Biltråd: BMW 3-serie E46/E90 sedan eller kombi?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hej hopp alla glada.

Har spanat in BMW 320iM STCC 2004+ med 2.2-liters 170-hästarsspis men även 325iM STCC med 192 kusar. Behöver lite råd. Vet att det är arab-pizzaräservarning, men f*n vad granna dessa bilar är. Bakhjulsdrift+design+kvalle+andrahandsvärde=sant.

1) Vill man ha 320 E46 rad-sexan eller 320 E90 rad-fyran? E90:n lär väl stå sig bättre i värde men det verkar finnas färre E90 med M-paket osv.

2) Kombi eller ej?? Bra priser på kombi (även med M-paket) men är det lönt? Sedan är snyggare. Finns det barnvagnar som går i en sedan (det måste det väl finnas idag 2008)?

3) 320 2004 2.2L är hyfsat bensinsnål (under 0.7 landsväg), men hur är 325:an?

4) Vill man pröjsa för att få en navigator i? Tänker då mest på att man behåller andrahandsvärdet+modernare utseende inuti.

5) Övriga tips mottages gärna. Kanske annat märke med motsvarande prestanda (nej, ingen VW-, Skoda- ellerVolvo-smäck tack)?

Tja!

4 eller 6 cyl är väl en smaksak. Bägge fyller ju samma funktion.

Har du barnvagn skulle jag ju avråda dig från sedan. Inte för att en barnvagn inte skulle få plats, men däremot så får man ju knappt plats med nått annat på samma gång... Dessutom tycker jag att kombimodellen är lika snygg som sedan om man slänger dit lite M-paket osv.

Tror att både 320 och 325 är ganska lika i soppaförbrukning, men det beror ju helt på hur tung man är på foten.

Navi är ju alltid treffligt som fan, och ser ju betydligt mycket häftigare ut också. Köp!

Annars finns ju alltid Audi A4 2.0TS S-line :tummenupp

Utan sexan är inte BMW BMW.
Ska du köpa en fyrcylindrig kan du ju lika gärna köpa valfri asiatbil.
Men en 320 är ju rätt trött, faktiskt..
Vet inte vad 325:an ligger på i bensin, antagligen smäppet under min.
Min ligger på 0.84 blandad körning om man håller hastigheterna. (328)

Du har ju iaf bra smak! :tummenupp

En BMW skall ha 6'a. Så är det bara.
Kombi eller sedan beror bara på hur mycket reservdelar och verktyg du vill ha med dig när du drar iväg på bankörningarna.
Själv är jag på G att ersätta Z3'an med en 530 iAT (e39).

Enligt tabellerna så skiljer det ytterst marginellt i bränsleförbrukning på 320, 325 och 330 (e46), men en jäkla massa i effekt :)
Källa: www.autopower.se klicka på "modellguiden" i vänsterkant.

Last edited:
Hejs

Jag råkar äga just en 320 2003:a M-Sport (safirsvart metallic)
2.2:an med sina dryga 170 hk är en juvel! snål som fan på landsväg, & riktigt pigg när man trycker på lite.
Har haft både sedan & kombi, men tycker sedanen är snyggare, & den lastar riktigt bra!

PS. min är till salu & har bara rullat 3800 mil! ;) PM:a om du är intresserad (Svensksåld naturligtvis):tummenupp

Bifogat

• 00163230_76668.jpg
    00163230_76668.jpg
    56.2 KB · Visningar: 247
Funderar ev. på en av dessa:
1) http://www.blocket.se/vi/17707248.htm?ca=23_10_s

2) http://www.blocket.se/vi/17231574.htm?ca=23_10_s

3) http://www.blocket.se/vi/18022137.htm?ca=23_10_s

Vad tycker ni? Hur mycket borde jag pruta om jag har alla pengar (inget byte, inget lån)?

325: ser fin ut. Har allt utom navi. 6xairbags osv.

Dock inga V-däck.

Är det bara jag, eller ser inte inredningen (framförallt intrumenteringen) väldigt gammal ut för att vara en bil från 2004?

E46 har fortfarande en av dom bästa förarmiljöerna som gjorts...sjukt sköna reglage & bra placering av allt i bilen, mkt fina materialval....

E46 har fortfarande en av dom bästa förarmiljöerna som gjorts...sjukt sköna reglage & bra placering av allt i bilen, mkt fina materialval....

Jo det må så vara, men det var designen som jag tänkte mest på.
Nåväl, har ju inget med tråden att göra egentligen, så vi droppar det.

Lycka till med köpet Zee!

Är det bara jag, eller ser inte inredningen (framförallt intrumenteringen) väldigt gammal ut för att vara en bil från 2004?

Den där uppbyggnaden av instrumenteringen kom 1976 på Mercedes W123-kaross (1976-85) som var före sin tid i mycket. Sedan dess har nästan alla kvalitetsbilars instrumentering sett likadan ut.

Image083.jpg

2,5 liters-motorn är en dröm, fan den bästa motorn som gjorts´.
Bra vrid och grymt bensinsnål, en 525:a som med full packning drar ca 0,74 ned till Öland.....imponerande siffror :tummenupp

och kör man lite "hårdare" så ligger det på knappa 0,9 (men då är det rätt hårt)

Bra vrid och grymt bensinsnål, en 525:a som med full packning drar ca 0,74 ned till Öland.....imponerande siffror :tummenupp

och kör man lite "hårdare" så ligger det på knappa 0,9 (men då är det rätt hårt)

Är det så? Man kan alltså köra bensinsnålt med 2,5L-motorn.

Tyvärr är den dyarare att försäkra. Å andra sidan har 325:orna en tendens att vara mer utrustade.

Ingen som vill kommentera inlägg #5?

Hejs

Jag råkar äga just en 320 2003:a M-Sport (safirsvart metallic)
2.2:an med sina dryga 170 hk är en juvel! snål som fan på landsväg, & riktigt pigg när man trycker på lite.
Har haft både sedan & kombi, men tycker sedanen är snyggare, & den lastar riktigt bra!

PS. min är till salu & har bara rullat 3800 mil! ;) PM:a om du är intresserad (Svensksåld naturligtvis):tummenupp

Den ser fin utan, men Nacka är en bit från Lund. Sen vill jag ha minst 04, helst 05. Har du länk till annons?

Så annons #2 = :tummenupp ?

Last edited:
Funderar ev. på en av dessa:
1) http://www.blocket.se/vi/17707248.htm?ca=23_10_s

2) http://www.blocket.se/vi/17231574.htm?ca=23_10_s

3) http://www.blocket.se/vi/18022137.htm?ca=23_10_s

Vad tycker ni? Hur mycket borde jag pruta om jag har alla pengar (inget byte, inget lån)?

325: ser fin ut. Har allt utom navi. 6xairbags osv.

Dock inga V-däck.

En sak..

Bmw kom redan 2002 med en radfyra på två liter (143 hästar), på bakluckan står det 318 men det är igentligen en 320. Det är ingen större prestanda skillnad mellan 318 och 320, skillnaden är att 318 drar 2-3 dl mindre per mil.

När det gäller 320 så skulle jag avråda ett köp, inte för att den är dålig men en 318 är ett bättre val. Sen enligt autopower så är det ingen större skillnad i bensinförbrukning mellan en 320 och 330...

Utan sexan är inte BMW BMW.
Ska du köpa en fyrcylindrig kan du ju lika gärna köpa valfri asiatbil.
Men en 320 är ju rätt trött, faktiskt..
Vet inte vad 325:an ligger på i bensin, antagligen smäppet under min.
Min ligger på 0.84 blandad körning om man håller hastigheterna. (328)

Du har ju iaf bra smak! :tummenupp

Det finns vissa som hävdar att en äkta BMW har 4 cyl. E30 M3 har fyra och det är trots M5 E28 och M1 den mest riktiga BMW man som 70 eller 80-talist kan äga. Vissa hävdar också att BMWs själ ligger i balans och drivlina och om man har 6:a så blir man bländad av den fantastiska motorn och därför missar man själen. Dock är det ju ett bra bra skäl att missa själen.

Själv har jag dubbel fyra så jag ska väl inte uttala mig. Dock ligger E30 M3 på min alltime high önskelista.

Det finns vissa som hävdar att en äkta BMW har 4 cyl. E30 M3 har fyra och det är trots M5 E28 och M1 den mest riktiga BMW man som 70 eller 80-talist kan äga. Vissa hävdar också att BMWs själ ligger i balans och drivlina och om man har 6:a så blir man bländad av den fantastiska motorn och därför missar man själen. Dock är det ju ett bra bra skäl att missa själen.

Själv har jag dubbel fyra så jag ska väl inte uttala mig. Dock ligger E30 M3 på min alltime high önskelista.

Tja, det är väl möjligt. Jag anser iaf att utan ljudet från sexan är det ingen BMW. Smaksak.

Tja, det är väl möjligt. Jag anser iaf att utan ljudet från sexan är det ingen BMW. Smaksak.

När jag var liten var det tvärtom. De sexcylindriga modellerna var gubbracing, nästan mercagubbigt. De fyrcylindriga modellerna var de som var the core och som vann alla tävlingar. :D
75bmw2002.jpg

2002BMW01.jpg

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back