Binda eller ha rörlig ränta?

Binda eller rörlig

• Antal röstningar
    0

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Ska ner till banken nästa vecka och skriva på lånen på huset vi har köpt.
Men vi har lite svårt att välja om vi ska ha rörligt eller om vi ska binda eller 50/50.
Dom spår ju att räntorna ska gå ner.
Vi har lån på 2,5milj och det är uppdelat i 5 lån så hur skulle ni göra?

Är det inte så att om man slår ut den rörliga räntan på lång tid, så tjänar man på att ha rörlig jämfört med att binda? Men då gäller det att ha en buffert när det kommer oroliga tider oxå...
Skulle tro att du som går in i ett köp nu, tjänar på att binda.. Men jag är ingen expert...
Kurvorna på sålda bostäder pekar nedåt och lär göra ett tag. Och dom spår ett mörkt 2012 så räntorna lär gå upp..

Last edited:
Beror helt på:

- Hur länge har ni tänkt (är säkra på att ni ska) bo där?
- Hur höga räntor klarar er ekonomi av? Alltså vart går gränsen för där ni MÅSTE ha bundna räntor?
- Hur mkt trygghetsnarkomaner är ni? Vill ni gambla för att bo billigast möjligt och riskera ett bakslag, eller vill ni ha tryggheten i att ni vet vad det kostar och kan planera därefter?
- Hur duktiga är ni på att leva efter kalkylränta? Alltså leva efter säg, 5,5% ränta oavsett vad banken säger. Sätta av marginalen när det är billigt, och ta ifrån sparkapitalet när det blir dyrt.

Jag tror inte nån vill råda er hur ni ska göra, men fundera på frågorna ovan så kanske ni reder ut det lite själva.

Och även om reporäntan är (nästan garanterat) på väg ner så är det inte säkert att det i samma utsträckning, eller alls, kommer att påverka boräntorna. Tyvärr.. (Har 1/3 rörligt idag)

Och dom spår ett mörkt 2012 så räntorna lär gå upp..

Ett mörkt 2012 föder iofs sänkta räntor om vi ser på den svenska makron. Men omvärldsanalysen kan skapa problem av helt nya former som vi inte sett förut vilket för mig är ett orosmoln. Västvärldens ekonomi har inte varit i så här dåligt skick ens under 30-talsdepressionen. :(

Last edited:
Kör rubbet (1.5M) rörligt. Men det förutsätter att man har marginaler för att klara om räntan barkar iväg.

Fast ränta är lite att du betalar en försäkring mot detta och är aldrig lönsamt i längden (möjligt undantag om du besitter mer kunskap i området än bankerna) men kan vara väldigt bra att säkert veta vad man ska betala dom närmsta x åren, speciellt om man av vissa skäl tror att det kan bli lite skralt ekonomiskt. Eller så blandar man ett visst antal delar och kör nån rörlig, nån fast med kort tid och nån fast på längre tid så blir det riktig mellanmjölk av det hela.

Som tiderna ser ut och kommer se ut närmsta åren så är det rörligt som kommer gälla.
Jobbar själv på en bank och alla våra prognoser ser minst sagt dystra ut för närmaste åren. Vi i Sverige märker inte så mycket av det än, men det kommer bli minst sagt några tunga år framöver för oss oxå.

Jag sitter lite i samma sits, ska skriva i januari, fast på en betydligt lägre summa.

Jag kommer nog binda på 3 el. 5 år tror jag.
För mig är det mer värt att veta hur mycket mitt boende kostar per månad än att eventuellt tjäna en skvätt pengar på att ha det rörligt.

Har 1/3 rörligt, 1/3 bundet på kort tid och 1/3 på lång tid. På det sättet får man det bästa och sämsta av allt hela tiden, men har funkat bra hittills.

I långa loppet förlorar du alltid pengar på att binda. Så om du har råd så kör rörlig på rubbet! :tummenupp

Om du inte förstår det uppenbara i att bunden ränta är ett sätt för bankerna att suga mer pengar ur dig så har du lite matnyttig info här:
http://www.bundenränta.com/

Last edited:
Jag gjorde inte allt för dåliga val när jag band räntan på huslånet.

När vi separerade och jag skulle stå på alla lån själv så var det nästan en förutsättning att ha tryggheten i att veta vad det kostade.

Jag hade dock enorm tur med att lägga om lånen då räntorna var låga.

Det uppvägdes dock av att jag var tvungen att lösa ett av lånen lite dyrt :huvet

En variant på vissa banker är rörlig ränta med räntetak. Kostar några tiondelar mer i ränta men ändå billigare än bunden och taket gör att du vet vad det max kan kosta.

Självfallet är även detta sämre än rörligt i längden men lite vettigare än bundet...

Edit: På många banker finns inte längre riktigt rörligt utan du kör 3månaders bundet, dvs räntan ändras var tredje månad och är banken elak får du inte ens betala av mellan dessa ändringspunkter utan att betala straffavgift. Skulle själv amortera en större summa men pga överföringsfel från annan så bommade jag med en dag och skulle då få betala straff x 90 dagar. :huvet (valde att vänta dom tre månaderna)

Last edited:
jag valde fast ränta när jag tog bostadslån för några veckor sedan. "normalt" sett så skulle jag ha valt rörlig ränta men tack vare grekerna, så var den fasta räntan jävligt låg för tillfället!

Vi valde att ha rörligt på hela vårt lån (dock bara 1M) men lägger undan motsvarande för en ränta på 8% varje månad. Så går räntorna upp så har vi en buffert att ta av som även kan fungera som buffert för mindre oförutsedda händelser på huset.
Dock så valde vi att binda ett av lånen (uppdelat i 3) för drygt ett år sedan, varför vet jag inte men det har lönat sig ganska så precis om 2 månader.
Jag funderar på att binda på 3 år om räntorna kommer sjunka nu efter nyår, för att de kommer gå upp är ju en sak som är säker.

Och som Pjohan sa så finns det ett boräntetak hos många banker som innebär att räntan aldrig kan stiga över 7%, men detta kostar en liten slant om än väldigt liten.
Jag tror att min storebror räknade ut att han betalade 150:- för detta en månad på ett lån på 1 miljon.

Gå på din magkänsla hur som helst och du kan ju alltid köra på 3-månadersräntan tillsvidare nu och vänta ett halvår. Går räntorna ner så binder du halva lånet på tex 5 år och andra halvan på 3 eller dylikt. Det har ju aldrig varit så billigt som nu att binda lånet och att få en bunden ränta på under 5% är ju sjukt lite egentligen.

Har precis sålt ett hus och det är måttligt kul att betala räntekomp på bundna lån där säkerheten inte kan flyttas (hus -> bostadsrätt). 96K ville de ha för ett av lånen :död

Har precis sålt ett hus och det är måttligt kul att betala räntekomp på bundna lån där säkerheten inte kan flyttas (hus -> bostadsrätt). 96K ville de ha för ett av lånen :död

Ja, det är en av de väldigt sura sidorna med bundna lån om man säljer vid låg marknadsränta :(

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D