Biltemas svarta depåstöd

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har nåt att säga om "höjden" på det? Jag var till Luleå idag och tänkte deras nu mer svarta depåstöd borde ju funka till kompressor Hondan på utställning I Oulo dåbhag Bill ha svart depåstöd.

Då jag kom hem så fick jag inte upp Hondan på det, möjligen hade det kanske gått om jag tagit i mer men jag vågade inte, konstaterade att det var ca 6,5 cm högre än det äldre blå så då valde jag att kapa loss fästena till adaptrarna och kapa ner det 6 cm och svetsa ihop det. Nu funkar det till Hondan och har fått lite svart färg på sig där jag svetsa.

Nån annan som testat stödet och upplevt nåt liknande? I övrigt är det ju lite halvrackligt och jag funderar nästan på att punkta ihop delarna.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Inte fel att svetsa ihop delarna. Blir väl fortfarande kvartsrappligt.
Har gjort det på några blåa.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Limma ihop så slipper du förstöra lacken.
Montagelim.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du har så mycket funderingar där hemma på kammaren🙂 Du som kan svetsa borde ju göra just det, svetsa ett coolt one-off depåstöd, speciellt om det ska på utställning. Det ser man ju på många shower. Istället köper du ett ultra-rappligt biltema stöd som du börjar kapa och svetsa i ändå. Det måste väl ändå vara bland det enklaste man kan ge sig på att försöka bygga själv.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta stöd är det https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/depastod-200-kg-2000044458

Jag funderade på att lämna igen det men jag har 12 mil enkel väg till Biltema så då kapade jag och svetsade om det. Hade jag vetat att jag var tvungen att svetsa om det hade jag inte köpt det men det som lockade var ett färdigt svart stöd. Dom jävlarna var nog taktiska för det fanns inget stöd att se på så det var svårt att bedöma rackligheten

Jämfört med mycket annat är nog ett depåstöd nåt som kan klassas som enkelt. Annars funderade jag på att kolla hur mycket rostfria rör och böjar jag har kvar från avgassystemems byggen och svetsa ihop ett eget stadigt depåstöd. Ett polerat rostfritt depåstöd vore ju lite fränt, problemet är ju att hinna med allt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Limma ihop så slipper du förstöra lacken.
Montagelim.
Har haft liknande tankar för Biltemas Blåa depåstöd. Eftersom det är ca 5cm överlapp i skarvarna på höger och vänster sida mellan U:et och de två bendelarna som i original hålls ihop av en genomgående skruv med mutter i skarvarna så funderade jag på göra rent rören från färg och annan skit med slippaper vid skarven och epoxa både det inre och yttre röret innan jag tryckte ihop rören och skruvade ihop med tanken att epoxin skulle få depåstödet mindre rackligt ......
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har haft liknande tankar för Biltemas Blåa depåstöd. Eftersom det är ca 5cm överlapp i skarvarna på höger och vänster sida mellan U:et och de två bendelarna som i original hålls ihop av en genomgående skruv med mutter i skarvarna så funderade jag på göra rent rören från färg och annan skit med slippaper vid skarven och epoxa både det inre och yttre röret innan jag tryckte ihop rören och skruvade ihop med tanken att epoxin skulle få depåstödet mindre rackligt ......
Ett montagelim är bättre,

Epoxi spricker och fäster sämre.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har haft liknande tankar för Biltemas Blåa depåstöd. Eftersom det är ca 5cm överlapp i skarvarna på höger och vänster sida mellan U:et och de två bendelarna som i original hålls ihop av en genomgående skruv med mutter i skarvarna så funderade jag på göra rent rören från färg och annan skit med slippaper vid skarven och epoxa både det inre och yttre röret innan jag tryckte ihop rören och skruvade ihop med tanken att epoxin skulle få depåstödet mindre rackligt ......
Ska vi tolka det som att du är flyhänt med lödpennan, men inte med svetsaggregatet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska vi tolka det som att du är flyhänt med lödpennan, men inte med svetsaggregatet?
Snarare att jag är rätt van med epoxi / epoxilim och tänkte att 5 cm x ~3 x 3,14 = ~ 47 cm2 epoxi skarv + den genomgående skruven borde få stopp på rackligheten.
Du har rätt i att jag är usel på att svetsa, sist jag försökte på 1980-talet kunde svetsen användas som dusch så mycket porer var det.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Det svarta är felkonstruerat, ja. Jag kan med nöd och näppe få upp min lättaste motorcykel på det, men de tyngre går fan inte. Det är som du säger alldeles för högt. Jag tog bort hjulen på mitt, men då vill det gärna tippa framåt istället. Skräp!
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nån som har nåt att säga om "höjden" på det? Jag var till Luleå idag och tänkte deras nu mer svarta depåstöd borde ju funka till kompressor Hondan på utställning I Oulo dåbhag Bill ha svart depåstöd.

Då jag kom hem så fick jag inte upp Hondan på det, möjligen hade det kanske gått om jag tagit i mer men jag vågade inte, konstaterade att det var ca 6,5 cm högre än det äldre blå så då valde jag att kapa loss fästena till adaptrarna och kapa ner det 6 cm och svetsa ihop det. Nu funkar det till Hondan och har fått lite svart färg på sig där jag svetsa.

Nån annan som testat stödet och upplevt nåt liknande? I övrigt är det ju lite halvrackligt och jag funderar nästan på att punkta ihop delarna.
Jupp, har exakt samma erfarenhet av det. Vi var tre man få upp hojen på det och gick ändå med nöd och näppe.

20210609_090059.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej så då är det inte bara jag som råkat ut för fenomenet att inte få upp hojen utan det är helt enkelt fel på detta stöd.

Då är vi ju tre som gjort samma tabbe och köpt det så förhoppningsvis man varna andra inte gör samma misstag, hade jag haft närmare till Luleå så hade jag lämnat igen det men det fick bli omsvetsning så det blev andvändbart.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej så då är det inte bara jag som råkat ut för fenomenet att inte få upp hojen utan det är helt enkelt fel på detta stöd.

Då är vi ju tre som gjort samma tabbe och köpt det så förhoppningsvis man varna andra inte gör samma misstag, hade jag haft närmare till Luleå så hade jag lämnat igen det men det fick bli omsvetsning så det blev andvändbart.
Då kan man ju gissa att Biltema kunnat köpa in det för utförsäljningspris från tillverkaren !
Efter en felprogrammering, Tyckfel, i rörmaskinen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då kan man ju gissa att Biltema kunnat köpa in det för utförsäljningspris från tillverkaren !
Efter en felprogrammering, Tyckfel, i rörmaskinen.

Jag tror att kineserna hellre skulle ha kapat och byggt om dom än att sälja billigare. Dom har så billig arbetskraft.

Troligen har kineserna inte testat stödet innan dom börjar sälja iväg dom. Kanske rätt ritningar kombinerade på fel sätt.

I helgen träffade jag en kompis som producerar mycket prylar i Kina och även hjälper andra via en uppfinnarförening. Han berättade om en tvålpump som någon konstruerat och lejt för tillverkning men pumpen blev felkonstruerad och fungerade inte så dom fick modifiera designen. Lite senare börjar kineserna ändå producera och sälja den första designen av pump som sin egen pump.
Alltså pumpen som alltså inte fungerade.

Man kan ju gissa att det handlar om miljontals pumpar så snart kineserna börjar sälja en sån sak.

Kineserna är fan hopplösa att försöka få till att ha lite yrkesstolthet. Senast jag beställde från Kina så försökte jag erbjuda en extra bonus ca 20% över deras begärda pris under förutsättning att allt som faktiskt kom till Sverige skulle vara perfekt.
Nej sa kinesen han tog inte emot nåt sånt och deras varor höll minsann ändå oklanderlig kvalitet, inte som deras konkurrenter...
Joråsåatte jag fick i vanlig ordning kasta bort 10-20% vilket kostat mig betydligt mer än vad en eventuell bonus skulle kostat.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag tror att kineserna hellre skulle ha kapat och byggt om dom än att sälja billigare. Dom har så billig arbetskraft.

Troligen har kineserna inte testat stödet innan dom börjar sälja iväg dom. Kanske rätt ritningar kombinerade på fel sätt.

I helgen träffade jag en kompis som producerar mycket prylar i Kina och även hjälper andra via en uppfinnarförening. Han berättade om en tvålpump som någon konstruerat och lejt för tillverkning men pumpen blev felkonstruerad och fungerade inte så dom fick modifiera designen. Lite senare börjar kineserna ändå producera och sälja den första designen av pump som sin egen pump.
Alltså pumpen som alltså inte fungerade.

Man kan ju gissa att det handlar om miljontals pumpar så snart kineserna börjar sälja en sån sak.

Kineserna är fan hopplösa att försöka få till att ha lite yrkesstolthet. Senast jag beställde från Kina så försökte jag erbjuda en extra bonus ca 20% över deras begärda pris under förutsättning att allt som faktiskt kom till Sverige skulle vara perfekt.
Nej sa kinesen han tog inte emot nåt sånt och deras varor höll minsann ändå oklanderlig kvalitet, inte som deras konkurrenter...
Joråsåatte jag fick i vanlig ordning kasta bort 10-20% vilket kostat mig betydligt mer än vad en eventuell bonus skulle kostat.
Vi hade Nisse Adamsson som kund (jobbade med OLF-system ("ERP idag") ) och de hade hade alltid inventeringsfel på diverse produkter, bl.a glädjepinnar, 10-20% för mycket i hyllorna.
Kinesfabriken överlevererade beräknat garantifel på grejerna men inga kunder hade nånsin bemödat sig med att reklamera.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi hade Nisse Adamsson som kund (jobbade med OLF-system ("ERP idag") ) och de hade hade alltid inventeringsfel på diverse produkter, bl.a glädjepinnar, 10-20% för mycket i hyllorna.
Kinesfabriken överlevererade beräknat garantifel på grejerna men inga kunder hade nånsin bemödat sig med att reklamera.

Blir det adoption när det visar sig vara fel på en Nisse Adamsson?

Min erfarenhet är tvärtom att västerländska producenter överlevererar som kompensation för att det är ett och annat fel.

Kineserna skickar jävlar exakt på antalet till mig. Så gott någon nu orkar räkna när det handlar om antal på några tusen. Ett packe med 50 verkar åtminstone i princip alltid innehålla 50st, möjligen kanske 49st men det kan lika gärna vara jag som räknat fel på den där sista.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det svarta är felkonstruerat, ja. Jag kan med nöd och näppe få upp min lättaste motorcykel på det, men de tyngre går fan inte. Det är som du säger alldeles för högt. Jag tog bort hjulen på mitt, men då vill det gärna tippa framåt istället. Skräp!
Maxvikt hoj 200 kg ....
1711276052653.png
Det jag funderar på är att depåstödet är svart. Hade det varit beställt av Biltema hade det varit blått. Min slutsats av inlägg i den här tråden är att det är beställt till ett EU företag med svarta prylar, företaget har upptäckt att det inte funkat och reat ut det i EU varpå Biltema har hoppat på det.
Vilket företag brukar ha svarta mc-prylar ?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Maxvikt hoj 200 kg ....
View attachment 496564
Det jag funderar på är att depåstödet är svart. Hade det varit beställt av Biltema hade det varit blått. Min slutsats av inlägg i den här tråden är att det är beställt till ett EU företag med svarta prylar, företaget har upptäckt att det inte funkat och reat ut det i EU varpå Biltema har hoppat på det.
Vilket företag brukar ha svarta mc-prylar ?
Av det microskopiska mc sortiment som finns kvar, så är allt svart. Dvs depåmattan och stödet typ.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top