Binärt--->Decimalt?

McB skrev:
2049125

När x och/eller y är ettor har du nolla ut från första grinden. Det ger en etta ut från inverteraren (a).

Varför blir det nolla ut från första grinden då? Om tex x=1 och y=0 blir det väl 0+1 vilket är 1??

Sanningstabellen för din inverterande OR-grind ser ut såhär:

x y |(a)| A
0 0 | 1 | 0
0 1 | 0 | 1
1 0 | 0 | 1
1 1 | 0 | 1

goodfella skrev:
2049146 Varför blir det nolla ut från första grinden då? Om tex x=1 och y=0 blir det väl 0+1 vilket är 1??

Ja, men du har en inverterande OR-grind. Den lilla ringen på utgången indikerar det.

McB skrev:
2049161 Sanningstabellen för din inverterande OR-grind ser ut såhär:

x y |(a)| a
0 0 | 1 | 0
0 1 | 0 | 1
1 0 | 0 | 1
1 1 | 0 | 1

Ja jag tror jag fattar. X och y blir inte inverterade var för sig (som jag trodde). Utan det blir deras resultat som blir inverterat. Stämmer det?

goodfella skrev:
2049124 Okej. Ny fråga.. :)

Det är väl bara när x och y är ettor som A kommer att bli en etta? Eller är jag ute å cyklar?

Där har du en NOR grind och efter den en Inverterare.

Endast när x & y är 0 får du 1 ut, sedan bygger Inv om den ettan till en 0:a..

McB: Har du eller jag rätt, va ett tag sedan jag meka med detta.

goodfella skrev:
2049169 Ja jag tror jag fattar. X och y blir inte inverterade var för sig (som jag trodde). Utan det blir deras resultat som blir inverterat. Stämmer det?

Så kan man uttrycka det, ja. Titta på sanningstabellen.

mjukis skrev:
2049171 Där har du en NOR grind och efter den en Inverterare.

Endast när x & y är 0 får du 1 ut, sedan bygger Inv om den ettan till en 0:a..

McB: Har du eller jag rätt, va ett tag sedan jag meka med detta.

x y |(a)| A
0 0 | 1 | 0
0 1 | 0 | 1
1 0 | 0 | 1
1 1 | 0 | 1

När x och/eller y är ett blir det nolla ut från NOR-grinden, vilket ger etta ut från inverteraren.

Det du beskriver ovan liknar mer en vanlig AND-grind.

Last edited:
McB skrev:
2049172 Så kan man uttrycka det, ja. Titta på sanningstabellen.

Du är ruggigt flink i fingrarna McB :)
Jag är totalt novis när det gäller sånt här, därav mina formuleringar men jag tror jag fattar nu. Tack allihopa för hjälpen.

goodfella skrev:
2049179 Du är ruggigt flink i fingrarna McB :)
Jag är totalt novis när det gäller sånt här, därav mina formuleringar men jag tror jag fattar nu. Tack allihopa för hjälpen.

Det är bara roligt att få nytta av sina surt förvärvade kunskaper någon gång. I arbetslivet har de hittils gjort smärre nytta.

Du kan även se hela kopplingen som en enkel or-grind. Eftersom ringen på utgången av or-grinden är en inverterare, och nästa grind är en inverterare. 2 inverterare efter varandra tar ut varandra. Alltså är det bara kvar en helt vanlig or-grind.

McB skrev:
2049172 Så kan man uttrycka det, ja. Titta på sanningstabellen.

x y |(a)| A
0 0 | 1 | 0
0 1 | 0 | 1
1 0 | 0 | 1
1 1 | 0 | 1

När x och/eller y är ett blir det nolla ut från NOR-grinden, vilket ger etta ut från inverteraren.

Det du beskriver ovan liknar mer en vanlig AND-grind.

Jag får det till:
____
x|y| f = a + b
0 0 1
0 1 0
1 0 0
1 1 0

Och eftersom jag är trött så ser jag nu att det är precis det du kommit fram till och jag har inte ordning påt. Så nu är vi överens och kan ta en kopp kaffe. Enjoy.

Alltså en onödig post av mig men man får väl Sporthoj pro om man samlar på sig en massa inlägg? Typ som på lunarstorm.

lilltryne skrev:
2049195 Du kan även se hela kopplingen som en enkel or-grind. Eftersom ringen på utgången av or-grinden är en inverterare, och nästa grind är en inverterare. 2 inverterare efter varandra tar ut varandra. Alltså är det bara kvar en helt vanlig or-grind.

Helt riktigt, vilket sanningstabellen också visar. Det är dock viktigt att förstå uppbyggnaden grind för grind innan man ger sig in på att förenkla systemen.

Denna koppling är ett klassiskt exempel för att lära sig hur grindar är sammankopplade och hur man kan ersätta flera grindar med en.

mjukis skrev:
2049205 Och eftersom jag är trött så ser jag nu att det är precis det du kommit fram till och jag har inte ordning påt. Så nu är vi överens och kan ta en kopp kaffe. Enjoy.

:rofl

Vi får samarbeta nästa gång istället. ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT