blää för tv-licens

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
klockan är just 10,10 och för 15 minuter sen så ringer det på dörrfan.
tittar i mitt titthål och ser en ensam gubbe i jeans och flanellskjorta.
tv står på med en gapig räpa i dom där ordprogrammen som går på tv,n
stod i valet eller kvalet om jag skulle öppna men tänkte att det kanske är någon från bostadsbolaget med tanke på kläderna.
öppnar dörren och han presenterar sig och tar upp brickan från fickan som avslöjar att det är licensen det gäller.....
helvete tänker jag medan slynan i bakgrunden vrålar ring nu så får du 20000 kronor av mig.
det gick fan inte att ljuga i denna situation och det såg jag på honom ochså,jävla flinpelle.
tv-licensen är en onödig utgift och det retar mig att jag skall betala den medan mina 6 grannar inte skall göra det.
tror inte att dom vågar sig till nysvenska områden med 1000 paraboler på balkongerna,dom går nog fria:mad:
fan vad sned jag är på mig själv att jag öppnade dörren,men han skrev från och med idag så anmäler jag tv-innehav.
tycker tv,n ser konstig ut i bilden,tror den är på väg att gå sönder idag,så det blir kanske en signal till kiruna att tv-n har pajat:gnissla
licens brickan skall väl hänga synlig på kläderna och inte i någon jävla ficka.:huvet:huvet:huvet:huvet

Är väl bara neka,, Jag har ingen TV, ge fan å öppna dörren så mycket, bjud inte in dom, säg att det är datorn som spelar, osv osv, allt för att komma undan....

När jag bodde i lägenhet ringde det en kväll på dörren när jag satt och kollade på TV.
När jag öppnade så stod det en typ som legitimerade sig som kontrollant och att det gällde TV-licens. I bakgrunden hörde man tv:n gorma.
-Jag ser i mina papper att du inte betalat TV-licensen. (kontrollant)
-Nä det stämmer, jag har ingen TV. (jag)
-Men jag hör den klart och tydligt. (kontrollant)
-Hör du det också, det är grannens TV. Det är så extremt lomhört i detta huset. (jag)
-Ehh vaaa? (kontrollant)
-Skönt att någon annan än jag också hör när grannarna har TV:n på. Trodde först att det var jag som var exstra känslig. (jag)
-Men jag..(kontrollant)
-Kan du tänka dig att skriva på en lapp att du också kan höra min grannes TV som jag sedan kan ge till hyresvärden. Jag har klagat på detta tidgare man han bryr sig inte. (jag)
-Nä det kan jag inte göra. (kontrollant)
-Ok vad synd. Men tack ändå. Trevlig kväll. (jag)
-Trevlig kväll. (kontrollant)
Sen stängde jag dörren. Fick inget inbetalnings kort eller liknande efter detta.

Vad gäller nu egentligen för att slippa? om jag inte har en tv, räcker det? hörde att man åker dit även om man har en dator, eller en klockradio från 70-talet.
Känner mig helt dum i huvet som fortfarande betalar efter alla år....

Vad gäller nu egentligen för att slippa? om jag inte har en tv, räcker det? hörde att man åker dit även om man har en dator, eller en klockradio från 70-talet.
Känner mig helt dum i huvet som fortfarande betalar efter alla år....

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.

Exempel på tv-mottagare:

* Tv
* Video med kanalväljare
* Dator med tv-kort
* Videokamera med kanalväljare
* Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
* Digital tv-mottagare

Saxat från www.radiotjanst.se

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.

Exempel på tv-mottagare:

* Tv
* Video med kanalväljare
* Dator med tv-kort
* Videokamera med kanalväljare
* Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
* Digital tv-mottagare

Saxat från www.radiotjanst.se
Jupp. Men Radiotjänst har ju kommit med något förslag om att även datorer utan tv-kort ska tas med i den där beskrivningen. Eftersom att man kan kolla på streamad tv från t.ex. SVTplay. Som tur är så har det inte gått igenom än.

När jag bodde i lägenhet ringde det en kväll på dörren när jag satt och kollade på TV.
När jag öppnade så stod det en typ som legitimerade sig som kontrollant och att det gällde TV-licens. I bakgrunden hörde man tv:n gorma.
-Jag ser i mina papper att du inte betalat TV-licensen. (kontrollant)
-Nä det stämmer, jag har ingen TV. (jag)
-Men jag hör den klart och tydligt. (kontrollant)
-Hör du det också, det är grannens TV. Det är så extremt lomhört i detta huset. (jag)
-Ehh vaaa? (kontrollant)
-Skönt att någon annan än jag också hör när grannarna har TV:n på. Trodde först att det var jag som var exstra känslig. (jag)
-Men jag..(kontrollant)
-Kan du tänka dig att skriva på en lapp att du också kan höra min grannes TV som jag sedan kan ge till hyresvärden. Jag har klagat på detta tidgare man han bryr sig inte. (jag)
-Nä det kan jag inte göra. (kontrollant)
-Ok vad synd. Men tack ändå. Trevlig kväll. (jag)
-Trevlig kväll. (kontrollant)
Sen stängde jag dörren. Fick inget inbetalnings kort eller liknande efter detta.

fan vad kylig du är:D
blev helt jävla ställd,har klarat mig i 2 år utan att betala,men trodde aldrig i helvete att gubben var från radiotjänst:huvet

Det e ju bara att dra iväg ett mail där du skriver att du inte har kvar någon form av radiomottagare eller Televisionsapparojt. Skitlätt.

-men jag hör den klart och tydligt. (kontrollant)
-hör du det också, det är grannens tv. Det är så extremt lomhört i detta huset. (jag)
-ehh vaaa? (kontrollant)
-skönt att någon annan än jag också hör när grannarna har tv:n på. Trodde först att det var jag som var exstra känslig. (jag)
-men jag..(kontrollant)
-kan du tänka dig att skriva på en lapp att du också kan höra min grannes tv som jag sedan kan ge till hyresvärden. Jag har klagat på detta tidgare man han bryr sig inte. (jag)

haha! :D

Det e ju bara att dra iväg ett mail där du skriver att du inte har kvar någon form av radiomottagare eller Televisionsapparojt. Skitlätt.

Exakt. Betal in pengarna. Skicka ett mail där du säger att du sålt skiten, och sen sätter de in pengarna på ditt konto igen. Plättlätt.

jag vet,men det känns så fakking dumt att skicka iväg ett mail eller ringa dagen efter man har skrivit på.
kanske ska låta det gå ett par månader innan tv,n pajar och sen aldrig mera öppna dörren om det står någon främmande person som ringer på fakking dörren:gnissla

jag vet,men det känns så fakking dumt att skicka iväg ett mail eller ringa dagen efter man har skrivit på.
kanske ska låta det gå ett par månader innan tv,n pajar och sen aldrig mera öppna dörren om det står någon främmande person som ringer på fakking dörren:gnissla

Känns det inte mer "fakking dumt" att betala avgiften?
Skickade ett brev direkt när polaren råkade säga ja till licensen. Inga problem, pengarna tillbaka.

Jupp. Men Radiotjänst har ju kommit med något förslag om att även datorer utan tv-kort ska tas med i den där beskrivningen. Eftersom att man kan kolla på streamad tv från t.ex. SVTplay. Som tur är så har det inte gått igenom än.

Jo, det är den där jävla kommunistregeringen vi har nu som vill öka intäkterna...

Det blir väl lätt så när dom själva alltid har betalat för sig.

Deras första fråga brukar vara: "Bor du här?"
På den frågan svarar man: "Nej, det är en kompis som bor här men han/hon är inte hemma nu."
Möjligen kan dom fråga om ditt namn eller nåt annat för att förvisa sig om att dom pratar med rätt person.

Why? Ring dem och säg att efter du räknat på det har du inte råd med licensen och har gett bort din tv till dina föräldrar (förutsatt att dem betalar sin). Jag ser det som en livsuppgift att inte betala tv-lincens :tuttar

Tror inte man kan maila dom, letade när ja skulle avsluta mitt. Dom vill absolut att man ringer dom. Bara säg att du gett bort eller sålt tvn. Frågar dom vet du sålt den till ber du bara dom avsluta det NU. Hade en nitisk kärring på tråden som ville absolut veta vem ja hade gett bort tvn till, sa att hon inte hade ett skit med det att göra.

Sur och grinig va hon så räkna med det. Men det är bara ringa o avsluta. :tummenupp

Har haft egen lya ( och därmed tv) i 10år nu & har inte betalt licens för en enda dag. :D
Heller aldrig fått ngn lapp hemskickad & påringning på dörren är en omöjlighet tack vare portkod. :)
Mitt mål är att aldrig behöva betala för ngt så värdelöst som licens för att titta på kanaler jag aldrig ser på.
Bättre isf att lägga ett litet påslag på skatten som täcker licensen. Det är egentligen mer "rättvist" sett till att jag & många med mig t.ex pyntar för barnomsorg som jag inte nyttjar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg