Blästra motor? Eller hur rengöra inför lack?

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Hallå!

Håller på med ett litet z650 projekt i garaget (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260679-Z650-caféstuk). Hade tänkt att måla toppen svart, men det är ca 30 år gammal skit mellan flänsarna på toppen och det är fan omöjligt att komma åt och göra rent för hand.

Har ju läst att sandblästring inte är att föredra då det kommer in sand etc i kanaler åsså i toppen. Men vissa gör det ändå vad jag förstår... kan man ultraljudstvätta den ren sen om man sandblästrar, eller blir det inte rent ändå?

Vad har vi för andra alternativ för att få en ren och fin yta så jag kan lacka den? Syrabad? Jag bor i Sundsvall, så det jag har att tillgå i blästerväg är sand och glasblästring.

Cylinderblocket kan jag ju sandblästra, men då blir det en annan yta jämfört med toppen om jag inte blästrar den... ser det konstigt ut när man väl får färg på den?

Tacksam för svar.

Last edited:
Jo, det har jag gjort... men det finns inte att tillgå här i stan. Tyvärr.

Jag gjorde en djupdykning i isblästring och hittade ett företag som jobbar med industrisaneringar... dvs inga smågrejer. Men jag slog en signal ändå till dom... gubben som svarade sa till min förvåning att det skulle dom nog kunna fixa i samband med ngt annat jobb. Så jag ska förbi idag och visa upp grejerna så får han ta beslut då.

WINNING!!:yoparty:rock:banana

Jag gjorde en djupdykning i isblästring och hittade ett företag som jobbar med industrisaneringar... dvs inga smågrejer. Men jag slog en signal ändå till dom... gubben som svarade sa till min förvåning att det skulle dom nog kunna fixa i samband med ngt annat jobb. Så jag ska förbi idag och visa upp grejerna så får han ta beslut då.

Förvänta dig inte att det blir helt rent, provade själv och isblästra en motor. Om du vill ha en fin och snygg yta så använd färgborttagningsmedel och våtslipa sedan:tummens

Förvänta dig inte att det blir helt rent, provade själv och isblästra en motor. Om du vill ha en fin och snygg yta så använd färgborttagnings medel och våtslipa sedan:tummens

Ok spännande... Får se hur resultatet blir. Jag tänkte om det går att sanera brandskadade industriutrustning så borde isen kunna få bort gammal skit från motorn.

Jo det funkar väl att slipa man kommer åt, men motorn har ju ganska lite utrymme in mellan kylflänsarna...

Förvänta dig inte att det blir helt rent, provade själv och isblästra en motor. Om du vill ha en fin och snygg yta så använd färgborttagningsmedel och våtslipa sedan:tummens

Du hade rätt, isblästring tog inte speciellt bra. Har fortfarande problem med smuts mellan kylflänsarna... jag skulle vilja ha ngt kemiskt som man sprutade på och sen spolade av. Polaren snackade om ngt aluminiumrent som han hade haft till fälgarna på lastbilen... men det fanns inte för allmänheten trodde han.

Och jag lämnade lite testbitar (vevhus till crosshoj) till Cryotech, som enbart jobbar med isblästring. Bitarna var inte speciellt smutsiga, mest lite ärg som det brukar vara. När jag till sist fick tillbaka vevhuset kunde jag inte ens se att det hänt något överhuvudtaget...antingen är metoden helt kass för just denna typ av jobb, eller så var utrustningen/personen på just detta företag helt kass. Jag deppade lite, för jag hade hoppats att kunna lämna in alla möjliga gamla aludelar och få tillbaka dom i nyskick, men men...

Jag har glasblästrat en hel del motordelar utan bekymmer, men man får ju helt klart vara riktigt anal vid rengöringen efteråt! Skulle vara tveksam dock att låta glasblästra en topp med dess små oljekanaler etc just med tanke på risken för kvarvarande blästermedel.

Lycka till, och låt oss veta vad du bestämmer dej för samt bilder på resultatet!

Skulle inte sodablästring funka ? Bara skölja bort sodan efteråt

Jo, det har jag funderat mkt på. Dock inte hittat ngn i närheten som håller på med det.

Ont om is i Sundsvall? :va

Näe inte is, men jag har inte hittat någon som kan sodablästra åt mig. Har hittat, sand, glas och isblästring... men ingen som sodablästrar.

Killarna som gjorde isblästringen såg lite chockade ut själva över att det inte tog något. Dom hade aldrig provat tidigare, men trodde absolut att gamla packningar etc skulle ryka... men icke det satt som berget. Ytligare smuts tog det dock bort...

Men jag behövde inte pynta ngt för det iaf.

Näe inte is, men jag har inte hittat någon som kan sodablästra åt mig. Har hittat, sand, glas och isblästring... men ingen som sodablästrar.

Killarna som gjorde isblästringen såg lite chockade ut själva över att det inte tog något. Dom hade aldrig provat tidigare, men trodde absolut att gamla packningar etc skulle ryka... men icke det satt som berget. Ytligare smuts tog det dock bort...

Men jag behövde inte pynta ngt för det iaf.

Sodablästra kan du göra själv om du har tillgång till tryckluft. Den utrustning som behövs finns t ex på Jula.

Sodablästra kan du göra själv om du har tillgång till tryckluft. Den utrustning som behövs finns t ex på Jula.

Kan man bara stå utomhus dårå? Jag har inget bra utrymme... Vad behöver man för tryck på kompressorn? Vart köper jag soda?

runt 8 i tryck blir bra. du måste ha en vattenavskiljare annars gleggar munstycket igen. allt du behöver inkl sodan finns på jula. du gör det utomhus! jag gjorde det själv i höstas. det blev helt rent.

Finnes også en mulighet med å blåse med kalk, granulert kalk tror jeg det heter. Kalken løser seg opp i vann, så ikke samme problem som med glasskuler.
Når jeg rengjør kanaler og forbrenningsrom i topplokk bruker jeg kalk i blåsekabinettet.

Würt packningsborttagning brukar få det mesta plåtrent.
Vet dock inte hur den går ihop med alu...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025