BKK-dagar Knutstorp!

Nu när de gått ifrån grön, gul, blå och röd grupp och infört bas, bas fri, avancerad och individuell. Tror ni tempot i respektive grupp är jämförbart med den gamla indelningen? Dvs är avancerad samma tempo som förra årets blå. Individuell som röd osv.

Jag har kört i gul förra året och tyckte det tempot var bra och skulle vilja fortsätta med det. Nu är det så att jag har anmält mig till en avancerad 1-dagskurs och en 2-dagars individuell eftersom det är moment i dessa som jag vill lära mig. Jag är lite rädd för att tempot i individuell är som i röd förra året och att jag blir som en bromskloss på banan där många kommer svära bakom sina hjälmar på att jag tar bort deras "flyt" på banan.

Vilka individuella prog. har du valt?

"All körning sker på egen risk och det åligger varje deltagare att själv teckna erforderlig försäkring."

Ska genast förtydliga detta. Hojen ska vara minst trafikförsäkrad.
:tummenupp

Tjena, ok hojen måste vara minst trafikförsäkrad, men det fins ingen försäkring man kan täkna som gäller för ban-körningar eller? ska man vara tvungen o skaffa en sån där symaskin så det inte spelar nån roll:) , skämt o sido, är ruskit sugen på att komma ut på bana men har ju vissa känningar av att man vill veta var gränserna går o då hade det varit kul man hade fått lagat hojen istället för att lika gärna kunna köpa en ny. Mvh

SMC:s kurser är godkända av försäkringsbolagen.

Jag har/hade också funderingar kring det där. Har kört och platsat rätt bra i gul grupp tidigare i år.
Jag valde dock Avancerad nu, då jag känner att det är saker som blick och avslappnad körning jag behöver öva på mest.
Så jag antar att man får utgå ifrån vilka saker som undervisas i de olika kurserna o sen delar väl instruktörerna upp grupperna i smågrupper med olika tempon(!?).

Det är det enda logiska jag kan komma fram till i alla fall.

Någon instruktör få gärna skina lite ljus över detta! :tummenupp

Har du gått kursen innan och känner till övningarna och känner att du vill lära dig nya saker och känner att du behärskar övningarna i bas så är det rätt väg tycker jag nog.

Kan inte bakomvarande köra om på ett säkert sätt så går det tillräckligt fort för bakomvarande för det är ingen bankörning det är en kurs och ligger man och kör på max så lär man sig inte mycket och det är det som är meningen med dagen tycker jag.

Tips: Tejpa bakspeglarna.

Angående att köra i grupp så är det upp till instruktören som ni har men eftersom där är fri omkörning utom i BAS så tycker jag inte det behövs
för att man ska inte titta på andra man ska bara bry sig om sin egen körning och dom övningar man ska göra om inte instruktören påkallar uppmäksamhet
men det är för han vill visa något///Jag

Last edited:
De jag är mest intresserad av är:
- Sittställning avancerad
- Optimal ingångs/utgångsteknik inkl hastighet, växel mm
- Bromsteknik före, i och efter kurva

Märkligt att du kunde välja alla dessa? Optimal ingångs/utgångsteknik är alla passen. Denna övning kräver ganska mycket av deltagarna, och tar mycket övning innan allt faller på plats.

Mvh//ZS

Märkligt att du kunde välja alla dessa? Optimal ingångs/utgångsteknik är alla passen. Denna övning kräver ganska mycket av deltagarna, och tar mycket övning innan allt faller på plats.

Mvh//ZS

Vad menar du med välja? Den enda jag kunde välja när jag anmälde mig var vilken grupp jag ville vara med i. Ingenting med vilka övningar jag vill fokusera på. Det jag svarade på till dig är vilka övningar jag skulle vilja ha chans till att öva på. Konstigt?

Vad menar du med välja? Den enda jag kunde välja när jag anmälde mig var vilken grupp jag ville vara med i. Ingenting med vilka övningar jag vill fokusera på. Det jag svarade på till dig är vilka övningar jag skulle vilja ha chans till att öva på. Konstigt?

Jag skall kolla detta, med vår webmaster. Då alla övningar är indelade till 1-4 pass måste detta kunna väljas på hemsidan, så vi vet hur planeringen skall ske innan ni kommer kommer till banan.

Mvh//ZS

Är alla fullbokade datum betalade o klara? Eller kan där dyka upp nån ledig plats om någon inte betalat än?

Jag har iaf anmält mig till säsongsavslutningen nu så ifall det inte dyker upp nån annan ledig plats så blir det då iaf. :)

Platserna verkar vara fullbokade, men om de är betalda och klara vet jag inte. Jag efteranmälde mig på några av sommarens bandagar genom att skicka in ett mail med en förfrågan om att sättas upp på en reservlista. Än så länge har jag fått en bekräftad plats 17 maj. Lycka till!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti