Biltråden

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Förmodar att jag som förhoppningsvis många andra har ett motorintresse som till och från sträcker sig längre än SH. Tänkte att denna tråd kan samla allt vad rör bilar!

Har iaf en fråga jag söker svar på och det är ifall den reklam Mercedes/AMG gjort för sin nya SLS AMG är äkta. I reklamfilmen kör bilen in i en tunnel och sedan via ramper upp och ned för att åter landa på vägen igen. Detta diskuterades i TG och att det skulle vara fysiskt möjligt med en Bugatti om jag inte missminner mig. Så, någon som vet/läst ifall detta är redigerat eller riktigt?

[YOUTUBE-ID]zauEeIwQV0g[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Kommentarerna på YouTube länken verkar mest handla om Amerika vs Europa när det kommer till bilar och att SLS i själva verket bygger på nästa generation Viper. Det vill säga en amerikansk bil i grund och botten.

Jag tror inte videon är sann. Läste någonstans att det går att köra en F1 bil upp och ner, men att man inte hittat en tillräckligt lång tunne. Nu kör inte SLS upp och ner utan gör snarare en roll. Jag tror dock att farten är för hög för att man skulle kunna genomföra det säkert för föraren.

I Italien Job från slutet på 60 talet kör man Mini Coopers i en tunnel. Avsikten var att köra dem på ett liknande sätt som i reklamfilmen ovan. Minns inte varför det inte blev så. Det berättade man i intervjuer i anknytning till filmen. Någon som har den på DVD möjligtvis?

Filmen är fejk.
Det finns visserligen ett antal bilar (ett fåtal) som teoretiskt sett skulle kunna köra i taket på en tunnel då downforce är såpass stor att det skulle hålla kvar bilen. I det här fallet så kör han ju inte riktigt i taket utan gör en roll. Då krävs inte downforce men för att ens det ska vara möjligt krävs ganska höga hastigheter vilket medför extremt stora risker för föraren. Det är helt enkelt omöjligt att genomföra utan oacceptabelt stora risker för föraren även om det i teorin skulle gå att göra det.

Kollar du i Guinness rekordbok så är jag starkt tveksam till att du hittar någonting om någon som gjort en roll i tunnel med bil vilket talar för att det andrig hänt. Skulle det vara på riktigt så kan du ge dig på att dom sett till att det kommit med där. Och i motortidningar.

Däremot finns det dom som kört i loopar med bil. Men det kräver bara hastigheter i storleksordningen 50 km/h och innebär ändå väldigt stora risker för föraren då en miss innebär att bilen riskerar att falla fritt från 10 meters höjd och landa platt på taket och det klarar inte ens en modern krocksäker bil utan en ganska rejäl risk att även föraren blir platt.

Det var precis min tanke att publiciteten kring det hela hade förmodligen varit mycket större. Detta leder i sådant fall in på tankarna om det är "smart" att göra en reklamfilm som ändå är så pass avancerad om den inte är sann.. Det är ju fel att säga att sådana stunt inte är omtalade eller tänkta på, om ni förstår vad jag menar.

På tal om loopar så har Fifth gear gjort det. [YOUTUBE-ID]wiZoVAZGgsw[/YOUTUBE-ID]

Bilen är (enligt min visserligen ringa erfarenhet av 3D-animering) animerad precis som 99% av alla bilar som syns i bilreklam. Det är bra gjort, men om man funderar lite på kameravinklar och panoreringar så inser man att vissa saker endast kunnat göras med en "virtuell" kamera. Dessutom verkar det inte helt genomtänkt att ha personal ståendes mitt i krasch-zonerna..

Vacker bil. Bra att de gått med en kombination av retro och modern design.
Jag har länge undrar varför man inte gör vackra bilar längre. Man talar alltid om alla gamla fantastiska bilar från förr. Finns knappt en kotte som inte uppskattar formerna. Men ändå låter man designspråket ligga i graven och man fortsätter likt förbannat att göra formlösa bilar utan själ.
Jag kan säga utan att ljuga att det inte finns någon ny bil idag som jag kan tänka mig köpa även om jag hade haft miljoner. En del kommer nära, men nära skjuter ingen hare. De som kommer absolut närmst är Spyker C8, Morgan Aero 8 och Aston Martin av godtycklig modell. Hade jag dock haft onödigt mycket pengar och bestämt mig för att ha bil idag så hade jag fortfarande gått tillbaks till 90-talets alster och skaffat en Ferrari 355.
Samma sak gäller hojar, jag har inte sett någon attraktiv hoj sedan millennieskiftet.

Last edited:
Filmen i första inlägget ser fejkat ut tycker jag, men det går att göra! Top Gear och Jeremy Clarkson har gjort det i en avloppstunnel i Belfast. Se här:

[YOUTUBE-ID]-TbpgZ2Dt0A[/YOUTUBE-ID]

Kanske inte lika snyggt som i första filmen, men han kom runt iallafall :D

Filmen i första inlägget ser fejkat ut tycker jag, men det går att göra! Top Gear och Jeremy Clarkson har gjort det i en avloppstunnel i Belfast. Se här:

[YOUTUBE-ID]-TbpgZ2Dt0A[/YOUTUBE-ID]

Kanske inte lika snyggt som i första filmen, men han kom runt iallafall :D

Jag undrar lite om inte det klippet också är fejkat faktiskt.
Det finns några enkla indikatorer på det. Exempelvis kör han i jeans och skjorta. Jag tror inte det finns många producenter som skulle låta programledaren göra ett sådant stunt utan att ha på sig lite mer skyddsutrustning än så. Typ åtminstone en flamsäker overall och jag tror definitivt att dom skulle haft en bil med en extra störtbur också.
Dessutom pratar han ju en del strunt. Som det med hur hög hastighet han skulle behöva. I och med att han inte har någon definierad vinkel på hur tvärt han ska gå runt så finns det inte någon fast definierad hastighet på hur fort det måste gå för att fungera. Går han tvärare räcker en lägre hastighet osv.

Å andra sidan så har ju Top Gear genom åren släppt iväg sina programledare på diverse mer eller mindre galna grejor så det är väl inte helt omöjligt att dom faktiskt gjort det även om det är ganska osannolikt.

Som det med hur hög hastighet han skulle behöva. I och med att han inte har någon definierad vinkel på hur tvärt han ska gå runt så finns det inte någon fast definierad hastighet på hur fort det måste gå för att fungera. Går han tvärare räcker en lägre hastighet osv.

Det är ett underhållningsprogram, inget vetenskapligt magasin. Tittarna behöver inte veta allt svart på vitt, det blir roligare om man säger det som han gör, med ovisshet. I övrigt så var det garanterat deras stuntman som gjorde själva rollen då Clarkson själv har ryggproblem.

Chiefen får sin i Juli. Ska jag fråga om jag får låna? :näsblod

/ Jens

2 frågor har jag då till dig!

1: Ja, fråga gärna om du får låna!! :tummenupp

2: Inom vilken bransch är din chef aktiv?

Till någon som listade modeller tidigare tycker jag att man borde tillägga Alfa Romeo C8 som en trevlig bil att titta på!

Det är ett underhållningsprogram, inget vetenskapligt magasin. Tittarna behöver inte veta allt svart på vitt, det blir roligare om man säger det som han gör, med ovisshet. I övrigt så var det garanterat deras stuntman som gjorde själva rollen då Clarkson själv har ryggproblem.

Det är ju förvisso sant. Men fortfarande så har man ju frågan om någon som har ett avsloppssystem verkligen skulle släppa in någon med en bil och testa. Det är ju inte direkt fördelaktigt om det går åt helsike och man skapar läckage i avloppsledningarna. Och det kan kosta en den att fixa.

så jag är inte helt övertygad om att det är äkta.

Audi TTS - facelift

Oavsett om det är hojar eller bilar så är det jäkligt svårt att välja färg :gnissla och väntan kommer bli olidlig på 4 månader.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080111-audi-tts/index.xml

Inför 2011; (bilden)har fått lite grymmare grill i mina ögon men annars är det små skillnader mot 2010.

TTRS (bilder i min "blogg")femma lät btw helt underbart men inget går självklart upp mot hojljudet. :tummenupp

Slukar all information jag kan få tag i så släng iväg ett meddelande i min gästbok om ni har något intressant som ni vet om bilen ifråga.:)

Bifogat

• audi-tts-2011-facelift-5.jpg
    audi-tts-2011-facelift-5.jpg
    175.9 KB · Visningar: 34
Last edited:
Apropos SLS; ÄNTLIGEN har Mercedes insett att en sportbil ska ha en dubbelkopplingslåda (eller manuell), ingen sur slirautomat som man envisats med tidigare.

Apropos SLS; ÄNTLIGEN har Mercedes insett att en sportbil ska ha en dubbelkopplingslåda (eller manuell), ingen sur slirautomat som man envisats med tidigare.

Håller med dig på den punkten. Samtidigt måste jag säga att Mercedes manuella lådor sugit rätt rejält. Minns en kompis föräldrars monster till bil. Den hade en rak sexa på över 200 hk. Fantastisk motor med ett enormt vrid. Tror det var Mercedes 190 klass. Motsvarande modell från BMW var nog M3. Något av en kultbil idag. Tyvärr hade bilen en av de segaste och långsammaste lådorna jag stött på. Att folk valde automatlådor i Mercedes var nog ingen tillfällighet. Bara att beklaga att inte Mercedes SLR Stirling Moss gick att få med en bättre växellåda än en traditionell automat. Där gick man bet rejält.

Letade reda på scenen i Italian Job från -69. Egentligen skulle bilarna rolla inne i tunneln, men av någon anledning ströks det. Förklaringar finns på DVD versionen av filmen.

Lite offtopic men detta måste vara en av de bästa film intro någonsin.

[YOUTUBE-ID]_z8aLdIejPs[/YOUTUBE-ID]

Titta 5 minuter in i denna film så ser ni tunnelsekvensen. Har ni tid över så se hela scenen för den är grym.

[YOUTUBE-ID]j0nXDOr1r6A[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Håller med dig på den punkten. Samtidigt måste jag säga att Mercedes manuella lådor sugit rätt rejält. Minns en kompis föräldrars monster till bil. Den hade en rak sexa på över 200 hk. Fantastisk motor med ett enormt vrid. Tror det var Mercedes 190 klass. Motsvarande modell från BMW var nog M3. Något av en kultbil idag.

Över 200 kusar är ju inte direkt imponerande.

Det hade ju både 300, 320, 420 och 500(E/CE/TE)
plus AMG varianterna.
Visserligen var det väl bara 2.6an i 190n som hade det? Lite osäker.
Edit:
2.6an som var en sexa hade bara 160hk
2.3an hade tydligen bara 185kusar (fyra)
2.5an hade däremot 204kusar (också fyra)
Möjligt att AMG hade något med en sexa på över 200kusar. Men det var på tiden innan de slagit ihop sig med merca.

En 560SEC är däremot en bil jag måste äga innan jag dör.
5meter lång, 1.6ton tung coupé med düsk V8 *purr*

Last edited:
Just den bilen de hade var en specialserie, motsvarande BMW M3 E30. Vet att BMW hade 215 hk och senare 238 hk. Den Mercedes borde ligga i samma region. Den rörde på sig rätt bra. Vi får inte glömma att det är bilar från slutet på 90 -talet. De vägde mindre än många av dagens prestanda bilar.

Över 200 kusar är ju inte direkt imponerande.

Det hade ju både 300, 320, 420 och 500(E/CE/TE)
plus AMG varianterna.
Visserligen var det väl bara 2.6an i 190n som hade det? Lite osäker.

En 560SEC är däremot en bil jag måste äga innan jag dör.
5meter lång, 1.6ton tung coupé med düsk V8 *purr*

Just den bilen de hade var en specialserie, motsvarande BMW M3 E30. Vet att BMW hade 215 hk och senare 238 hk. Den Mercedes borde ligga i samma region. Den rörde på sig rätt bra. Vi får inte glömma att det är bilar från slutet på 90 -talet. De vägde mindre än många av dagens prestanda bilar.

Still, fanns ingen sexa med över 200kusar.
Både AMG och Evolution modellerna var fyror enligt de källor jag hittat.
Sexorna med över 200kusar satt i E-klass och var på 3L+

Kör en av de första 320E, med gamla fronten men nya motorn (93), själv :) Antagligen åker en av de piggare 190s ifrån som ett jehu. Men många som kör sina flång nya A4 1.8t och bmw 520/320 (för att inte tala om C200) underskattar mina 220ponniesar. Är några stycken som gått bet när de vill flåsa förbi en gammerca på motorvägen.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...