BLÅST(?) på MC-delar!

Blomquist #14 skrev:
Tja Denis!

Kikat på den där VISA-grejen?

Verkar lite smågalet det där...

Tjaba! läget me dig? längesen ja fick ett flippat PM från dig :tungan

hmm, va menaru?

psxcare skrev:
Enkelt.

Du kontaktar den bank som försett dig med VISA kortet och ber dom om den information / blankett du behöver för att reklamera transaktionen.

Då sätter du igång en process där företaget som drog pengar från ditt VISA kort får några dagar på sig att BEVISA att du varit närvarande när kortet debiterades och/eller att dom skickat de varor du beställt.

Om dom inte kan BEVISA det så görs en "chargeback" vilket innebär att försäljaren får betala tillbaka pengarna + straffavgifter.

Får säljaren för många "chargebacks" så blir dom av med sitt "merchant account" eller får restriktioner som t.ex. att dom inte får pengar som dragits förrän efter 30-60 dagar osv.

Om du har ett faxnummer till företaget i fråga så skicka en fax redan nu där du begär bevis om att varorna är skickade eller att du kommer göra en kortreklamation/begära chargeback om dom inte svarar inom säg 5 dagar.

Jag är ganska säker på att det börjar "hända" saker då.

Hittade fax#

Fax: (415) 495-0770

Annat nummer att prova från whois:

Domain Name: STREETFIGHTERS-USA.COM

Administrative Contact :
Duffy, Michael
ashbury@ashburystudios.com
512 Ashbury St.
San Francisco, CA 94117
US
Phone: 415-437-9248

TACK! äntligen ett ordentligt svar! :)

Yes, ska göra som du säger, sen får väl ja lämna det hela vidare till banken ifall inget händer.

tack så väldigt mkt! :Bugar

psxcare skrev:
Enkelt.

Du kontaktar den bank som försett dig med VISA kortet och ber dom om den information / blankett du behöver för att reklamera transaktionen.

Då sätter du igång en process där företaget som drog pengar från ditt VISA kort får några dagar på sig att BEVISA att du varit närvarande när kortet debiterades och/eller att dom skickat de varor du beställt.

Om dom inte kan BEVISA det så görs en "chargeback" vilket innebär att försäljaren får betala tillbaka pengarna + straffavgifter.

Får säljaren för många "chargebacks" så blir dom av med sitt "merchant account" eller får restriktioner som t.ex. att dom inte får pengar som dragits förrän efter 30-60 dagar osv.

Om du har ett faxnummer till företaget i fråga så skicka en fax redan nu där du begär bevis om att varorna är skickade eller att du kommer göra en kortreklamation/begära chargeback om dom inte svarar inom säg 5 dagar.

Jag är ganska säker på att det börjar "hända" saker då.

Hittade fax#

Fax: (415) 495-0770

Annat nummer att prova från whois:

Domain Name: STREETFIGHTERS-USA.COM

Administrative Contact :
Duffy, Michael
ashbury@ashburystudios.com
512 Ashbury St.
San Francisco, CA 94117
US
Phone: 415-437-9248

Visst fan händer d grejjer! :D
Tillome DOM som ringde upp mig nu :)
han på telen va ju inte så kaxig.. :tungan

fast d skulle dröja tills januari ändå sa han.. lite drygt.

i januari har d gått 6 månader.. hur långt bak kan man reklamera en transaktion?

vill ju inte gärna sumpa den här chansen nu genom o ge dom till januari på sig och det finns ett max på 6 månader tillbaka som man kan reklamera transaktionen.. då blir ja förbannad på mig själv! :gnissla

du verkar ju kunna det här, så hoppas du vet :)

Strokie skrev:

i januari har d gått 6 månader.. hur långt bak kan man reklamera en transaktion?

vill ju inte gärna sumpa den här chansen nu genom o ge dom till januari på sig och det finns ett max på 6 månader tillbaka som man kan reklamera transaktionen.. då blir ja förbannad på mig själv! :gnissla

Sen fastnar det hos tullen i ett par månader. Igår fick jag en fälg jag beställde i september. Tullen har suttit på den i nära två månader :brinnerup

Strokie skrev:
han på telen va ju inte så kaxig..
Vad sa dom då Denis, va sa dom???
Låter ju som om du kanske kan få en bit eller två nu i alla fall...
Skickar dom med ett spätt så du kan räta ut skrotet också som plåster på såren? :tomten

Blomquist #14 skrev:
Vad sa dom då Denis, va sa dom???
Låter ju som om du kanske kan få en bit eller två nu i alla fall...
Skickar dom med ett spätt så du kan räta ut skrotet också som plåster på såren? :tomten

orka skriva, är skittrött jusst nu.. helt megatrög i skallen.. :3freak

heh.. skrotet är inte skrot länge! ska bara lacka ramen sen så är allt lackat!

-mattsvart så klart! förutom tanken, blansksvart. sen streetfighterstuk på d! :hihi

bara ja får den där jävla styrkronan från usa så... jävla väntan :/

det ända som saknas då är en liten toppkåpa o sen ska ja fixa en hållare för varvräknaren och tempmätarn, voilá! klart! :banana

until then.. fucking americans... :fatta!

ciao!

Strokie skrev:

Dom har alltså dragit hela kostnaden för det du beställt för ett halvår sedan men fortfarande inte fått något skickat? Ge dom 2 dagar på sig att återföra det dragna beloppet till dig. Inte acceptabelt att dra pengar från ditt kort innan dom skickar varorna. Möjligen kan du gå med på att dom drar en "handpenning" om det är specialprylar dom måste beställa in.

Personligen hade jag varit ännu tuffare.

Jag hade gjort reklamationen direkt (hade jag nog gjort redan efter 30 dagar) och informerat företaget om detta. Jag hade även meddelat att dom kan debitera kortet igen när dom väl har något att skicka.

I USA verkar man ha knappt 60 dagar på sig att reklamera. I sverige 45 dagar från att man tog emot kontoutdraget.

http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=797352

http://www.google.se/search?hl=sv&q=time+to+dispute+credit+card+charge&meta=

http://www.bbbsilicon.org/topic109.html

To dispute a charge, write to the creditor at the special address given on your monthly statement for "billing inquiries." Phoning does not trigger the safeguards this act provides. Include your name, address and credit card number, and describe the billing error. Send copies of sales slips, advertisements, notes of conversations, photos if applicable, and anything else that supports your argument.

The FCBA requires that your letter, which you may want to send by certified mail, reach the creditor within 60 days after the first bill containing the error was mailed to you. However, some credit card issuers allow you more time to dispute a charge. Time limitations will probably be given on the reverse side of your credit card statement.

The creditor must acknowledge your complaint in writing within 30 days after receiving it, unless the problem has been resolved. The creditor must resolve the dispute within two billing cycles, but not more than 90 days, after receiving your letter. This means they must conduct a reasonable investigation and either correct the error or explain why the bill is correct. If you ask for proof that the statement is correct when you first write, the creditor will have to provide documents showing that the charge was correct, if they continue to maintain that it is.

Last edited:
psxcare skrev:
Dom har alltså dragit hela kostnaden för det du beställt för ett halvår sedan men fortfarande inte fått något skickat? Ge dom 2 dagar på sig att återföra det dragna beloppet till dig. Inte acceptabelt att dra pengar från ditt kort innan dom skickar varorna. Möjligen kan du gå med på att dom drar en "handpenning" om det är specialprylar dom måste beställa in.

Personligen hade jag varit ännu tuffare.

Jag hade gjort reklamationen direkt (hade jag nog gjort redan efter 30 dagar) och informerat företaget om detta. Jag hade även meddelat att dom kan debitera kortet igen när dom väl har något att skicka.

Läs hela tråden.

Back