bilval

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Håller just nu på att letar en svenssonkärra. Ska funka att dra släpvagn med samt krav är att det är automat.

Hon har hittat en Nissan Almera 1.8 01a ca 6000 mil. Jag känner dock att den känns "tråkig"

JAg har kollat på saab 93 185hkr 00a Den har dock gått ca 12 000 mil.
Har ävent kollat på en 01a som gått ca 6000 mil.
Samt en Renault Laguna 3,0 V 24V Vet intget om denna bil (Den är ju fransk)

Några erfarenheter???
Jag är mest sugen på en Saab. Dock osäker på hur "dyr" den blir efter 10 000 mil.

SENSEI skrev:
Håller just nu på att letar en svenssonkärra. Ska funka att dra släpvagn med samt krav är att det är automat.

Hon har hittat en Nissan Almera 1.8 01a ca 6000 mil. Jag känner dock att den känns "tråkig"

JAg har kollat på saab 93 185hkr 00a Den har dock gått ca 12 000 mil.
Har ävent kollat på en 01a som gått ca 6000 mil.
Samt en Renault Laguna 3,0 V 24V Vet intget om denna bil (Den är ju fransk)

Några erfarenheter???
Jag är mest sugen på en Saab. Dock osäker på hur "dyr" den blir efter 10 000 mil.
Kan rekommendera SAAB, men 9-5:an ! :tummenupp
Jag har en 9-5:a 2.3t Vector -02:a till salu!! :D

edit: såg försent att du ville ha automat.............

Bifogat

• IMAG0046.JPG
    IMAG0046.JPG
    90.8 KB · Visningar: 95
Något som gäller i princip alla lagunor (har en själv) är elfel. Lampor osv ryker, blinkar, och helt enkelt fungerar lite då och då....

ABS som är kopplad till el-systemet fungerar till exempel då den vill, och ibland vill den bara inte.. :4skrika Pratat med andra ägare och mekaniker, och det är ett generellt fel..men annars är bilarna skitfina, och är väldigt bra maskinellt

Jag antar att Nissan är billigast i gänget. SAAB skulle jag inte äns rekomendera till min värsta fiende. Sälj Aset Annars Byt talar sitt tydliga språk. Iof har den lyckats rulla 12k mil så kanske det är ett bra exemplar har någolunda driftsäkerhet. Saab tar även en hel del soppa, framförallt automat. Laguna 3,0 låter dyrt, törstig 6a som ska surpla varje mil, en bil som jag aldrig skulle kika på, trots att jag gillar Renault.

Utav dessa tre skulle jag faktist välja Nissan, trots sin tråkighet och lågt andrahands värde, men låga driftskostnader och pålitlighet kan du räkna med. Saab skulle stå som tvåa med hopp om att den håller, trots soppaförbrukningen och bristande motorkvalite. Tänk på att Saaben är trång om du har barn. En laguna 3,0 nej men gärna en med mindra motor då skulle jag ta den.

Hm...har själv en saab 9:3 -99 (224 hk) som jag är väldigt nöjd med. Rolig att köra. Säker. Bra vinterbil. Oftast extrautrustade t ex multiratt.

Min har gått långt (17000, har varit sambons pendlarbil) och får jag bestämma så kommer jag ha den ett bra tag.:tummenupp

Edit...vad skulle du få ge för dem ex du har angett :confused:

Bifogat

• Saab.jpg
    Saab.jpg
    85.3 KB · Visningar: 57
Last edited:
Dessa bilar...
Så här ligger det till.
Jag och sambon ska köpa en bil. Sambons krav automat samt helst blå. (färgen är väll förhandlingsbar)
Då jag kör mycket med mc på diverse banor under hojsäsongen så bör det vara en bil med drag samt vara bra att dra med....
Jag vill ju helst ha lite till motor med... :)
Har kikat runt och varit och provkört en del samt kollat på massor med annonser. Börjar bli yr i skallen nu... Någon som har några förslag.
Så ny bil som möjligt. Pris max 120 000.
Få mil helst....

Har kollat/funderat på:
Saab 93/185 -00 -01 pris från 85-123 000 Kul att köra.

Volvo S40 T4 Hittat en för ca 70 000 gått ca 14000 mil.

Galant V6a ca 10 000 mil.
Xantia V6a -00 ca 8000 mil (Denna var i bra skick)

Suck jag det finns många mer... Vill försöka hitta något som blir en kompromiss mellan hjärta och ekonomi.

Sambon vill handla av en handlare jag kan dock tänka mig förmedlad bil via handlare... HAr med banklånet att göra....

Tacksam för hjälp..

SENSEI skrev:
Sambons krav automat samt helst blå. (färgen är väll förhandlingsbar)
Kan du inte fråga sambon om det går att förhandla det där med att det måste vara en automat också? Varför är det så viktigt? För att ni är rika och vill ha högre sopparäkningar, eller? :va

Esquire skrev:
Kan du inte fråga sambon om det går att förhandla det där med att det måste vara en automat också? Varför är det så viktigt? För att ni är rika och vill ha högre sopparäkningar, eller? :va
Garvar... rika... nä.. har inte mer pengar än någon annan...
Automaten är inte förhandlingsbar... Finns en orsak till det men skriver jag den blir jag kölhalad som den värsta fripassageraren på ett piratskepp...

Köp Saab med 185hk motorn, 2.0 lr 2.3, 2.3 har dock lite mer bottendrag, men den finns som du säkert redan vet bara i 9-5. Har kört mycket Saab turbo med automat och det lirar fint ihop med den snurran samt automatlåda. Min Saab har till dags dato gått 27000 mil utan fel så det är bra bilar tycker jag.

SENSEI skrev:
Garvar... rika... nä.. har inte mer pengar än någon annan...
Automaten är inte förhandlingsbar... Finns en orsak till det men skriver jag den blir jag kölhalad som den värsta fripassageraren på ett piratskepp...

Din sambo har bara körkort för automat? Eller är det du som inte får köra manuell :hihi Jag tycker annars du var inne på rätt spår med den där 540in :tuttar

OLJEKYLD GSXR skrev:
Din sambo har bara körkort för automat? Eller är det du som inte får köra manuell :hihi Jag tycker annars du var inne på rätt spår med den där 540in :tuttar
Nädå... Vi har inga begränsningar i körkortet :)
Men en del ska ju hinna med att köra bil, fönstershoppa, hålla koll på trafiken, fönstershoppa, läsa skyltar.. fönstershoppa...
Att då hinna med att tänka på växlar och sånt kraffs... tja det kan bli lite för myket....

Blå bil med automat!

...man måste ju dessutom ha en hand ledig till mobilen, läppstiftet och hårborsten också.. :7peta
Färgen är för att den ska passa min garderob bättre :) (men jag kan alltid köpa nytt :tungan )
Har hittat två nya blå objekt under dagen..
En ford mondeo (blå, automat, dragkrok, -02?)
och en Hyundai.... nånting.. :rolleyes: som var blå och automatväxlad i alla fall. :)

Vad tror ni?

SENSEI skrev:
Men en del ska ju hinna med att köra bil, fönstershoppa, hålla koll på trafiken, fönstershoppa, läsa skyltar.. fönstershoppa...
Att då hinna med att tänka på växlar och sånt kraffs... tja det kan bli lite för myket....

Kan inte du återberätta historian (för jag antar att det finns en pinsam sådan) som gjorde att du eller din sambo bara vill köra bil med automat?

SENSEI skrev:

Fönstershoppa, är det när du kör fram och tebax utanför AVA och glor? :yoparty

Minimorran skrev:
...man måste ju dessutom ha en hand ledig till mobilen, läppstiftet och hårborsten också.. :7peta
Färgen är för att den ska passa min garderob bättre :) (men jag kan alltid köpa nytt :tungan )
Har hittat två nya blå objekt under dagen..
En ford mondeo (blå, automat, dragkrok, -02?)
och en Hyundai.... nånting.. :rolleyes: som var blå och automatväxlad i alla fall. :)

Vad tror ni?

Köp för fan ingen hyundai, min rostade igenom plåten på typ 0-tid :huvet Däremot så är väl 02 mondeo helt ok, men skulle ändå ta Saab:en om jag valde mellan de två.

SENSEI skrev:

:va :7peta det är väl ni killar som inte kan göra flera saker samtidigt

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...