(bitvis) Orkeslös gixxer 600 -99

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Hämta hojjen från service för 2 veckor sen. 3. Jaja har åkt lite sen dess å den går inte som den borde, generellt slö och går ojämnt. Går att varva utan problem men de händer lixom inget, sparken uteblir. Den en varvkänslig, det är en 600 det vet jag. Men tidigare, innan slutat på föregående säsong (då den började strula) fick man hålla i sej på rätt sida 10k nu blir de ingen skillnad. Effekttoppen uteblir. Efter att ha varvat hojjen hårt efter lite diverse omkörningar ville jag inte slå av och pressa lite. Mätarn stanna på 200 (å de va givetvis på inhägnat område :) ). Nu fanns inte mer, det saknas kraft. Mycket kraft. Efter att ha åkt med öppnan spjäll där, 30 40 sekunder slog jag av å rulla på, hojjen hostar febrilt och jag var säker på att den skulle dö, snaart. De gjorde den inte. Hade liknande problem med igensatt bränslefilter förra året då var problemen desamma, fast efter att hojjen dött, och fått suga åt sig bränsle så gick den felfritt igen. Nu är det bara bättre eller sämre. Och riktigt ryckigt på konstantvarv. Som att den får och mindre av något som resulterar i mer effekt. Upp till 3k varv får jag numera nästan slira på kopplingen föär att komma iväg och det knackar/hugger ordentligt, (så att de känns i fotpinnarna) på de lägsta varven.

Servicen den va inne på var 4200milaservice inkl ventiljustering. och kostade 8,5k!! När jag hämta den hade de gjort allt, sa de.. När jag lämna i den gick den på 3 cyllar och var konstant svag. Så jag bad dem fixa det + att göra servicen. Sagt och gjort. När jag fick tillbaka cykeln kändes den svag men inte mer än att jag undrade lite, om jag hade för höga förhoppningar. Kommit ihåg hojjen som en raket eller så.

På verkstaden ringde de efter en vecka och frågade om de fick rengöra förgasaren för att den inte gick bra, de fick klartecken. Efter det hade de även rengjort bränslefiltret igen.. för att den inte gick riktigt bra. Men de sa de inget om utan de såg jag på kvittona. Och försäljaren sa att det ev. var fel på bränslepumpen om de nu skulle vara fortsatta problem med hojjen gick. Han tyckte på någotvis att de gjort allt i sin makt.

Så vad ska jag göra nu? Vad känns troligast att felet är? Jag skulle som hobbychansare säga att hojjen får fel mängd eller för lite bränsle. Efter att förgasare + b.filter är rengjorda av verkstaden. Känns de inte som troliga felkällor. Elfel, att hojjen får luft, bränslepumpen ger inte tillräckligt eller vad är mest troligt? Och det blir inte vakuum i tanken, de har jag kollat.

Tipsa gärna!

Last edited:
Det där låter ju intressant=)
Det första jag tänkte på va att det är skit i förgasarna, men har dom gjort ren dom så kan det ju inte vara det.. förutser vi..
Kan även vara så att dom/den som har skruvat isär förgasaren inte har skruva luftskruven (pilot screw) rätt, det kan du kolla själv, skruva in den i botten försiktigt och skruva ut den 3½ varv på 1:a och 4:an och 2½ varv på 2:an och 3:an.
För mig låter det som den får för mycket soppa, skulle det vara för lite soppa skulle det spika.

Vet du om dom tog bort kamkedjesträckaren av någon anledning?
Jag hade en GSX-R 750 -99, som hade liknande symptom, och då hade kamkedjan hoppat ett kugg på avgaskammen. Fan va tid det tog innan jag hittade det felet.
Annars låter det ju som du säger, att hojen får fel bränsle/luftblandning.

Om hojen inte går bra. Minsta tanke på att den går magert, så ska du inte pressa den hårt på höga varv. Det är som att be om hål i kolvar och ventiler.

Skruva ur stiften och kolla hur dom ser ut. Är dom väldigt vita ska du ge dig på förgasarna igen.

"Pilotskruvarna" påverkar ingenting i fart över 100km/h, det är bara lågfartsblandning.

Mats

Kolla flödet på soppapumpen, dvs loss med tanken och tvångskör pumpen till ett litersmått.
Hur fräscha är tändstiften?
Har du kollat alla jordpunkter?
Mät spänningen över batteriet när du varvar, jag hade en generator som gav upp för nått år sen, och då sjönk spänningen när jag varvade, och motorn blev mycket tröttare pga sämre gnista.

kolla så slangen från luftburken till förgasarna är hel

Jag glömde att sätta dit den en gång på min och det blir symtom du beskriver.

Sitter i mitten på framsidan på luftrenarburken
DVS lyft tanken skurva bort luftburken o kolla

lycka till

Går kanske bättre, men inte bra

Hade loss luftburken och kika under och i. Det är geggigt vid insugsgummit på cyl 1. Såg det nu. Drog åt alla 4. Och fick känslan att den gick "renare", efter åtdragning, men fortfarnade inte bra och då ruskigt ojämnt.
Vad menar ni exakt med ordet spika?

Har börjat kika på några av grejerna ni nämnt.
Stiften är nya i samband med service.
Lyftslangen mellan luftburk och förgasare är till synes hel och sitter på plats.
Spänningen stiger bra vid ökat varv. från 12 till 18? inte järnkoll använda analog mätare.

Hoztic;
alla jordpunkter, kan du precicera?
Tvångsmata pumpen, hur gör jag de rent praktiskt, på smidigaste sätt?

Mats; pilotskruvarna.. lågfartsblandning eller lågt varv, för ett högt varv på 1an eller 2an är ju över 100 km/h. Har dock problem i alla 4, lågt och högt varv och hög och låg fart. Men mest påtagligt vid konstantvarv och vid låga varv. Att det rycker. Vid acc är det ju mer eller mindre acc och mer svårbedömt.

Tack så enormt för er hjälp!
Utan er skulle jag stå slätt. Fortsätter jakten på fel snart.
Hittat en bebbad b.pump på ebay, kan de va läge å köpa å bytà, om man kommer undan billigt?

Sista frågan, finns det ett eller två b.filter på min maskin, sitter det ett "i" pumpen och ett i tanken, eller är det bara det i tanken?

Om du misstänker bränslepumpen så kan du ju testa att koppla förbi den.
Dvs koppla bensinslangen från bensinkranen direkt in till förgasarna via ett soppafilter.

Detta testade jag på min cbr 900 när bränslepumpen inte fungerade. Flera lite äldre sporthojar med förgasare har över huvud taget inte bränslepump, och vissa som har går att köra lika bra utan:tummenupp

Saknar b.kran

Är med på idén. Verkar strålande, för att testa. Men det är tyvärr inte möjligt på denna modell eftersom pumpen sitter i tanken och går inte "koppla runt" + att jag inte hittar någon bränslekran.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back