Biltemas växelriktare

Har inte testat just dom, men däremot en från Clas Ohlson. Har för mig att den var märkt 150 VA, så det var ju ingen jättegrej men den gjorde ett bra jobb med att hålla igång en bärbar dator till Paris och hem igen. Den blev iofs ruskigt varm av någon anledning, så verkningsgraden är nog inte sådär jättebra.

PacMan skrev:
Har inte testat just dom, men däremot en från Clas Ohlson. Har för mig att den var märkt 150 VA, så det var ju ingen jättegrej men den gjorde ett bra jobb med att hålla igång en bärbar dator till Paris och hem igen. Den blev iofs ruskigt varm av någon anledning, så verkningsgraden är nog inte sådär jättebra.

90% verkningsgrad skulle ju biltemas ha, vilket jag inbillar mig är godkänt i sammanhanget. Men 500wattarn drar ju 40A 12V, räknat på 14V spänning i uttaget. Det är en hel del!

Hoztic skrev:
90% verkningsgrad skulle ju biltemas ha, vilket jag inbillar mig är godkänt i sammanhanget. Men 500wattarn drar ju 40A 12V, räknat på 14V spänning i uttaget. Det är en hel del!

40A* 12v = 480W
40A* 14V = 560W * 0,9 = 504W
Ungefärlig uträkning eller nåt

ahh beror på bil..vad drar 5 feta extraljus + en en vanblig stereo med baslåda...de funkar iaf :)

ozeo skrev:

Mjo, men det ska donas annat först, tex byta ut sytrådarna till stereon. Lite OT, men varför ska all el i nya bilar vara så jävla snålt tilltagen? Jag betalar hellre några hundra till för riktiga kablar från början! Men det bär lite emot att riva isär en ny bil å börja klippa i kablarna... :rolleyes:

Hoztic skrev:
Mjo, men det ska donas annat först, tex byta ut sytrådarna till stereon. Lite OT, men varför ska all el i nya bilar vara så jävla snålt tilltagen?

Angående de switchade omformarna. I dagens globaliserade tillverkningsindustri finns det väldigt få (om ens några) dåliga tillverkare. Även om det skulle vara Norska Mascot aggregat är de tillverkade i Taiwan eller Kina enligt ISO9000-standarder. Uppfylla några ISO14000 lär inte de tillverkarna vara... Angående designen (rent schematiskt) på aggregaten, så lånar man hej vilt från varandra, ungefär som slutsteg till en bilstereo - alla ser likadana ut.

Biltillverkarna... snålar in REJÄLT på kablar. Jag installerade nya HT och slutsteg i helgen och förbannade SAAB att man inte ens installerat högtalarkablar i dörrarna utan man får dra dem själv, som är ett HELVETE i efterhand pga av designen på dörranslutningarna. Vad kan man tjäna in på det? Maximalt 5 kronor per bil i TK. Vad kostade det mig då i tid - 5 timmar och ett flertal plåster på händerna!

andersbrink skrev:
Angående de switchade omformarna. I dagens globaliserade tillverkningsindustri finns det väldigt få (om ens några) dåliga tillverkare. Även om det skulle vara Norska Mascot aggregat är de tillverkade i Taiwan eller Kina enligt ISO9000-standarder. Uppfylla några ISO14000 lär inte de tillverkarna vara... Angående designen (rent schematiskt) på aggregaten, så lånar man hej vilt från varandra, ungefär som slutsteg till en bilstereo - alla ser likadana ut.

Det är alltså bara märket som skiljer, och jag kan med gott samvete köpa en biltema-omformare och få samma kvalitet?

andersbrink skrev:
Biltillverkarna... snålar in REJÄLT på kablar. Jag installerade nya HT och slutsteg i helgen och förbannade SAAB att man inte ens installerat högtalarkablar i dörrarna utan man får dra dem själv, som är ett HELVETE i efterhand pga av designen på dörranslutningarna. Vad kan man tjäna in på det? Maximalt 5 kronor per bil i TK. Vad kostade det mig då i tid - 5 timmar och ett flertal plåster på händerna!

Japp, och så gör dom det så jävligt som möjligt att montera något själv! Jag som ut som om jag hade försökt fånga kniven i en gräsklippare efter extraljus-montage i farsans bil...
Min bil har 8 högtalare å alla sladdar dragna, men, det är sytråd som låter förjävligt och högtalare som knappt gör skäl för namnet! :huvet
Dock är nog saab en av dom värre, det kan jag hålla med om! Tacka vet jag vag-bilar :hihi

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år