BKK Hälla Ring, Västerås 2008

Från första inlägget:

"Kravet är godkänd skyddsutrustning för motorcykelåkning. Ryggskydd är att rekommendera men inget krav."

Tycker personligen att det borde stå så här

"Kravet är godkänd skyddsutrustning för motorcykelåkning. Ryggskydd är ett krav."

På dom bandagar som jag brukar köra är ryggskydd ett krav som folk inte brukar ha speciellt svårt att uppfylla. Även vid våra samåkningar på väg brukar ryggskydd höra till standard utrustnigen.

För den med liten budget så finns ryggskydd för 300 kronor på Biltema (Ingen lyxmodell)

Har exempel där personer varit på benen någon vecka efter en ryggskada troligtvis för dom har använt ryggskydd. Själv brukar jag alltid köra med ryggskydd.

//
Tobbe

Nu är det inte långt kvar till premiären på Hälla ring för en annan! Förstår att många har undrat vart man har varit hela våren. Men nu kan jag avslöja, har varit i garaget och filat det sista på hojen, fjädring, motor, bromsar. Allt i en perfetk balans för att lägga ett snabbt varv på hälla ring! Nu hoppas vi bara på bra väder och rätt luftfuktighet, så att inställningarna kommer till sin rätt!

Ses på hälla!

/ Micke

Är upp till var person att välja sitt skydd anser jag. Kör man inte med ryggskydd och även åker på en bana så visst är det dumt Du kan ju även köra bandagar i långsamma gruppen i goretex kläder i 200 knyck på rakan, alla borde veta hur bra det skyddar vid långglidning på asfalt..

Är ju en trafikövning, ingen tävling, snitthasigheten på gocartbanor är ju inte speciellt hög, 125:or med rätt förare kan köra samma tempo som litershojar i princip.

JAG tror dock och är GANSKA övertygad om att skulle du fråga de som är där och kör så har i det närmaste 100% av de som kommer ändå ett ryggskydd, för de som går på SMC-kurser, går ju där för att öka säkerheten i trafiken och bli bättre på att hantera sin hoj för att undvika olyckor etc så de har ju redan bevisat att de är förnuftiga människor:tummenupp

Last edited:
Är upp till var person att välja sitt skydd anser jag. Kör man inte med ryggskydd och även åker på en bana så visst är det dumt

Visst borde det vara upp till var och en, men tänk om man råkar köra in i någon som skadar sig allvarligt bara för att han/hon inte har ryggskydd...

:skrämd

Tycker det verkar bakvänt om man hindrar någon från att köra ut på banan utan stövlar eller handskar men släpper ut folk utan ryggskydd.

Nu är det inte långt kvar till premiären på Hälla ring för en annan! Förstår att många har undrat vart man har varit hela våren. Men nu kan jag avslöja, har varit i garaget och filat det sista på hojen, fjädring, motor, bromsar. Allt i en perfetk balans för att lägga ett snabbt varv på hälla ring! Nu hoppas vi bara på bra väder och rätt luftfuktighet, så att inställningarna kommer till sin rätt!

Ses på hälla!

/ Micke

Kolla extar noga att luftfuktigheten är rätt i däcken, enligt hemliga källor är det nyckeln till bra varvtider:D

/Anders

Jag tror också det är 99 procent som tycker att ryggskydd är en självklarhet att använda vid körningen.

Om vi skall resonera som du gör så räcker det ju att kräva hjälm och sedan räkna med att folk kommer "fullkitade" för att det smart om man skulle vurpa.

Själv använder jag alltid skinnställ på t.ex Anderstorp.
Förövrigt ser man ganska få som kör i textil på "stor bana"

Tror att "trafikövningen" rätt lätt blir en tävling mellan kompisar. Det är väl ingen som vill vara långsammast på en sporthoj.

Last edited:
Går det att förhandsboka som det var sist på Tuvängen?

//H
Nej det går inte att förboka, iden med gocartbanekörningen är att folk "bara" ska komma dit.

Från första inlägget:

"Kravet är godkänd skyddsutrustning för motorcykelåkning. Ryggskydd är att rekommendera men inget krav."

Tycker personligen att det borde stå så här

"Kravet är godkänd skyddsutrustning för motorcykelåkning. Ryggskydd är ett krav."

På dom bandagar som jag brukar köra är ryggskydd ett krav som folk inte brukar ha speciellt svårt att uppfylla. Även vid våra samåkningar på väg brukar ryggskydd höra till standard utrustnigen.

För den med liten budget så finns ryggskydd för 300 kronor på Biltema (Ingen lyxmodell)

Har exempel där personer varit på benen någon vecka efter en ryggskada troligtvis för dom har använt ryggskydd. Själv brukar jag alltid köra med ryggskydd.

//
Tobbe
Detta är en av SMC sanktionerad kurs och deras regler vad gäller ryggskydd på gocartbana är sådana. T.o.m BKK på storbana har sådana regler.

Ses på hälla!

/ Micke

Oj du kommer ha allas ögon på dig, även mina.:)

Last edited:
Hejsan hur blir det med körningen imorgon?
Kör från borlänge i morrgon bitti, så jag hoppas ni tar hojjen och svänger förbi så man inte blir helt själv :D

Man måste ju ha strypningarna i hojen när man kör SMC kurser, och jag fick inga av förra ägaren.

Man måste ju ha strypningarna i hojen när man kör SMC kurser, och jag fick inga av förra ägaren.

Jag kör ostrypt R6:a, det går jättebra. ;)

Inte om hojen är omreggad. Fast om du har A-begränsad så ska strypningarna vara i även när du inte kör SMC-kurser.

Jag vill tacka alla instruktörer, resursare och deltagare ni skötte er skitfint och då har inte jag så mycket att göra :)
Och fick vi TVÅ regndroppar på oss :)

//TL aRWe

Tack för en skitbra dag i västerås :)
Det var helt klart värt 26 mil tur och retur borlänge-västerås på en vibrerande 2-taktare för dom 5,5milen jag han åka på banan :) :P
Bästa instruktörerna jag mött, tack ska ni ha!!!

Tack för en skitbra dag i västerås :)
Det var helt klart värt 26 mil tur och retur borlänge-västerås på en vibrerande 2-taktare för dom 5,5milen jag han åka på banan :) :P
Bästa instruktörerna jag mött, tack ska ni ha!!!

Tack ska du ha. Skit kul. Allt blir så mycket bättre om detagarna vill utveckla sin körning och de ville man i söndags. Vi syns säkert vid något annat tillfälle :tummenupp

Tryckfelsnisse har varit i farten :rolleyes: I den lilla foldern om gocartbanekörning som delats ut har det blivit fel på sista datumet för i år, det står 14/9, skall vara 7/9.

Det står att förare ska inneha ett giltigt körkort för motorcykel.

Men går det inte att övningsköra bara man har handledaren med sig? (Alternativt att handledaren kör före eller efter på banan)

Last edited:
Det står att förare ska inneha ett giltigt körkort för motorcykel.

Men går det inte att övningsköra bara man har handledaren med sig? (Alternativt att handledaren kör före eller efter på banan)

SMC hade en incident tidigare på en grundkurs där en som övningskörde gick omkull, handledaren, i detta fall pappan, hävdade att ansvaret låg på instruktörerna och krävde ut ersättning, efter det vet jag att det var stopp för övningskörning på SMC:s kurser, jag skall för säkerhets skull kolla, så jag återkommer.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra