Björgen...

Du anklagar någon för fusk, det är en jävligt allvarlig anklagelse, vem är det som fuskar och på vilket sätt?

Knip igen brödhålet och inse att sverige inte förtjänade den medaljen.

I posten du citerar anklagar jag framför allt media för att vara inkonsekventa mot dopingfusk.

Edit:
"Det är ju rätt laughs out loud" att hon får..."
Antar att jag är gammal ....

Fokusera på budskapet istället för texten/språkvalet.
lol i sig har väl för övrigt utvecklats till mer än en förkortning. Just här hade jag nog tänkt mig det mer som en synonym till "lustigt" än själva förkortningen.

Last edited:
Vari består fusket?

Lagliga preparat i lagliga mängder, DET ÄR INTE FUSK FAST VI FÖRLORADE!!!!!!

Olagliga preparat i olagliga mängder - men med dispens menar du väl?
Och "vi" förlorade inte, möjligtvis Kalla och alla andra förutom Marit Bögen.

Som ganska oinsatt kan jag hålla med och tycka det generellt lite underligt att så många elitidrottare har "astma" och behöver medicin... :va

Skidåkare är överrepresenterade vad gäller astma. Det är inte nyttig för luftrör/lungor att tokandas torr kalluft, länge och ofta. Det finns ju lite olika andningsgrunkor som skall förhindra detta, men jag tror att de hindrar luftflödet för mycket..

Simning är en annan idrott som drabbas hårt av astma, där har å andra siden Sverige en del framgångar, något att nysta i? ;)

En simhall borde ju ha ett utmärkt klimat för astmatiker, varmt och fuktigt? Märkligt.

En simhall borde ju ha ett utmärkt klimat för astmatiker, varmt och fuktigt? Märkligt.
Njä, klor underlättar ju inte, och som simmare är du rätt nära källan.
Personlig notering, simmhallsvarmt och fuktigt ger bekymmer, lika så sprängkyla och torrt, lagom är bäst.

Olagliga preparat i olagliga mängder - men med dispens menar du väl?
Och "vi" förlorade inte, möjligtvis Kalla och alla andra förutom Marit Bögen.

Det är väl ganska uppenbart att det är ett lagligt preparat om man har läkarintyg på att man behöver skiten?
Har jag missat något om mängdmätningar? Finns det ens specat hur mycket som är lagligt?
Bara för att det inte är tillåtet i idrottsammanhang så är det inte olagligt. Men i det här fallet verkar det ju inte ens ha varit otillåtet mycket i idrottssammanhang.

Det är väl ganska uppenbart att det är ett lagligt preparat om man har läkarintyg på att man behöver skiten?
Har jag missat något om mängdmätningar? Finns det ens specat hur mycket som är lagligt?
Bara för att det inte är tillåtet i idrottsammanhang så är det inte olagligt. Men i det här fallet verkar det ju inte ens ha varit otillåtet mycket i idrottssammanhang.

Det verksamma ämnet i hennes astmamedicin är dopingklassat och därmed olagligt i tävlingssammanhang. Jag vet inte hur jag ska vara tydligare.

Det verksamma ämnet i hennes astmamedicin är dopingklassat och därmed olagligt i tävlingssammanhang. Jag vet inte hur jag ska vara tydligare.

Både koffein och nikotin är dopingklassat också, jag skulle se vilken hockeyspelare med storsnus som inte ligger över gränsvärdet där....

Ja, ett ämne är dopingklassat, men hon har dispens, dispens betyder ungefär undantag, alltså är hon undantagen den regeln, den gäller inte henne, det är inte hon som har bestämt det.

ALLTSÅ FÖREKOMMER INGET FUSK!!!!!!!!!!!!!

Både koffein och nikotin är dopingklassat också, jag skulle se vilken hockeyspelare med storsnus som inte ligger över gränsvärdet där....

Säkert många hockeyspelare som skulle fastna i dopingtester men knappast pga deras kaffe eller snuskonsumtion.

Ja, ett ämne är dopingklassat, men hon har dispens, dispens betyder ungefär undantag, alltså är hon undantagen den regeln, den gäller inte henne, det är inte hon som har bestämt det.

Det var väl ungefär exakt vad jag skrev i inlägg #23 ?

Last edited:
Det var väl ungefär exakt vad jag skrev i inlägg #23 ?

JAMEN VAD FAN GNÄLLER DU ÖVER DÅ, HON VANN MED DOM FÖRUTSÄTTNINGAR HON FÅR TÄVLA MED.

Sen om det är skidförbundet, dopingförbundet eller någon annan som har tagit beslutet, och om det är felaktigt, det kan vara en annan diskution.

Du skulle inte klaga på en enskild förarare som av någon anledning får köra med 200cc större slagvolym på sin motorcykel i sin klass,, du skulle klaga på den som har utfärdat dispensen.

Sen om det är skidförbundet, dopingförbundet eller någon annan som har tagit beslutet, och om det är felaktigt, det kan vara en annan diskution.

Har du verkligen läst och förstått första inlägget? Det var ju precis det jag ifrågasatte. Klicka HÄR.

Skidåkare är överrepresenterade vad gäller astma. Det är inte nyttig för luftrör/lungor att tokandas torr kalluft, länge och ofta. Det finns ju lite olika andningsgrunkor som skall förhindra detta, men jag tror att de hindrar luftflödet för mycket..

Thanx, ajj hävv sin dö lajt! :)
Nollvision's inlägg nr. 19 med länk var mycket tydliggörande :tummenupp

Varför har man dopingkontroller alls, det skulle ju locka betydligt fler tittare och utövare om man fick dopa sig hej vilt :va
Töntigt är vad det är, tacka vet jag Ryssland och Kinas sportutövande där de ser på saken med helt andra ögon.

"... den svenske landslagsläkaren Magnus Dyborn berättar att halva det svenska landslaget har en liknande dispens.
- Om du och jag, som inte har problem med astma, skulle inandas den här medicinen, så blir inte vi bättre.
Vår kondition ökar inte i överhuvudtaget. Om Charlotte Kalla skulle ta det så ökar inte hennes kondition heller. Om Marit Björgen hade tagit det, om hon hade varit hundraprocentig, så ökar inte det hennes kondition"

http://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2345507/halva-svenska-laget-har-ocksa-dispens

alla som är så överlägsna som björgen i vilken idrott som helst på den absoluta toppnivån är ju 9 gånger av 10 dopade. det är jag övertygad om. och ja, hade kalla varit lika överlägsen så hade jag varit lika säker på oddsen att hon oxå var dopad...

alla som är så överlägsna som björgen i vilken idrott som helst på den absoluta toppnivån är ju 9 gånger av 10 dopade. det är jag övertygad om. och ja, hade kalla varit lika överlägsen så hade jag varit lika säker på oddsen att hon oxå var dopad...

Stenmark den jävulen!! :rolleyes: Och Borg, glöm inte Borg nu!!! :D

Back