Biltemas vaccumklockor

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Funkar dom att synka med. Jag syftar på modellen som mäter bränsletryck men som även kan andvändas till kontroll av vaccum i cylindrar och insugsrör.
 
Av tidigare trådar i ämnet så verkar de flesta nöjda. Sök på förgasare och biltema.

Jag synkade dem två och två mha en 8 m plastslang med lite k-sprit i som drogs upp till taket och ner till golvet. Väldigt enkelt. Man ser inga värden, men man får cylindrarna att dra lika och det är ju huvudsaken. Finns även trådar om detta sätt.
 
Ingoberra skrev:
Funkar dom att synka med. Jag syftar på modellen som mäter bränsletryck men som även kan andvändas till kontroll av vaccum i cylindrar och insugsrör.


SVAR NEJ !!!! hur vet jag det?? jo ja va dum nog å köpa 4 klockor för länge sedan å försökte bygga mig en sån där proffsig synkbrygga hahahah :hihi


såg ut som ett flipperspel försökte dämpa dom med strypningar men dom håller aldeles för dålig kvalite

men tanken va god

undrar om inte touringbutiken säljer synkklockor i olika prislägen??


Peter
 
Touringbutikens klockor bättre.
Bäst o blligast (80:-) är hemgjord med U-rör.
SÖK
/u
 
andersson turbo skrev:
SVAR NEJ !!!! hur vet jag det?? jo ja va dum nog å köpa 4 klockor för länge sedan å försökte bygga mig en sån där proffsig synkbrygga hahahah :hihi

såg ut som ett flipperspel försökte dämpa dom med strypningar men dom håller aldeles för dålig kvalite

men tanken va god
undrar om inte touringbutiken säljer synkklockor i olika prislägen??

Peter

Prövade för länge sedan funkar alldeles utmärkt.. fast man får strypa ORDENTLIGT !!
Har sedan köpt en Morgan Carbtune 4X- väl värd pengarna och mera professionell.
 
Biltemas klockor................

Det är inte klockorna det är fel på.........utan det hänger på hur du ordnar
med dämpningen.
- Börja med att stoppa in en fast strypning till nippeln till insugen.
- Sen sätter du en ställbar strypning vid klockorna...kom ihåg att det ska
vara mycket fin stigning på skruven i den ventilen.
Kommer inte ihåg var jag köpte dom.
Byggde en sats redan i slutet på -70 talet och den används fortfarande.

Det duger inte med "akvarie grejor" som det tippsas i nån äldre tråd.

KentW
 
Skiftar jag mina biltemaklockor så ser jag att dom visar olika värden.
Och det är inte mycket det ska skilja i undertryck vid synkning.....
Men kopplar man ihop dom och kompenserar för felvisningen så ok.
Fast tyngdkraften är mycket mer tillförlitlig, och gratis.

Men, var och en salig på sin tro.
/u
 
Jodå, dom funkar utmärkt om man bara ordnar med strypning och kalibrerar dom innan på samma förgasare. Det går att vrida hela skalan så det är bara att sätta dom vid 0 på samma förgasare så har man kalibrerat dom.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top