Andersson säger här före mig. Kompisen har glasblästrat en topp, och har fått TVÅ fina ras utav det.
Blästermediat packas så hårt inne i håligheter och hörn så att det inte ens lossnar med tryckluft.
Senare luckras det upp av motorolja kyla hetta om vartannat och sitter det då, som i hans fall i en oljekanal till kammen, ja då skär kammen osnyggt och dyrt...
Gång två var det vevens tur att ta semester. Ett vevstakslager hade svetsat fast sig på tappen.
Denna gång blev ÄNNU dyrare.

Så plugga plugga och plugga alla hål, rensgänga med bottentapp och kolla över ALLT tusen gånger.

Jag blästrade en motor med sand en gång. Biltemas sand tillsammans med hobbykompressor och resultatet blev mycket bra. Jag spenderade flera flera timmar med silvertejp för att se till att sanden inte skulle ha någon helst chans att leta sig in i motordelarna ö.h.t. och det gjorde den heller inte. Fin sand och kompressor med lågt tryck ger ett mycket fint resultat. Absolut inte gropigt!
 
Kamikaze kid skrev:
Mycket...

Men som du såg så glasblästrade jag först och sen med nötskal....
Blev kalas.
Om man tar i motorn med oljiga fingrar så är det bara att torka av.
Hur jämt och fint som helst...
Du lackade alltså inte om motorn utan lät den vara i aluminium?.
Själv tycker jag att aluminium motorerna är mkt snyggare än de svarta. Så det blir alltså så pass snyggt efter blästringen att man kan låta det vara aluminium. Isåfall hur göra med topp & cylindrar?. Bara att blästra av dom med?.
 
Puttra skrev:
Du lackade alltså inte om motorn utan lät den vara i aluminium?.
Själv tycker jag att aluminium motorerna är mkt snyggare än de svarta. Så det blir alltså så pass snyggt efter blästringen att man kan låta det vara aluminium. Isåfall hur göra med topp & cylindrar?. Bara att blästra av dom med?.


Alu ska vara rent eller eloxerat... :tummenupp
 
jag behöver blästra en generatorkåpa i aluminium, hur blir resultatet ser det ut som nytt eller? Jag har förstått att det är glasbläster man ska använda sig av, men vad köper man glaset(sanden)?
 
Mickemeister skrev:
2348935 jag behöver blästra en generatorkåpa i aluminium, hur blir resultatet ser det ut som nytt eller? Jag har förstått att det är glasbläster man ska använda sig av, men vad köper man glaset(sanden)?

Som nytt och matt

Att sand ger en gropig yta beror på för högt tryck och inget annat. Köp aluminiumsilikat (lite mildare än sand) på biltema och skruva ner trycket på kompressorn om det behövs
 
Mickemeister skrev:
2348935 jag behöver blästra en generatorkåpa i aluminium, hur blir resultatet ser det ut som nytt eller? Jag har förstått att det är glasbläster man ska använda sig av, men vad köper man glaset(sanden)?
Blästersand och motor hör inte ihop. Kryper in överallt och går inte att få bort till 100 % så hällst bör du skippa den idén helt.

Har hämtat och levererat grejer till ett måleri som blästrar sina saker och dom gör rent grejerna med högtryckstvätt.
 
Fick en idé. Hur funkar salt att blästra med? Det är väl ett ganska hårt material, fast i.o.m. att det aldrig omnämts missar jag väl nåt. Men det viktigaste i sammanhanget är ju att det är vattenlösligt.
 
Trashcan skrev:
2349696 Fick en idé. Hur funkar salt att blästra med? Det är väl ett ganska hårt material, fast i.o.m. att det aldrig omnämts missar jag väl nåt. Men det viktigaste i sammanhanget är ju att det är vattenlösligt.


Funderat på det men inte lyckats få tummen ur .. och provat

raportera gärna om du provar
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top