Bimota

kallesj

Sgt D Rulez
Gick med
9 May 2003
Ort
Skövde
Hoj
Bimota SB8-R
Tänkte bara kolla upp hur många här på forumet som kör Bimota, och var i landet dessa skönheter finns.......bifoga gärna bilder om Ni har.

1. Bimota SB8R / Skövde / kallesj
2.
 
Jag har sett en här i sthlm, vet inte vilken modell det är, men den ser ganska modern ut och har avgasrören under sadeln. Jävligt snygg e den iaf. :)
/Ludde
 
kallesj skrev:
Tänkte bara kolla upp hur många här på forumet som kör Bimota, och var i landet dessa skönheter finns.......bifoga gärna bilder om Ni har.

1. Bimota SB8R / Skövde / kallesj
2.

Sån skit.. nej tack, skulle inte vilja ha om jag fick den ens :tungan
Fula är dom också... slöa, luktar illa..

:arsele
 
Det går en sån med FZR-snurran i här i stan, YB6 eller vad de heter...

SB8R:en är den klart läckraste, riktig motor har den också.. :p
 
J-Bone skrev:
Det går en sån med FZR-snurran i här i stan, YB6 eller vad de heter...

SB8R:en är den klart läckraste, riktig motor har den också.. :p

YB8 heter väl den med FZRsnurran...eller är det YB11? Och vad är egentligen skillnaden på dem??

Annars SB8R Carbone är lite lagom porrig...
 

Bifogat

  • copy12-11Bimvota04.JPG
    copy12-11Bimvota04.JPG
    81.2 KB · Visningar: 417
Var en kille och körde med en på Kinnekulle när jag var där sist. Vet inte vad den heter med när jag kollade på den så såg det ut som om det var en Yamaha FZR 1000 motor på den. När han körde så såg man verkligen hur gött hojen gick. Hade kanske varit någonting att han sådan på ban dagarna :banana

Ang Bimota, finns det kvar som företag :confused:
 
bebbe skrev:
Var en kille och körde med en på Kinnekulle när jag var där sist. Vet inte vad den heter med när jag kollade på den så såg det ut som om det var en Yamaha FZR 1000 motor på den. När han körde så såg man verkligen hur gött hojen gick. Hade kanske varit någonting att han sådan på ban dagarna :banana

Ang Bimota, finns det kvar som företag :confused:
Jodå, bimota finns igen.
dom har lanserat 3 nya hojar:
SB8 - Gobert
SB8 - Santa Monica
Tesi 2D

Gobert:en är väl iofs ca ett år gammal, men de 2 andra är purfärska.

Gå in på Bimotas hemsida:
http://www.bimota.it
Klicka på "Gallery", sedan på "modelli racing", därefter på den 2:a miniatyren från vänster längst ned på sidan.
Där kan Ni se mig på min hoj (den vänstra bilden nr 44 :banana ) döm om min förvåning när jag upptäckte detta - Kul!
 
Brutus skrev:
YB8 heter väl den med FZRsnurran...eller är det YB11? Och vad är egentligen skillnaden på dem??

Annars SB8R Carbone är lite lagom porrig...

Så här ligger det till med Bimotas YB modeller:

Det producerades under åren ett antal rena racing modeller:

1. YB1 (1974-1975) Detta var ett ramkit för Yamaha TZ250 och 350. totalt byggdes 12 st.

2. YB2 250-350 (1977) En vidareutveckling på YB 1:an vilken ej var tillräckligt ramstyv och därför instabil i racing sammanhang. YB 2:an är i princip samma chassie som det som användes till den Bimota-Harley Davidson 250 man racade med under 70-talet. Designen gjordes givetvis av "TA" i BIMOTA - Massimo Tamburini. Totalt 15 st byggda.

3. YB3 250-350 (1978-1981) Även detta ett ramkit för i huvudsak TZ350. 1980 vann den Norsk-ättade Sydafrikanen Jon Ekerold VM för Bimota med denna hoj. Andra förare som nådde stor framgång med denna hoj var: Randy Mamola, Michel Rougerie och Eric Saul. Av denna modell byggdes totalt 15 st.

4. YB4 R 750 (1987) motor: FZ750, Mikuni CVK 34mm´s förgasare. detta var en protoyp på den YB4 E.I. R som skulle komma ett år senare (se nedan) och kördes av Viginio Ferrari i TT F1 (sedemera Superbike VM) 1987 i vilket man segrade. Andra förare som framförde denna modell och/eller den efterkommande YB4 E.I. R 750 med stora framgångar på banorna var Davide Tardozzi, Giancarlo Falappa, Mertens och Fabrizio Pirovano, antal byggda ej känt (max 6 st)

5. YB4 E.I. R 750 (1988-1989) motor: FZ750 med Weber-Marelli insprutning. Davide Tardozzi var en hårsmån från att vinna Superbike VM med denna hoj 1988 och slutade på andra plats. Totalt byggdes 60 st YB4 E.I. R 750 varav 19 kompletta från fabrik och 41 st i kit.

Därefter producerades ett stort antal olika vägmodeller:

1. YB4 E.I. 750 (1988-1989) motor: FZ750, Weber-Marelli insprutning istället för de förgasare som satt originalmonterade på FZ motorn. Raceversionen på denna YB4 E.I 750 kom ett år tidigare och kördes av Viginio Ferrari i Superbike VM 1987 i vilket man segrade. På tävlingsbanan är detta den i särklass mest framgångsrika Bimotan någonsin - 303 st byggda

Därefter en strid ström av Bimotas YB modeller:

2. YB4 E.I. SP 750 (1988-1989) motor: FZ750, Weber-Marelli sprut - endast 15 st byggda.

3. YB5 1200 (1987-1988) motor: FJ1200, 208 st byggda varav 12 st kit.

4. YB6 1000 (1988-1990) motor: FZR1000, 546 st byggda varav 36 st kit.

5. YB6 Tuatara 1000 (1989-1990) motor: FZR1000, Weber-Marelli sprut - 60 st byggda, denna hoj var på sin tid den absolut snabbaste serieproducerade MC:n med sin toppfart på 282 km/h (Guinnes book of records).

6. YB6 EXUP 1000 (1989-1990) motor: FZR1000 med mikuni 38 mm´s förgasare istället för de 36 mm´s som sitter originalmonterade på FZR:en. 114 st byggda.

7. YB7 400 (1998-1989) motor: Yamaha FZ400. Detta var en modell som byggdes med huvudsiktet inställt på den Japanska marknaden, en mycket potent "miniracer" med en toppfart på 220 km/h (motorn levererade endast 65 hp @ 12500 rpm) i Europa är denna "nerskalade YB6:a" väldigt ovanlig. totalt producerades 321 st.

8. YB8 1000 (1990-1992) motor: FZR1000 3GM (samma som på YB6 EXUP 1000) 252 st byggda varav 10 kit.

9. YB8 Furano 1000 (1992-1993) motor: FZR1000 3GM men med elektronisk bränsleinsprutning vilket höjde effekten till otroliga (för sin tid) 164 hp @ 10500 rpm. Detta var en specialmodell av YB8:an med annan färgsättning kåpor helt i kolfiber, Anthera fälgar, Öhlins gaffel och stötdämpare (den första gången vår svenska stolthet levererade fjädringskomponenter till Bimota) samt mycket annat godis. 152 st byggda.

10. YB8 E - Evoluzione (1993-1994) motor: FZR1000 3GM med 38 mm´s Mikuni förgasare. 169 st byggda.

11. YB9 Bellaria 600 (1990-1993) motor: FZR600 3HE. En ganska ovanlig 2-sitsig modell. 145 st byggda.

12. YB9 SR 600 (1994-1996) motor: FZR/R 600. 651 st byggda.

13. YB9 SRI 600 (1996-1998) motor: FZR/R 600, förgasarna är dock ersatta med elektronisk bränsleinsprutning från TDD, övriga skillnader mot YB9 SR är; Anthera fälgar, bredare bakdäck 180/55, Brembo Goldline - fullt flytande gjutjärns skivor fram, annat fjädringslänkage och bakre stötdämpare. Med denna hoj tävlade Bimota i Supersport VM. 225 st byggda.

14. YB10 Dieci 1000 (1991-1994) motor: FZR1000 3GM med 38 mm´s Mikuni förgasare. 224 st byggda.

15. YB10 Dieci Biposto 1000 (1992-1993) motor: FZR1000 3GM med 38 mm´s Mikuni förgasare. En mycket ovanlig 2-sitsig variant av YB10:an endast 38 st byggda.

16. YB11 1000 (1996-1998) motor: YZF1000 Thunderace. Som kund kunde man välja mellan Paioli eller Öhlins stötdämpare 650 st byggda.


Hoppas att ovanstående reder ut Era frågetecken om vilka hojar som är vilka.
Bilder på en del av hojarna kan Ni hitta på:
http://www.bimota-central.com
http://surf.to/team-bimota-scandinavia
http://www.bimota.it


PS. You don´t have to be old to be wise...............
 
Last edited:
Jag får dela med mig av min första Bimota upplevelse. I dag fick vi en en Bimota YB8, men Mrklund turbo på jobbet. Det var det sjukaste jag kört i hela mitt liv! 288hk på bakslangen = ett jävulst klipp :tummenupp
 
Fler Bimota

Bimota är läckra hojar med ett helt underbart detaljfinish.
Min dröm Bimota har alltid varit KB1 med Kawa 900/1000 motor.
Bilden nedan är från MC-mässan 1980.

Hittade även en bild från en bandag 1980, Gelleråsen.
Olle Larsson (Rickmanagenten och Bimotaimportör) på en SB2.
Tror det satt GS750 motor i den.
 

Bifogat

  • BimotaKB1.jpg
    BimotaKB1.jpg
    104.2 KB · Visningar: 230
  • BimotaSB2_2.jpg
    BimotaSB2_2.jpg
    37.9 KB · Visningar: 309
Verkar vara coola motorcyklar..lagg ut en god bild av din så vi japs åkare får se!..
 
Arctic#1 skrev:
Verkar vara coola motorcyklar..lagg ut en god bild av din så vi japs åkare får se!..
OK då skickar jag väl upp lite bilder på min hoj.
 

Bifogat

  • sb8r.jpg
    sb8r.jpg
    42.7 KB · Visningar: 209
  • kalle_anderstorp_2000_1.jpg
    kalle_anderstorp_2000_1.jpg
    73.5 KB · Visningar: 181
  • DSC00408.JPG
    DSC00408.JPG
    86.7 KB · Visningar: 186
  • kalles_hoj.jpg
    kalles_hoj.jpg
    42.6 KB · Visningar: 219
  • team_bimota.jpg
    team_bimota.jpg
    67.7 KB · Visningar: 417
  • teamshot1.jpg
    teamshot1.jpg
    28.8 KB · Visningar: 247
Medin skrev:
Jag får dela med mig av min första Bimota upplevelse. I dag fick vi en en Bimota YB8, men Mrklund turbo på jobbet. Det var det sjukaste jag kört i hela mitt liv! 288hk på bakslangen = ett jävulst klipp :tummenupp
Berätta mer om YB8:an med turbo................kanske det finns bilder? :tummenupp
 
TbA skrev:
Bimota är läckra hojar med ett helt underbart detaljfinish.
Min dröm Bimota har alltid varit KB1 med Kawa 900/1000 motor.
Bilden nedan är från MC-mässan 1980.

Hittade även en bild från en bandag 1980, Gelleråsen.
Olle Larsson (Rickmanagenten och Bimotaimportör) på en SB2.
Tror det satt GS750 motor i den.
Det stämmer.............en GS 750 motor sitter det i denna ovanliga hoj, totalt byggdes det 140 st SB2:or mellan åren 1977-1978
 
Bimota BB1

Det finns en lite ovanligare Bimota som inte redovisats...BB1.
En sån finns till salu, bla. på www.classichonda.se, en lite mindre hoj
med samma motor som sitter i BMW Fundaro.
Kanske en hoj för Supermono...?
KentW
 
Det är väl så att Y-modellerna har motor från Yamaha medans S-modellerna har motor från Suzuki? Har Bimota haft andra motorleverantörer än dessa?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top