Bit inte huvudet av en mus

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det blir dyrt!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/djurplageri-bita-huvudet-av-mus-1

Djurplågeri bita huvudet av mus
Publicerad i dag 19:17

Motbjudande men inte brottsligt, tyckte Gotlands tingsrätt och friade mannen som i fyllan bet huvudet av en levande mus. Men Svea hovrätt dömer honom för djurplågeri.

Han får bara 40 dagsböter eftersom djuret förlorade medvetande efter mycket kort tid, enligt Infotorg Juridik.

Musen har enligt en expert hunnit uppleva rädsla, panikångest och stor smärta. Och hovrätten menar att lidandet blev större än om föreskrifter för avlivning följts.
---------------

Man kan ju undra hur det gått till? Nån biter huvudet av en mus på fyllan medan husägaren är i köket och blandar mer grogg. Husägaren blir arg för att polaren bitit huvudet av dotterns husdjur och polisanmäler den fulla polaren?

Haha... Gotlänningar :dummer

Hur fan kommer man på tanken att stoppa en mus i munnen och bita den.. Oddsen för att den biter tillbaka känns inte riktigt värda det "partytricket" oavsett hur arg polarens dotter blir.

Musen har enligt en expert hunnit uppleva rädsla, panikångest och stor smärta. Och hovrätten menar att lidandet blev större än om föreskrifter för avlivning följts.

Okej, om nu experten kan avgöra detta så får man ju tro på det, men hur ställer sig nämnda expert till att mata ormar med levande möss? Borde ju vara lite mer panikångest för musen där isf. Är det djurplågeri?

Är detta på riktigt?
Djurplågeri är dumt men.. Hur länge mår en mus dåligt när den ätit råttgift innan den dör och hur mår den då? Och hur har dom fastställt hur mkt den led? Bitit huvudet av fler möss och jämfört med andra metoder i ett labb?

Sjukt att samhället lägger ner pengar på sånt här, bra prioriterat svenskt rättväsende..
Och ännu sjukare är att "mördaren" blev friad först men sedan har någon tydligen överklagat så fallet gått till hovrätten!:D
Var det Musse pigg som blev dödad eller?

Okej, om nu experten kan avgöra detta så får man ju tro på det, men hur ställer sig nämnda expert till att mata ormar med levande möss? Borde ju vara lite mer panikångest för musen där isf. Är det djurplågeri?

Numer får man faktiskt inte mata sina ormar med levande djur.
Maten måste vara död. Det är sant.

Åfan, det visste jag inte, har för mig att det var tillåtet förut.

Det gör mig dock ingenting, jag är en sån där blödig kille som helst inte jagar och skjuter min egen mat ens.

Last edited:

Är det ok om man dödar musen genom att bita huvudet av dom? Eller måste man ge musen en lugnande spruta först? Följt av en bedövningsspruta innan man därefter biter huvudet av den? Jag är lite förvirrad nu... Och vad ska jag göra med alla råttfällor?

Tror nog att möss plågas mer av både att bli ormmat och att utsättas för råttgift (musgift?), men i detta fall tjänade det inget syfte mer än att något WT-drägg ville impa på sina WT-polare. Därför tycker jag att påföljden är rimlig, även om det bara rör sig om en mus.

I Metro stockholm idag den 6/4-11 så hade dom en artikel om Resturanger som serverade Levande mat, tydligen finns det ställen som även serverar levande Ostron!. Var går gränsen på sallad?? hur länge efter skörd räknas sallad som levande? När dör en potatis?
Är det skillnad på växter & djur? Vem har bestämt det i så fall??
aaaaaaaaaa! Växter kan inte utge ett dödsföraktande läte!
men dom kan fortfarande dödas genom att:
sluta vattna
mörkläggning
kemikalier

men detta sker i tysthet!

I Metro stockholm idag den 6/4-11 så hade dom en artikel om Resturanger som serverade Levande mat, tydligen finns det ställen som även serverar levande Ostron!. Var går gränsen på sallad?? hur länge efter skörd räknas sallad som levande? När dör en potatis?
Är det skillnad på växter & djur? Vem har bestämt det i så fall??
aaaaaaaaaa! Växter kan inte utge ett dödsföraktande läte!
men dom kan fortfarande dödas genom att:
sluta vattna
mörkläggning
kemikalier

men detta sker i tysthet!

:D
Skillnad är väl en hjärna och ett medvetande, men när dom kan bevisa att en potatis lr en sallad kan ha panikångest så är jag beredd att ändra den åsikten:D

Last edited:
Undrar vad fiskar som har blivit uppdragna med nät ute till havs känner. De går väl en rätt lång tid från att ha fastnat i nätet till att de blir uppdragna och självdör i lastrummet.

Undrar vad fiskar som har blivit uppdragna med nät ute till havs känner. De går väl en rätt lång tid från att ha fastnat i nätet till att de blir uppdragna och självdör i lastrummet.

Men fortfarande, där fyller det en viktig funktion. När blev det viktigt att bita huvudet av en mus?
Jag tror nog att domen är mest fällande för själva agerandet och inte för att en mus dog, man vill statuera ett exempel att idiotiska ageranden kan få följder.

Vem fan bryr sig om en död mus, inte jag åtminstone. Men samtidigt så avskyr jag folk som dödar djur på tvivelaktiga sätt för nöjets skull, det är bara onödigt.
Jag blir inte arg för att någon avlivar sin katt/hund för den har blivit "överflödig" men om någon däremot sparkar ihjäl densamme för att han hade tråkigt på en fest så blir jag aningens arg. Onödigt helt enkelt och killen lär ju inte bita huvudet av fler möss åtminstone.

Ja.

Jag såg ett TV-program för någon dag sedan som handlade om några forskare på
Karolinska som hade genmanipulerat fram en försöksmus vars inbyggda panikångest
gick att stänga av mha sköldkörtelhormon.

Trist att återfödas som en gnagare med kronisk panikångest...

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...