Binda bolån?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Ni som ska köpa/har köpt bostad nyligen, hur har ni bundit lånen? Gamblat med rörligt/3-mån eller sejfat och bundit på 5-10 år? Nåt mittemellan?
Skriv hur ni har gjort och hur ni har resonerat.
Tack:banana

kör rörligt så länge som möjligt.
Det går ju på en kvart att binda dom om räntan skulle skena.

Resonerat ja, mycket pengar att spara blir det så det har inte resonerats så mycket.

Har en nybyggd villa och lån på en hel del stålar.

Men men med lite utrymme över i ekonomin så kör vi allt på rörligt, kommer att ligga under 2 % på allt inom ett par veckor.

Att jämföra med över 6% före jul. :rolleyes: Det gör rätt många tusenlappar på ett kvartal.

KAN man köra rörligt så är det fördelaktigt (just nu i alla fall) Men vill man försäkra sig om vad man kommer att ha för "månadskostnad" och se till att den inte överstiger det outhärdliga så binder man. Men man behöver inte binda allt.

Man får räkna lite på hur mycker man "tjänar" eller "förlorar" på dom olika räntesatserna. Och hur levnadssituationen ser ut. Någon som är gravid och ska vara mammaledig, eller risk för att bli av med jobbet eller typ så.

Jag frågade våran bank i höstas, innan det höjdes så inåthelvete, hur vi skulle göra. Och dom kunde inte råda vare sig bu eller bä, för det var så osäkert hur det skulle utveckla sig.

Och det är jag glad över idag, att vi inte gjorde någonting. :)

Lycka till!

//Madelene

Om du klarar av perioder då räntan peakar så ska du köra rörligt. Ett bra sätt kan vara att ha ett räntekonto med hyffsad ränta där du försöker sätta in skillnaden mellan rörligt och en förbestämd räntenivå, säg 5%....
Bundna räntor är ju alltid en riskaffär för bankerna så därför har de alltid lite marginaler vilket gör att du betalar extra för att sova lungt om nätterna....
Oavsett vilken 10-årsperiod man ser på så har rörliga räntor varit billigast toitalt sett....

I dagsläget finns det inget som tyder på att räntan kommer nå fem % inom de närmsta 1.5-2 åren vilket kommer innebära att ditte "räntekonto" växer...

Om det därefter når upp till 5 eller t.o.m passerar fem så kan du börja plocka ut istället.....

Kör rörligt i minst 12 månader till (så som det ser ut nu). Är du intresserad kan du alltid följa RB:s prognostiserade räntebana samt vad makroanalytikerna tror om ränteförändringarna.

Sen är varken rörliga eller bundna räntor någon större riskaffär för bankerna. Bankerna har nämligen en gigantisk låneportfölj.

Vad som händer om du binder en 5 årig ränta är att banken säkrar den positionen mot en bostadsobligation med en sådan löptid (och givetvis skär lite marginaler emellan). Hur sedan räntan går spelar ingen större roll för banken eftersom de redan hedgat positionen då du band din ränta. Därav att banken inte förlorar pengar om räntan stiger och en 5-årig ränta ökar.

Själv sitter jag med 1.79% i rörlig ränta (har -0,66% i rabatt vilket är riktigt bra). Det var dock innan RB:s senaste sänkning med -0,50 så jag räknar med att hamna runt knappt 1,50 nästa bindning.

Rörligt är ju bättre på lång sikt.Jag kör rörligt.Men man kan ju också
"sprida risken lite" genom att ha en del rörligt och en del fast om man vill!!!
Då blir det lite säkrare och samtidigt förhoppningsvis lite billigare!!!
Det värsta är ju att experterna inte vet.......!
Lycka till

kör rörligt så länge som möjligt.
Det går ju på en kvart att binda dom om räntan skulle skena.

Resonerat ja, mycket pengar att spara blir det så det har inte resonerats så mycket.
Tänk på att de långa räntorna inte alls alltid behöver följa samma kurva som de korta.
Jag personligen sitter och hoppas på att femåringen ska sjunka under fyra procent (exkl ränterabatt) och då klipper jag till och binder halva lånet. Men de långa kan likväl höjas...
Rörligt lån (dag för dag) är dessvärre sämre (högre ränta) än 3-månaders eftersom bankerna vill styra in oss konsumenter mot 3-månaders eftersom de tar en större risk med den "äkta" rörliga. Jag har "äkta" rörlig och betalar hellre lite extra och ligger kvar och spejar för att inte bli blåst på kompotten när (om) 5-åringen sjunker närmaste månaden. Då har jag inte en 3-månaders bindningstid att lösa ut.
Du med 3-månaders, vilket är vanligast, bör ha en ränta på max 1,95 fn exkl eventuella rabatter. Om inte, pruta för sjutton! :yoparty

Rörligt blir alltid billigast i längden, men då gäller det att man har råd med svängarna.

Kör på rörligt,känns helt rätt just nu men om räntan sticker så blir de nog att slå en pling till banken o låsa:)

Jag binder mig på 3 år då vet man exakt vad det kommer att kosta varje månad!!! Men jag har en mindre del som jag har rörligt på oxå...

Jag tycker det påverkas litegrann av hur stort lånet är på kontra era inkomster. Bor man i sthlm med ett huslån på 4 mille så kan jag förstå att man binder upp räntan för att vara på den säkra sidan.
Men jag tycker samtidigt inte att man ska binda upp sig om man har ett huslån på en mille och inkomster som motsvarar ca det femdubbla på en procentsats om 5% på lånet.
Och gör dig av med topplånet, nu är det perfekt att amortera av på det som en galning om man har kalkylerat för en 5%-ig ränta på lånet i framtiden!

Huset vi bor skulle kosta oss ca 4500:-/mån med dagens ränta men man vet ju inte vart räntan tar vägen och så behövs pengar till renovering etc så vi struntar i köpet :(

Principen är enkel,

Har du marginaler, vilket jag utgår från att varje vettig människa har finns det bara ett sätt som är billigast, nämnlingen rörligt.

Inget kan över lång tid vara billigare. Det enda du kan vara riktigt säker på är att banker gör aldrig dåliga affärer på privatpersoner, och dom lägger in en kalkylerad försäkring och vinst när du binder för att vara på säkra sidan.

Sätt upp ett konto till, sätt över autogiro till det som motsvarar en normal ränta, kanske 5%.

Vid detta ränteläget så bygger du upp en buffert som tar ut dom eventuella höga topparna i framtiden.

På det sättet kan du hela tiden ligga på rörligt, som är det billigaste.

Att binda idag vore enligt mig inte smart, du kommer betala "överräntor" i många år då.

MVH

Carlsson

Ni som säger så käckt att när räntan sticker så binder ni... har ni verkligen gjort så eller är det något ni tycker verkar ballt o säga?
För mig veterligen så höjer bankerna sina bundna räntor strax innan gemene man märker att det sticker iväg. Har själv inte hört om någon som lyckats med genidraget att binda "strax innan det stack iväg" och därmed fick det ruskigt billigt... enda jag hört om är sådana som när de ansåg att det var så lågt de bara trodde det kunde bli så band de räntan och levde med en fast kostnad de närmsta tio åren, men det är en annan femma.

Nej, rörligt så länge man har marginalerna anser jag.

Bundit uppåt över 20 år. Kan dock omförhandlas nedåt till en mindre kostnad.

För mig veterligen så höjer bankerna sina bundna räntor strax innan gemene man märker att det sticker iväg.

Gemene man håller inte heller koll på hur underliggande bostadsobligationer handlas.

Så som det ser ut nu så kommer räntorna sticka uppåt under senasre delen av 2010 (om man tittar på Riksbankens räntebana). Dock behöver det inte betyda att man ändå skulle tjäna på att binda istället för rörligt när/om det väl drar.

Nej, rörligt så länge man har marginalerna anser jag.
Håller helt med och jag ligger fullt i rörligt :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D